SJ-16-0002 : NAZAR, kenapa ia MAKRUH ?

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-16-0002 : NAZAR, kenapa ia MAKRUH ?

assalamu'alay-kum..

mengapa NAZAR itu dikatakan makruh?

bknkah ia juga merupakan salah satu USAHA ataupun CARA BERDOA?

WA

zain-ys's picture
Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
Re: NAZAR >> kenapa ia MAKRUH ?

:bismillah
:salam

ALhamdulillah, inilah jawapannya:

Hukum bernazar: Harus/dibenarkan
Latarbelakang: Ia adalah satu ibadah zaman silam. Al-Quran ada menjelaskannya:


ÅöÐú ÞóÇáóÊö ÇãúÑóÃóÉõ ÚöãúÑóÇäó ÑóÈøö Åöäøöí äóÐóÑúÊõ áóßó ãóÇ Ýöí ÈóØúäöí ãõÍóÑøóÑÇð ÝóÊóÞóÈøóáú ãöäøöí Åöäøóßó ÃóäÊó ÇáÓøóãöíÚõ ÇáúÚóáöíãõ

Ertnya: 3. 35. (Ingatlah), ketika isteri 'Imran berkata: "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku menazarkan kepada Engkau anak yang dalam kandunganku menjadi hamba yang saleh dan berkhidmat (di Baitul Maqdis). Karena itu terimalah (nazar) itu dari padaku. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".

Perincian hukum bernazar:
Terdapat dua jenis nazar:
1. Nazar mutlak.
Iaitu nazar tanpa syarat. Contoh, apabila seseorang itu mendapat satu-satu nikmat, mana dia bernazar untuk berpuasa sehari. Atau setelah dia terlepas dari bala bencana dia bernazar untuk bersedekah.

2. Nazar Mu'allaq.
Iaitu nazar bersyarat. Contoh: Jika dia mendapat nikmat yang diinginkan dia akan bernazar utk berpuasa sehari. Atau, jika dia terlepas dari bala bencana dia akan bernazar akan bersedekah.

Jelas perbezaan dua jenis nazar ini.

Pendapat2 mazhab:
Malikiyah: nazar mutlak adalah mustahab. Manakala nazar mu'alaq, harus/ja'iz.

Hanabilah: Bernazar,samada mutlak atau mua'laq, makruh.

Kebanyakan Syafi'iah, Hanabilah & Malikiyah: Nazar mua'laq adalah makruh.

Alasan makruh ialah: Nazar adalah bentuk taqarrub/pendekatan diri kepada Allah. Taqarrub melalui nazar mua'llaq ini bergantung kepada dapat atau tidaknya sesuatu yg dihajati. Jika dapat maka akan dilaksanakannyalah taqarrub itu. Jika tidak, maka tidak dilakukannyalah taqarrub yg diniatkannya itu. Ia seperti mahukan pertukaran. Jika Allah makbulkan apa yg dihajati, barulah niat taqarrub itu dilaksanakan. Jika tidak, maka tidak dilakukan. Terjadi semacam bentuk pertukaran di sini.

Ini berbeza dengan nazar mutlak. Di mana, nazar itu dilakukan selepas mendapat apa yg inginkan atau terlepas dari apa yg tidak diinginkan. Contoh: Selepas mendapat seorang mendapat keputusan periksa yang cemerlang barulah dia bernazar, bukan sebelum dengan meletakkan syarat, jika aku lulus cemerlang.

Nazar mua'laq inilah yang dimaksudkan oleh sabdaan Baginda s.a.w.:


Úä ÇÈä ÚãÑ ÞÇá: äåì ÑÓæá Çááå Úä ÇáäÐÑ¡ æÞÇá: " Åäå áÇ íÑÏ ÔíÆðÇ¡ æÅäãÇ íÓÊÎÑÌ Èå ãä ÇáÈÎíá

Ertinya: Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar r.a katanya: Pada suatu hari Rasulullah s.a.w melarang kami dari bernazar, lalu baginda bersabda: Sesungguhnya nazar itu tidak dapat menolak sesuatupun tetapi dengan nazar itulah (sesuatu) dikeluarkan dari orang yang bakhil. (HR Bukhari, Muslim & Ahmad)

:aklam
Semoga bermanfaat..
zain y.s

Rujukan:
Dr. Muhamad Bakr Ismail, Al-Feqh al-Wadhih,vol. 2, 368-370