Seorang wanita yang melahirkan anak, jika telah terhenti darah nifasnya, maka dia dianggap sebagai SUCI, dan wajib mandi janabah. Malahan dinukilkan ijmak dalam perkara ini.
Kata Imam Tirmizi: Sesungguhnya telah IJMAK ahli ilmu dari kalangan sahabat Nabi SAW, Tabieen, dan ulama selepas mereka, bahawa wanita yang bernifas meninggalkan sembahyang selama 40 hari KECUALI jika dia didapati suci sebelum tempoh itu. Maka hendaklah mandi, dan bersembahyang.
rujuk:
-Sunan Tirmizi (no: 139).
-Majmuk Nawawi 2/149
-Mughni Ibn Qudamah 2/112
Oleh itu, apabila dia dianggap suci, maka WAJIB berpuasa, kecuali jika ada uzur2 lain yang mengharuskannye berbuka, seperti menyusu, atau masalah kesihatan.
ÈÓã Çááå
æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå æÚáì Âáå æÕÍÈå æãä æÇáÇå
ÃãÇ ÈÚÏ
Seorang wanita yang melahirkan anak, jika telah terhenti darah nifasnya, maka dia dianggap sebagai SUCI, dan wajib mandi janabah. Malahan dinukilkan ijmak dalam perkara ini.
Kata Imam Tirmizi: Sesungguhnya telah IJMAK ahli ilmu dari kalangan sahabat Nabi SAW, Tabieen, dan ulama selepas mereka, bahawa wanita yang bernifas meninggalkan sembahyang selama 40 hari KECUALI jika dia didapati suci sebelum tempoh itu. Maka hendaklah mandi, dan bersembahyang.
rujuk:
-Sunan Tirmizi (no: 139).
-Majmuk Nawawi 2/149
-Mughni Ibn Qudamah 2/112
Oleh itu, apabila dia dianggap suci, maka WAJIB berpuasa, kecuali jika ada uzur2 lain yang mengharuskannye berbuka, seperti menyusu, atau masalah kesihatan.
http://abuumair1.wordpress.com