Soaljawab Islam

SJ-05-0541 :tak pasti dah sujud sahwi sebelum salam ke belum

salam,

kalo tak pasti dah sujud sahwi sebelum salam ke belum, lepas bagi salam kita sujud sahwi balik dan bagi salam boleh tak?

SJ-09-0045 : URGENT!!...miqat atas flight..macamana?

:salam

Moga dirahmati Allah...

Maaf, kerana persoalan ini memerlukan jawapan segera dari pihak panel..

Insyaallah, saya sekeluarga akan menunaikan umrah pada 12hb april ini dengan menaiki flight MAS. dan kami dijangka akan terus ke Makkah utk menunaikan umrah...

SJ-09-0046 : URGENT!!...miqat atas flight

:salam

Moga dirahmati Allah...

Maaf, kerana persoalan ini memerlukan jawapan segera dari pihak panel..

1) Bagaimana etika ketika hendak berihram di flight?
2) Bagaimana hendak tahu sudah sampai tempat miqat ketika di flight?
3) Mungkin tuan bleh bagi tatacara terbaik utk berihram di atas flight....

Sekian, terima kasih, :wassalam

SJ-05-0525 : Qiamullail sebelum tidur

Salam wbt.

Ana ni jenis yang sangat sukar untuk bangun (bukannya bangun tidur balik, tapi mmg tak bangun) sebelum azan subuh, tapi hati betul2 nak qiam. kalau boleh nak hari2.

baru2 ni ana ada mendengar bahawa terdapat sokongan dalil yang menyatakan boleh qiamullail (tahajud, taubat, hajat, witir, etc2) sebelum tidur. Benarkah? dan apakah dalil yang menyokongnya?

Semoga soalan ana dapat memberi manfaat pada ana, dan juga pembaca al-ahkam yang lain.

Azri
Galway, Ireland

SJ-06-0094 : Solat jamak & qasar

Salam..

Saya telah pergi ke satu tempat yg jaraknya lebih dr 90km. Semasa dalam perjalanan pulang dari tempat tersebut dan memasuki negeri sendiri (belum sampai rumah sendiri) telah masuk waktu asar, dan saya telah menjamak dan qasarkan solat zohor & asar di sebuah masjid. Adakah betul apa yg saya lakukan atau saya hanya boleh menjamakkan tanpa qasar solat tersebut? Minta penjelasan.

    SJ-01-0161 : Beramal dengan pendapat ulama

    Assalamualaikum ustaz,

    SJ-09-0048 : URGENT! - Keliru pada saie...

    :salam

    Moga dirahmati Allah...

    Soalan saya kali nie...berstatus urgent...maaf jika ia merumitkan kepada sekalian panel...

    Merujuk kepada Soalan dan Jawapan : Tatacara & Tips untuk Umrah http://al-ahkam.net/forum09/viewtopic.php?f=100&t=26694...saya ada satu kemusykilan yg memerlukan pencerahan dan syarah yg lebih lanjut dari para panel sekalian...

    Iaitu:

    SJ-03-0134 : membersihkan najis gune spray

    salam,

    kalo basuh najis gune spray/penyembur air yg dalam bentuk botol/seumpamanya boleh tak?
    ke dalil naqli mengkhususkan utk menjirus je.

    contoh:
    taik cicak kena kat laptop
    kencing budak atas lantai
    seat kene kencing budak (sikit)
    buang air kecil di tandas Western yg gune tisu dan tak selesa gune tisu, tapi ada bawak spray yg boleh menyucikan air tu.

    SJ-13-0582 : Bantuan (kepada Non-Muslim)

    Salam.. ::D

    Bencana alam sering melanda pada negara islam,namun begitu tidak terkecuali pada negara bukan islam. Apabila negara Islam dilanda bencana,ramai yang membantu termasuk negara² bukan islam. Mereka bantu dengan bersungguh². Bencana yang terjadi di Haiti,membuatkan saya terfikir. Dimanakah negara² islam untuk membantu?
    Apakah hukum untuk membantu mereka(bukan islam) apabila dilanda bencana yang teruk.? Saya mohon penjelasan... dan apakah insiatif Al-Ahkam apabila berlaku lagi bencana pada mereka(bukan islam)? ::D

    SJ-05-0527 : Selalu jadi IMAM solat tapi suka bahan lucah

    :salam

    SJ-07-0201 : pahala bacaan al-quran kepada mayyit

    salam..

    dalam RiyadusSalihiin bab161:berdoa untuk mayyit sesudah dikuburkan dan duduk di sisi kuburnya sebentar untuk mendoakan serta memohonkan pengampunan untuknya dan membaca al-Quran, no.944; dihujung hadith ada tulisan yang berbunyi:
    Imam as-Syafi'i rahimahullah berkata: "disunnahkan kalau di sisi mayit yang sudah dikuburkan itu dibacakan sesuatu dari ayat-ayat al-Quran dan jikalau dapat dikhatamkan al-Quran itu seluruhnya, maka hal itu adalah lebih baik."

    SJ-07-0205 : pahala kepada mayyit

    salam..

    dalam RiyadusSalihiin bab162: Sedekah untuk mayyit dan mendoakan padanya no.945: menceritakan seorang anak yang mensedekahkan untuk ibunya, dan ditanya kepada nabi SAW adakah sampai pahalanya kepada si ibu, nabi SAW menjawab "ya."

    dalam bab yang sama no.946, mengatakan bahawa apabila seseorang itu meninggal dunia, hanya 3perkara yang dibawa bersama.1.sedekah jariah.2.ilmu yang bermanfaat kepadanya.3.anak yang soleh.

    SJ-07-0204 : menyebutkan keburukan jenazah

    salam..

    dalam RiyadhusSalihiin bab163:Pujian orang-orang pada mayat, no.947; ada menyebutkan tentang orang-orang yang menyebutkan tentang keburukan jenazah, dan nabi menjawab "wajiblah." iaitu apabila ditanya oleh Umar r.a, nabi SAW bermaksud "wajiblah ia mendapat neraka.engkau semua adalah saksi-saksi Allah di bumi."

    SJ-07-0200 : Solat Ghaib

    Assalamu’alaikum warga AAN,

    Saya ingin tanya mengenai solat jenazah boleh ke seseorang itu solat jenazah tetapi tiada mayat dihadapan dgn alasan org yg tua dah tak larat dan berada dinegara yg lain.

    diharap sudi membantu.

    SJ-05-0523 : Cara sujud syukur

    Assalamualaikum..
    Saya nak tanya berkenaan cara-cara sebenar untuk sujud syukur.
    Adakah kena angkat tangan takbir macam solat, kemudian diqiamkan tangan di dada dulu. Kemudian takbir lagi sekali untuk sujud. Kemudian duduk tahiyat akhir, bagi salam kiri dan kanan. Atau sujud ni macam yang dilakukan seperti pemain bola skuad kebangsaan Mesir tu. Terus shj sujud dan terus bangun. takde bagi salam pun.....

    Pages