SU-00023 Susulan SU-00020 Aurat Solat

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SU-00023 Susulan SU-00020 Aurat Solat

:salam

Terima kasih kerana saudara telah menjawab soalan saya sebelum ini. Cuma ada sedikit yang saya kurang faham. Harap saudara dapat jelaskan lagi. Mohon maaf :crazy:

Ada disebutkan tentang dianggap aurat kelihatan sekiranya dipandang dari keliling. Bagaimana pula dengan orang yang solat memakai kain pelikat dan kelihatan sedikit bhgn atas lututnya ketika dia sujud? Dianggap kelihatan dari keliling dan tidak sah solat juga?

Bagaimana pula sekiranya baju/kain itu memang terbuka tetapi tidak kelihatan aurat kerana bayang2 baju/kain itu cukup gelap higgakan tak kelihatan jelas aurat, samar2 bentuk saja?

Terima kasih

Mencari ilmu sebagai bekalan...

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
Re: SU-00023 Susulan SU-00020 Aurat Solat

:salam

Di dalam jawapan SU-00020 tersebut telahpun memasukkan persoalan saudara itu. Mari saya ambil petikan yg berkaitan:

Quote:
Maksudnya, Syeikh Daud di tanya: Apakah batal sembahyang seseorang yang memakai kain singkat, kemudian semasa rukuk dan sujud terlihat auratnya. Dan, orang ini pula sebenarnya sengaja memakai kain berkenaan, padahal ada kain lain yang tidak singkat yang boleh dipakainya?
Syeikh Daud jawab tidak batal sembahyangnya, kerana aurat berkenaan kelihatan dikira dari arah bawah, bukan dari arah keliling atau atas.

Soalan yang diutarakan oleh saudara lebih kurang sama dgn soalan yg dikemukakan kpd Sheikh Daud di atas. Di dalam jwpn beliau, aurat yg kelihatan ketika sujud(lutut dan atasnya) di kira pandangan bawah bukannya keliling. Dan memandangkan aurat yg kelihatan dari pandangan bawah tidak membatalkan solat maka sahlah solat tersebut.

Perihal soalan saudara yg kedua, bayang2 bukanlah persoalannya. Sekiranya bayang menjadi syarat aurat nescaya sembahyang di dalam gelap tanpa menutup aurat juga dikira sah. Tetapi bukan begitu. Sekiranya diyakini aurat itu kelihatan dari pandangan atas dan keliling, tidak kira dlm keadaan terang mahupun bayangan, solat tetap tidak sah.

Diharap penjelasan ini mencukupi. Sekian.

:wassalam