SJ-14-0054 Makanan pertama yang dihidangkan kpd ahli syurga.

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-14-0054 Makanan pertama yang dihidangkan kpd ahli syurga.

Dalam soaljawab agama Mingguan Malaysia semalam, saudara Mohd Yusof Abas ada menjawab mengatakan bahawa makanan yang mula-mula di serve kan utk menyambut kedatangan ahli syurga adalah HATI IKAN ( sila refer http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=0805&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_05.htm ). Beliau hanya mengatakan hadis itu adalah hadis sahih riwayat Muslim.

Tolong komen tentang hadis tersebut..

Jazakallah.

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
SJ-14-0054 Makanan pertama yang dihidangkan kpd ahli syurga.

Bismillah
Wassolatu wassalam 'ala Rasulillah SAW,

Hadis yang menyebut bahawa cuping hati ikan (ziyadatu kabidi al-hut) merupakan makanan yang mula-mula di serve kan utk menyambut kedatangan ahli syurga adalah hadis sahih yang dikeluarkan oleh Bukhari dan Muslim.

Kitab: Shahih Bukhari
Tajuk: Penciptaan Adam dan keturunannya
No Hadith: 1400

Diriwayatkan dari Anas r.a.: Ketika 'Abdullah bin Salam mendengar Nabi s.a.w telah datang di Madinah, ia segera menemui beliau dan berkata, "Aku ingin bertanya kepadamu tiga hal yang selain seorang Nabi tidak ada yang boleh menjawabnya; (1) Apakah tanda pertama datangnya hari kiamat?; (2) Makanan apakah yang pertama kali di makan para penghuni syurga?; (3) Mengapa seorang anak mirip dengan ayahnya dan pamannya dari pihak ibu?" Rasulullah s.a.w bersabda, "Baru saja Jibril memberitahu aku jawaban-Jawaban untuk pertanyaan itu." Abdullah berkata, "Dia (jibril adalah malaikat yang menjadi musuh orang-orang Yahudi." Rasulullah s.a.w bersabda, Tanda pertama dari datangnya hari kiamat adalah api yang mengumpulkan orang-orang dari timur ke barat; makanan pertama yang disantap para penghuni syurga adalah cuping hati ikan. Mengenai kenapa seorang anak lebih mirip ayahnya: Jika seorang lelaki berhubungan badan dengan isterinya dan lebih dahulu mengalami ejakulasi, maka anaknya akan lebih mirip ayahnya; sedangkan apabila isterinya yang lebih dahulu mengalami ejakulasi, maka anaknya akan mirip isterinya." mendengar hal itu, 'Abdullah bin Salam berkata, "Aku bersaksi bahawa engkau adalah Rasul Allah." Lebih jauh Abdullah bin Salam berkata "Ya Rasulullah! Orang-orang Yahudi adalah pendusta. Seandainya mereka datang untuk mengetahui apakah aku telah masuk Islam sebelum engkau bertanya kepada mereka (tentang aku), mereka akan berdusta kepadamu." Tak lama kemudian orang-orang Yahudi menemui Rasulullah s.a.w dan Abdullah bersembunyi di dalam rumah. Rasulullah s.a.w bertanya (kepada orang-orang Yahudi), "Apa pendapat kalian tentang 'Abdullah bin Salam?" Mereka menjawab, "Di antara kami ia adalah orang yang paling berilmu, putra dari orang yang paling berilmu yang terbaik, putra dari orang terbaik diantara kami." Rasulullah s.a.w bersabda, "Bagaimana seandainya ia memeluk agama Islam?" Orang-orang Yahudi berkata "Semoga Allah menyelamatkannya dari bencana itu." Kemudian Abdullah keluar menemui mereka dan berkata, "Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah Rasul Allah." Mendengar pengakuan itu, mereka berkata, "Di antara kami, dia adalah orang yang terjahat dan anak dari orang yang terjahat di antara kami." dan mereka pun menguraikan panjang lebar perihal keburukan-keburukan 'Abdullah. (4:546-S.A)

Kitab: Shahih Muslim
Tajuk: Kalau Wanita Keluar mani
No Hadith: 262

Dari Tsauban, maula Rasulullah SAW., katanya : Pada suatu waktu, ketika aku sedang berdiri dekat Rasulullah SAW., tiba-tiba datang seorang pendeta Yahudi, seraya ia mengucapkan salam: Assalamualaika ya Muhammad!"

Lalu pendeta itu aku dorong, sehingga dia hampir jatuh. Katanya, "Kenapa engkau dorong aku?" jawabku, "Apa keberatanmu untuk menyebutkan 'Ya Rasulullah'?" Kata Yahudi itu, "Bukankah aku telah memanggilnya dengan nama yang diberikan keluarganya?"

Kata Rasulullah SAW. "Ya namaku Muhammad! Dan itulah nama yang diberikan keluargaku kepadaku." Kata Yahudi, "Aku sengaja datang hendak bertanya kepada kamu."

Jawab Rasulullah SAW., Akan adakah gunanya jika kujawab pertanyaanmu itu?" Yahudi: "Akan kudengar dengan kedua telingkau."

Rasulullah SAW ; (menggaris-garis tanah dengan tongkatnya - agaknya beliau sedang berfikir atau menunggu wahyu - lalu baginda berkata) : "Silakan bertanya!" Yahudi : "Dimana manusia berada pada hari pergantian bumi dan langit dengan bumi dan langit yang lain?"

Rasulullah SAW: "Mereka berada dalam kegelapan dekat suatu jambatan." Yahudi: "Siapa orang yang pertama-tama melewati jambatan itu?"

Rasulullah SAW: "Kaum Muhajirin yang miskin-miskin." Yahudi : "Apa yang mereka makan ketika mula-mula masuk syurga."

Rasulullah SAW: "Ujung hati ikan!" Yahudi: "Apa yang mereka makan sesudah itu?" Rasulullah SAW: "Disembelihkan untuk mereka lembu syurga yang digembalakan dipinggir-pinggir syurga itu."

Yahudi : "Apa minuman mereka di sana?" Rasulullah SAW : "Air mata air yang disebut 'Salsabila'" Yahudi: "Jawapan kamu benar belaka! Kata Yahudi itu selanjutnya, "Aku datang hendak bertanya kepada kamu, sesuatu yang tidak seorang pun penduduk bumi mengetahuinya , kecuali para Nabi atau seorang dua laki-laki."

Rasulullah SAW., "Akan adakah gunanya jika pertanyaan itu kujawab?" Yahudi: "Akan kudengar dengan kedua telingkau." Kata Yahudi itu melanjutkan, "Aku datang hendak menanyakan (masalah kelahiran) anak."

Rasulullah SAW: "Air mani laki-laki berwarna putih dan air mani perempuan berwarna kekuning-kuningan. Apabila keduanya bertemu, maka jika mani laki-laki yang lebih unggul dari mani perempuan, akan lahir dari perempuan itu anak laki-laki. Dan jika mani perempuan itu yang lebih unggul dari mani laki-laki, akan lahirlah anak perempuan dengan izin Allah."

Yahudi: "Jawaban kamu benar belaka. Dan kamu memang sesungguhnya Nabi!" Kemudian dia pergi. maka bersabda Rasulullah SAW., "Sesungguhnya aku pernah ditanya orang seperti apa yang ditanyakan Yahudi itu. Mulanya aku belum tahu apa-apa mengenai masalah itu, tetapi Allah mengajarkannya kepadaku."

http://www.e-hadith.com

Wallahu a'lam