SJ-12-0076 : kahwin syed syarifah

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-12-0076 : kahwin syed syarifah

assalamualaikum.
saya nak tanya pasal.. salah satu syarat kufu' dalam nikah yg disyaratkan oleh mazhab syafie.. apakah syed dan syarifah tak bleh kahwen ngan yang lain2 berdasarkan status kufu' mereka?
wallahu a'lam

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
Re: kahwin syed syarifah

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.

Kufu adalah syarat mencari pasangan dan bukannya syarat sah nikah. Menurut Mazhab Syafie, walaupun tidak sekufu, kalau mereka semua redha dengan keadaan masing2 maka tidaklah menjadi masalah perkahwinan tersebut. Menurut Dr Wahbah al-Zuhaili (al-Fiqh al-Islami, 8/232):-

ÑÃì ÌãåæÑ ÇáÝÞåÇÁ (ãäåã ÇáãÐÇåÈ ÇáÃÑÈÚÉ) : Ãä ÇáßÝÇÁÉ ÔÑØ Ýí áÒæã ÇáÒæÇÌ¡ áÇÔÑØ ÕÍÉ Ýíå
"Menurut pandangan jumhur Fuqaha' (dari mereka ulama 4 mazhab) : bahawa al-kafaa'ah (effisensi) adalah Syarat didalam Keperluan (necessity) berkahwin, dan bukan Syarat Sah baginya."

Menurut al-Zuhaily skop kufu didalam Mazhab adalah :-

åí ÚäÏ ÇáãÇáßíÉ: ÇáÏíä¡ æÇáÍÇá (Ãí ÇáÓáÇãÉ ãä ÇáÚíæÈ ÇáÊí ÊæÌÈ áåÇ ÇáÎíÇÑ)¡ æÚäÏ ÇáÌãåæÑ: ÇáÏíä¡ æÇáäÓÈ¡ æÇáÍÑíÉ¡ æÇáÍÑÝÉ (Ãæ ÇáÕäÇÚÉ)¡ æÒÇÏ ÇáÍäÝíÉ æÇáÍäÇÈáÉ : ÇáíÓÇÑ (Ãæ ÇáãÇá).
"Bagi Mazhab Maliki : Agama, keadaan (sejahtera dari sebarang kecacatan yang didedahkan menurut pilihnya), menurut Jumhur pula : Agama, nasab (keturunan), merdeka, berkerja, dan tambah Hanbali : poltitik (atau kewangan). "

Tujuan syarat kufu ini adalah kerana wali akan memilih pasangan yang baik bagi anak perempuannya bagi tujuan kesejahteraan masa hadapan. Ini merupakan langkah2 berjaga2 bukan satu halangan. Misalnya seseorang bapa sudah pasti tidak mahu melihat anaknya memilih suami dari kalangan orang jahat2; dengan erti kata lain, keturunan yang buruk2. Andai kata seseorang itu memilih dikalangan bakal suami yang cacat anggota dengan keredhaan hatinya, maka nikahnya sah. Didalam al-Mughni menyatakan :

æÝí ÇáãÛäí: æÃãÇ ÇáÓáÇãÉ ãä ÇáÚíæÈ ÝáíÓ ãä ÔÑæØ ÇáßÝÇÁÉ¡ ÝÅäå áÇ ÎáÇÝ Ýí Ãäå áÇ íÈØá ÇáäßÇÍ ÈÚÏãå¡ æáßäåÇ ÊËÈÊ ÇáÎíÇÑ ááãÑÃÉ Ïæä ÇáÃæáíÇÁ¡ áÃä ÖÑÑå ãÎÊÕ ÈåÇ¡ æáæáíåÇ ãäÚåÇ ãä äßÇÍ ÇáãÌÐæã¡ æÇáÃÈÑÕ æÇáãÌäæä.
"Dan bagi tujuan keselamatan dari kecacatan maka bukanlah menjadi syarat kufu, kerana sesungguhnya tidak ada perbezaan pendapat mengenai hukumnya dan kekurangannya tidak membatalkan nikah, akan tetapi jika pemilihan itu dibuat tanpa pengetahuan walinya, kerana dia memilih yang memudharatkan, maka wali boleh menegah perkahwinan dengan orang berpenyakit kusta dan juga gila"

Kufu disini lebih berbentuk 'prevention', bak kata orang melayu : sediakan payung sebelum hujan. Kufu dari segi keturunan melihat kepada nasab keluarga yang baik2, moga2 berharap dapat melahirkan zuriat yang baik2. Akan tetapi tidak semua keturunan yang baik2 itu orangnya baik. Maka faktor kufu ini lebih menjuruskan individu2 tersebut, samada penghayatan Islamnya mencukupi atau pun tidak.

Title 'Syed' atau 'Syarifah' tidak menjadi syarat kufu. Ia lebih kepada unsur2 perkauman dan etnik. Apa yang lebih penting ialah apakah seseorang calon atau bakal suami itu mempunyai pendidikan agama yang tinggi atau tidak? Inilah sebenarnya kufu dan juga pengharapan agar anak perempuannya terjamin masa hadapannya.

Beikut kami petik Fatwa bekas Reaktor Universiti al-Azhar, Syeikh Dr Abdul Halim Mahmud mengenai keperluan kufu didalam perkahwinan :

íÌÈ Ýí ÇáÅÓáÇã Úáì æÇáÏ ÇáÈäÊ Ãæ æóáöí ÃãÑåÇ Ãä íóÊóÎóíøóÑ áåÇ ÇáÒæÌ ÇáÕÇáÍ ÇáßõÝúÁ¡ æåÐå ÇáßÝÇÁÉ ãóÑóÏøõåÇ Åáì ÇáÏøöíä æÇáÕáÇÍ æÇáÊÞæìº ÝÞÏ ÃáÛì ÇáÅÓáÇã ÇáÝÑæÞ Èíä ÇáäÇÓ Ýí ÇáÌäÓ¡ æÌÚá ãÑÏøó ÇáÞõÑúÈ ãä Çááå Åáì ÇáÊÞæì. ÝÞÇá Ü ÓÈÍÇäå Ü: (íÇ ÃíøõåÇ ÇáäÇÓõ ÅöäøóÇ ÎóáóÞúäóÇßõãú ãöäú ÐóßóÑò æÃäËóì æÌÚáäÇßõãú ÔõÚæÈðÇ æÞÈÇÆáó áöÊóÚÇÑóÝõæÇ Åäøó ÃßÑãóßõãú ÚäÏó Çááåö ÃóÊúÞóÇßõãú).
"Adalah menjadi kewajipan didalam Islam bapa kepada anak wanita atau wali memilih suami yang layak dan sesuai utnuknya, dan kufu adalah diliaht kepada agama, kesolehan dan ketaqwaan! Islam telah memansuhkan perbezaan diantara manusia menurus jenis2, dan ia menjadikan mereka hampir dengan Allah dikalangan orang yang bertaqwa. Allah berfirman : 'Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). '"
-----------

Kesimpulannya, kufu yang sebenar adalah dilihat dari segi ketaqwaan. Tidak ada beza orang Arab dengan orabng 'Ajam, dan tidak ada beza orang yang bertitle Syed dan orang biasa. Yang membezakannya adalah taqwa. :aklam.

wassalam
========
Rujukan

1. Dr Wahbah Zuhaily. Fiqh Al-Islami wa adillatuhu - 7 Cetakan ke 3. Damsyik: Dar Al-Fikr, 1986. (ms229,232).

2. Syeikh Said Sabiq. ÇáßÝÇÁÉ Ýì ÇáÒæÇÌ :ÔÑæØåÇ æÍÞíÞÊåÇ URL : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=7927

3. Syiekh Dr Abdul Halim Mahmud. ÇáßÝÇÁÉ Ýí ÇáÒæÇÌ URL : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=33912

خيرالأمين