SJ-12-0110 : Persoalan haid

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-12-0110 : Persoalan haid

:salam

Sedikit persoalan tentang haid yang saya btul2 belum yakini

1) persoalan tentang wanita dlm haid masuk masjid. Saya mengikuti kuliah fiqh mara'ah dari seorg dr yang faqih(komtemporari), dia mengatakan wanita haid boleh memasuki kwsn luar masjid shj dan haram memasuki tempat solat dan pengharaman itu bukanlah krn bimbang darah bertitik tapi krn telah di ttpkan haram..Dan saya juga mengikuti pembelajaran kitab jawahir thaniah( sheikh daud alfathani)(tradisional) dgn seorg ust, dan ust mengatakan wanita haid haram sama sekali memasuki kawasan masjid termask kawasan luar(halaman masjid)..maksudnya haram memasuki kawasan dalam pagar masjid dan sebabnya krn bimbang darah menitik, mengotori kwsn masjid...jadi saya masih keliru dan xyakin pendapat mana yang ingin saya pegang..krn saya bljr dari dua pendapat berbeza, tradisional dan kontemporari..harap ust dpt bantu saya..mana satu pendapt perlu saya pegang.

2) tantang air mani.. ada pendapat mengatakan air mani wanita hanya akan keluar apabila berlaku persetubuhan shj, berbeza dgn lelaki boleh keluar bila-bila shj apbl terangsang..betulkah pendapat ini?bolehkah ust terangkan dan bezakan antara air mani, air mazi dan wadi?..bagaimana untuk mengenalpastinya?

SJ-12-0110 : Persoalan haid

:wassalam

alJawab:

1) Hukum yg rajih mengenai wanita haidh masuk mesjid.

Pendapat fiqh dari dr fiqh kontemporari itu merupakan pendapat majoriti fuqaha'. Kerana hadithnya di nilai sahih dan ia merupakan ta'abuddi (mematuhi larangan RasuluLlah saw). Dalil yg masyhur ialah:

Dari Aisyah, " kerana aku tidak menghalalkan mesjid bg orang yg haidh dan junub." (HR Abu Daud).

Hadith ini dinilai sahih oleh sebahagian ahli hadith, antaranya Imam Ahmad, Syafi'iy, Ibn Qathan, Ibn Khuzaimah, alArnauth dan ben Baz.

Namun, muhaqqiq kontemporer terbilang spt al-Albani dan alQardhawi menilai semua hadith dalam larangan ini temasuk hadith Aisyah itu adalah bermasalah.
Dalam Tamam alMinnah, Albani menilai hadith ini hadith Mudhtharib (goncang), kerana kekeliruan perawinya Jasrah bte Dajajah.

Manakala pendapat dalam kitab 'jawahir thaniah' itu adalah tertolak kerana kerasnya (syadid)

Pendapat yang rajih ialah pendapat alMuhaddith Ibn Hazm, al-Albani dan Dr Yusof alQardhawi kerana mereka menilai semula dalil2 larangan adalah mudhtharib (goncang), dan dgn itu wanita haidh boleh menghadiri kuliah2 di mesjid. (Qardhawi, Fiqh Taharah/290/maktabah wahbah)

2) 18SX

2.1 Female ejaculation (terpancarnya mani perempuan) ia merupakan penemuan terbaru oleh saintis2 Barat akan ujudnya air mani yg terpancar di kalangan perempuan. Search internet, guna " female ejaculation"; walaupun begitu ia lebih common di kalangan lelaki. Ejakulasi perempuan berlaku baik ketika jima' atau ketika teransang.

2.2 jenis2 cecair kemaluan:

wadi=cecair putih kental yg keluar ketika kencing (baul) kemungkinan kerana keletihan atau udzur
madzi=cecair lekit yg keluar ketika bercumbu atau khayal yg ghairah
mani= cecair yg terpancar dan kemudian diiringi dgn rasa nikmat (orgasm)

(Dr al-Qardhawi, Fiqh Taharah; Dr al-Qahthani, Thuhur alMuslim, maktabah almalik Fahad, Riyadh)

sekian