:salam
Saya ada terjumpa buku, yg di depannya, dikatakan Imam Ghazali RAH yg mengarangnya. Buku itu adalah berkenaan petua2 wifiq (betul ke ejaannya?) yg dianjurkan oleh beliau. Saya dapati banyak kedapatan wifiq ini, yg berupa kertas2 yg ditulis2 nombor2 atau huruf2 jawi, bahkan doa dan ayat2 Quran utk tujuan tertentu, cthnya di kedai utk melariskan jualan, dsbnya. Apakah hukumnya wifiq ini? Benarkah Imam Ghazali RAH ada mengarang buku berkenaan wifiq ini?
Maafkan saya jikalau wifiq ini, termasuk dlm masalah tangkal kerana saya pasti sudah tentu ada jawapan2 bagi masalah tangkal dlm portal al-ahkam. Cuma, saya mengemukakan soalan ini kerana ingin jelas sama ada tangkal hanya berkait dgn ayat2 Quran sahaja ke, manakala wifiq pula dgn nombor2 dan huruf2? Satu lagi nak mintak jelas pasal betul ke Imam Ghazali RAH ada mengarang buku mengenai perkara ini.
Jazakumullah.
:wassalam
:wassalam
Jawab:
Hujjatul Islam alGhazali rh memang menulis kitab yg dinamakan Mujarobat (panduan/petua/pengubatan rohani) yg berjudul al Awfaq. Begitu juga alImam Ibn Qayyim, Tibb anNabawi, begitu juga Imam asySyuyuti, Tibb anNabawi. Imam Syaraf anNawawi, "Hizib annawawi, Imam Rifa'iy," Hizib Rifa'iy.
Apa yg terjadi Dukun2 Timur Jauh telah memanipulasi dan menterjemah kitab2 ini dan memberi judul baru "Pengobatan Mujarab", "Buku Penambah Rezki", Kitab Ilmu Pengasih" dsbnya dan utk melariskan kitab mereka, mereka mendakwa isi kandungannya bersumber dari Imam-Imam ini. Apa yg disusun oleh Imam-Imam besar itu dalam kitab2 yg kita sebutkan di atas adalah himpunan hadis2 dan athar2 sahabat berupa jampi dan mentera berupa ayat alQur'an dan Hadis (DR Badruddin HSubky, Bid'ah-Bid'ah di Indonesia, Gema Insani Press, Jakarta, 1993)
Wifiq atau Wafaq atau tilsamat sebenarnya ialah tulisan ayat2 alQur:an atau do'a yg ditulis oleh orang alim atau wali kepada orang awam di atas belulang, kain, atau kertas, supaya mereka menghafal dan mengingatinya. Orang awam kemudiannya membawa wafaq ini ke mana sahaja dan akhirnya menggantung pada badan mereka atau pada rumah mereka menjadi azimat atau tangkal atau jimat-jimat. (ibid) WA