SJ-10-0113 :Benarkah Daging Korban x Boleh dimakan Binatang?

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-10-0113 :Benarkah Daging Korban x Boleh dimakan Binatang?

ana ada sedikit pertanyaan berkatan tajuk yang diberikan berkaitan Benarkah Daging Korban tidak Boleh dimakan oleh Binatang(spt kucing)?

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
SJ-10-0113 :Benarkah Daging Korban x Boleh dimakan Binatang?

:salam

ÈÓã Çááå¡ æ ÇáÍãÏ ááå¡ æ ÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå¡ æÈÚÏ:

Labihan (saki baki @ sisa) daging atau tulang korban boleh sahaja dibuang tanpa perlu menanamnya berdasarkan tidak adanya dalil yang menyuruh untuk menanamnya.

Maka secara logiknya , apabila ianya tidak ditanam , sudah tentu lebihan atau sisa tersebut akan dimakan oleh mana-mana binatang samada kucing , anjing dan sebagainya.

Apa yang jelas , tidak terdapat suruhan dari syarak agar kita menjaga dan mengawasi segala lebihan atau sisa daging dan tulang korban atau aqiqah daripada dimakan oleh kucing dan sebagainya.

Malahan , yang sememangnya terdapat dalam syarak ialah lebihan daging korban atau aqiqah tersebut adalah menjadi makanan bagi binatang-binatang dari kalangan jin sebagaimana yang tersebut dalam hadis Rasulullah saw :

ÃÊÇäí ÏÇÚí ÇáÌä ÝÐåÈÊ ãÚå ÝÞÑÃÊ Úáíåã ÇáÞÑÂä ÞÇá : ÝÇäØáÞ ÈäÇ ÝÃÑÇäÇ ÂËÇÑåã æÂËÇÑ äíÑÇäåã æÓÃáæå ÇáÒÇÏ ÝÞÇá : áßã ßá ÚÙã ÐßÑ ÇÓã Çááå Úáíå íÞÚ Ýí ÃíÏíßã áÍãÇ æßá ÈÚÑÉ ÚáÝ áÏæÇÈßã ÝÞÇá ÇáäÈí : ÝáÇ ÊÓÊäÌæÇ ÈåãÇ ÝÅäåãÇ ÒÇÏ ÅÎæÇäßã

Berkata Ibn Mas'ud ra : 'Rasulullah berkata : Salah seorang dari kalangan Jin telah memanggilku, dan Aku pergi bersamanya, membaca al-Quran kepada mereka.' Dia membawa kami melihat kesan mereka dan kesan api mereka, dan mereka bertanya baginda mengenai makanan dan baginda bersabda : 'Bagi kamu semua TULANG yang disebut nama Allah yang kamu perolehi, bagi DAGING pula, dan semua lebihannya bagi binatang kamu'. Nabi bersabda : 'Maka jangan kamu beristijak (membersihkan diri) dengannya, kerana ia adalah makanan yang diperuntukan kepada saudara kamu'

(HR Imam Muslim : 450)

WA

الراجي رحمة ربه الجوّاد
http://aljawhar.wordpress.com