Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.
Terima Kasih di atas soalan saudara . Kami sebenarnya merasa agak pelik dan ganjil dengan soalan tersebut , tapi mungkin saudara bertanyakannya kerana saudara mendapati ayat Al-Quran Al-Karim yang menyatakan bahawa yang kekal-abadi kelak di hari akhirat hanyalah Allah Ta’ala , sebagai mana Firman Allah Ta’ala di Surah Ar-Rahman , ayat 26 & 27 :
Ertinya : “ Semua yang ada di bumi itu akan binasa. Dan tetap kekal Dzat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan “ .
Ayat seperti ini adalah ayat yang UMUM , kerana ada lagi beberapa makhluk lain yang kekal sampai ke hari akhirat yang kekal abadi , seperti Al-‘Arsy , Al-Kursi , Al-Lawh Al-Mahfuz , Al-Qalam , Para Malaikat Al-Katibin a.s , syurga dan neraka.
Ayat yang umum di atas dikecualikan @ dikhususkan oleh Firman Allah Ta’ala sendiri . Contohnya Allah Ta’ala menjelaskan mengenai kekalnya neraka itu di menerusi firman-Nya di dalam Surah Al-Baiyinah , ayat ke-6 :
Ertinya : “ Sesungguhnya orang-orang yang kafir yakni ahli Kitab dan orang-orang yang musyrik (akan masuk) ke neraka Jahannam , mereka kekal di dalamnya. Mereka itu adalah seburuk-buruk makhluk “ .
Selain itu As-Sunnah ( Al-Hadist ) juga memainkan peranannya sebagai penjelas dan yang mengkhususkan ayat 26-27 , Surah Ar-Rahman tadi . Contohnya Sabda Baginda Rasulullah s.a.w :
Ertinya : Drp Saidina Abu Hurairah (r.a) : Sesungguhnya Baginda Rasulullah s.a.w telah bersabda : “ Apabila Allah memasukkan ahli syurga ke dalam syuraga , dan ahli neraka ke dalam neraka , maka dibawalah kematian itu di sempadan di antara syurga dan neraka . Lalu dilaungkan seruan “ Wahai kesemua ahli syurga ! “, maka mereka pun keluar menjenguk di dalam keadaan yang takut ( kerana bimbang mereka akan dikeluarkan drp syurga yang telah menjadi kediaman mereka ) . Kemudia diseru pula : “ Wahai kesemua ahli neraka ! “ , maka kesemua ahli neraka pun menjenguk di dalam keadaan gembira ( kerana berharap mereka akan dikeluarkan drp neraka itu ) . – Lalu ditanya mereka itu semua – “ Tahukah kamu semua apakah ini ? “ , mereka pun menjawab : “ Ya ! kami memang sudah mengenali apakah itu , itulah dia kematian yang pernah datang kepada kami semua “ . Kemudian , kematian itu pun dibaringkan lalu disembelih di sempadan di antara syurga dan neraka . Kemudian dilaungkan pula : “ Wahai kesemua ahli syurga , tinggallah kamu selama-lamanya di dalam syurga kerana kematian itu sudah tiada lagi ! Dan wahai kesemua ahli neraka , tinggallah kamu semua selama-lamanya di dalam neraka kerana kematian itu pun sudah tiada lagi ! “ ~ Hadis Sahih diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzie : Kitab Sifat Al-Jannah , Bab : Ma Jaa Fi Khuludi Ahlil Jannah Wan Nar , No : 2557
**************************************
Pernahkah kita menggunakan calculator ( mesin kira ) ? . Apabila kita mencampurkan ataupun mendarabkan nombor-nombor yang berjumlah besar , apakah yang akan terjadi ? . Sudah tentu calculator itu akan memaparkan nombor yang terlalu panjang jumlahnya dan diakhiri dengan huruf “ E “. Huruf E itu membawa makna END ( Tamat ) , yang menunjukkan bahawa calculator itu sudah tidak mampu untuk menyelesaikan masalah kira-kira .
Itu adalah kisah sebuah calculator ! .
Adapun neraka tidak begitu , kerana kisahnya akan sentiasa kekal-abadi ( tiada kesudahannya ) sekekal penghuni-penghuninya daripada kalangan mereka yang engkar ( kafir ) dan murtad daripada pentunjuk Allah Ta’ala di dalamnya !!! .
[=blue]Dengan itu jelaslah bagi kita bahawa neraka itu kekal-abadi sebagai mana juga beberapa makhluk yang lain akan kekal abadi , dan kesemuanya itu pastinya dengan izin daripada Allah Ta’ala jua .
Sekian . Wallahu A’alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad .
**************************************
[b] RUJUKAN
1 – TUHFATUL AHWADZI SYARAH SUNAN IMAM AT-TIRMIDZI (RH) ( Jilid 7 , ms 274 )
~ Oleh : Al-‘Allamah Al-Mubarakfuri Al-Hindi . Terbitan : Darul Fikr , Beirut .
2 – AL-MUKHTASAR AL-MUFID FI SYARH JAUHARAH AT-TAUHID ( ms 192 – 196 )
~ Oleh Syeikh Dr. Nuh ‘Ali Salman Qudhah ( Kadhi Besar dan Bekas Mufti Angkatan Tentera Kerajaan Jordan ) . Terbitan : Darur Radzi , ‘Amman .
Saya mengira soalan Microscript adalah satu soalan menguji Ahkam Online mengenai pendapat Ibn Qayyim alJauziah yg bercanggah dgn Ijma', yakni menurut ijtihad Ibn Qayyim Neraka itu Fana, sedangkan Ijma' ASWJ , Neraka itu Abadi.
Dalam isu Kefanaa' Neraka ini terdapat 7 (tujuh) pendapat lain yg bercanggah dgn Ijma' dan Pendapat Ibn Qayyim adalah salah satu dari pendapat tujuh itu.
Tidak ramai orang yg berani mengungkit hal ini kerana isu Keabadian Neraka ini suatu yg disepakati. Maka kepekaan Microscript terhadap isu yg sudah didiamkan ini menjadi tandatanya. Isu ini hangat didebatkan di zaman silam, era Jahmiyah, Muktazilah, Syi'ah dsbnya dan kemudian umat Islam akhirnya melupakan perbahasan ini.
al_Imam alHafeedz Ibn Qayyim, seorang tokoh Salafiyya yg amat dikagumi menolak Ijma' ASWJ dalam bab keabadian Neraka dalam dua kitabnya Haadil Arwah, 253-280 dan Syifa'ul Alili, 252. Dalil2 Ibn Qayyim:
a. anNisaa: 93 (..neraka itulah tempat diam kamu, sedang kamu kekal di dalamnya KECUALI Allah mengkehendaki yg lain)
b. Hud: 107 (mereka kekal didalamnya selama ada langit dan bumi KECUALI jika Tuhanmu mengkehendaki (sebaliknya)
c. anNaba': 23 (mereka tinggal di dalamnya berabad-abad lamanya)
Ibn Qayyim juga menggunakan pendapat Umar alKhattab, Ibn Mas'ud, Abu Hurairah, Abi Sa'eed alKhudry, Abdullah bin Amr alAs, dll kemudian termasuk tabi'ien dan Ibn Qayyim mencabar bahawa keabadian neraka sebenarnya tidak IJMA'.
Namun untuk ketenteraman akidah majoriti orang awam, pendapat tujuh golongan termasuk Ibn Qayyim ini elok saja kita KIV sahaja dan terus menerima pendapat Ijma' ASWJ.
æÚáíßã ÇáÓáÇã æ ÑÍãÉ Çááå æÈÑßÇÊåã
{ ÈÓã Çááå ÇáÑÍãä ÇáÑÍíã }
(( ÑÈ ÅÔÑÍ áí ÕÏÑí æ íÓÑáí ÃãÑí æÃÍáá ÚÞÏÉ ãä áÓÇäí íÝÞåæÇ Þæáí ))
***********************
Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.
Terima Kasih di atas soalan saudara . Kami sebenarnya merasa agak pelik dan ganjil dengan soalan tersebut , tapi mungkin saudara bertanyakannya kerana saudara mendapati ayat Al-Quran Al-Karim yang menyatakan bahawa yang kekal-abadi kelak di hari akhirat hanyalah Allah Ta’ala , sebagai mana Firman Allah Ta’ala di Surah Ar-Rahman , ayat 26 & 27 :
ßõáøõ ãóäú ÚóáóíúåóÇ ÝóÇä æóíóÈúÞóì æóÌúåõ ÑóÈøößó Ðõæ ÇáúÌóáóÇáö æóÇáúÅößúÑóÇãöò
Ertinya : “ Semua yang ada di bumi itu akan binasa. Dan tetap kekal Dzat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan “ .
Ayat seperti ini adalah ayat yang UMUM , kerana ada lagi beberapa makhluk lain yang kekal sampai ke hari akhirat yang kekal abadi , seperti Al-‘Arsy , Al-Kursi , Al-Lawh Al-Mahfuz , Al-Qalam , Para Malaikat Al-Katibin a.s , syurga dan neraka.
Ayat yang umum di atas dikecualikan @ dikhususkan oleh Firman Allah Ta’ala sendiri . Contohnya Allah Ta’ala menjelaskan mengenai kekalnya neraka itu di menerusi firman-Nya di dalam Surah Al-Baiyinah , ayat ke-6 :
Åöäøó ÇáøóÐöíäó ßóÝóÑõæÇ ãöäú Ãóåúáö ÇáúßöÊóÇÈö æóÇáúãõÔúÑößöíäó Ýöí äóÇÑö Ìóåóäøóãó ÎóÇáöÏöíäó ÝöíåóÇ ÃõæúáóÆößó åõãú ÔóÑøõ ÇáúÈóÑöíøóÉö
Ertinya : “ Sesungguhnya orang-orang yang kafir yakni ahli Kitab dan orang-orang yang musyrik (akan masuk) ke neraka Jahannam , mereka kekal di dalamnya. Mereka itu adalah seburuk-buruk makhluk “ .
Selain itu As-Sunnah ( Al-Hadist ) juga memainkan peranannya sebagai penjelas dan yang mengkhususkan ayat 26-27 , Surah Ar-Rahman tadi . Contohnya Sabda Baginda Rasulullah s.a.w :
Úóäú ÃóÈöí åõÑóíúÑóÉó Ãóäøó ÑóÓõæáó Çááøóåö Õóáøóì Çááøóåã Úóáóíúåö æóÓóáøóãó ÞóÇáó ÝóÅöÐóÇ ÃóÏúÎóáó Çááøóåõ Ãóåúáó ÇáúÌóäøóÉö ÇáúÌóäøóÉó æóÃóåúáó ÇáäøóÇÑö ÇáäøóÇÑó ÞóÇáó ÃõÊöíó ÈöÇáúãóæúÊö ãõáóÈøóÈðÇ ÝóíõæÞóÝõ Úóáóì ÇáÓøõæÑö Èóíúäó Ãóåúáö ÇáúÌóäøóÉö æóÃóåúáö ÇáäøóÇÑö Ëõãøó íõÞóÇáõ íóÇ Ãóåúáó ÇáúÌóäøóÉö ÝóíóØøóáöÚõæäó ÎóÇÆöÝöíäó Ëõãøó íõÞóÇáõ íóÇ Ãóåúáó ÇáäøóÇÑö ÝóíóØøóáöÚõæäó ãõÓúÊóÈúÔöÑöíäó íóÑúÌõæäó ÇáÔøóÝóÇÚóÉó ÝóíõÞóÇáõ áöÃóåúáö ÇáúÌóäøóÉö æóÃóåúáö ÇáäøóÇÑö åóáú ÊóÚúÑöÝõæäó åóÐóÇ ÝóíóÞõæáõæäó åóÄõáóÇÁö æóåóÄõáóÇÁö ÞóÏú ÚóÑóÝúäóÇåõ åõæó ÇáúãóæúÊõ ÇáøóÐöí æõßøöáó ÈöäóÇ ÝóíõÖúÌóÚõ ÝóíõÐúÈóÍõ ÐóÈúÍðÇ Úóáóì ÇáÓøõæÑö ÇáøóÐöí Èóíúäó ÇáúÌóäøóÉö æóÇáäøóÇÑö Ëõãøó íõÞóÇáõ íóÇ Ãóåúáó ÇáúÌóäøóÉö ÎõáõæÏñ áóÇ ãóæúÊó æóíóÇ Ãóåúáó ÇáäøóÇÑö ÎõáõæÏñ áóÇ ãóæúÊó
Ertinya : Drp Saidina Abu Hurairah (r.a) : Sesungguhnya Baginda Rasulullah s.a.w telah bersabda : “ Apabila Allah memasukkan ahli syurga ke dalam syuraga , dan ahli neraka ke dalam neraka , maka dibawalah kematian itu di sempadan di antara syurga dan neraka . Lalu dilaungkan seruan “ Wahai kesemua ahli syurga ! “, maka mereka pun keluar menjenguk di dalam keadaan yang takut ( kerana bimbang mereka akan dikeluarkan drp syurga yang telah menjadi kediaman mereka ) . Kemudia diseru pula : “ Wahai kesemua ahli neraka ! “ , maka kesemua ahli neraka pun menjenguk di dalam keadaan gembira ( kerana berharap mereka akan dikeluarkan drp neraka itu ) . – Lalu ditanya mereka itu semua – “ Tahukah kamu semua apakah ini ? “ , mereka pun menjawab : “ Ya ! kami memang sudah mengenali apakah itu , itulah dia kematian yang pernah datang kepada kami semua “ . Kemudian , kematian itu pun dibaringkan lalu disembelih di sempadan di antara syurga dan neraka . Kemudian dilaungkan pula : “ Wahai kesemua ahli syurga , tinggallah kamu selama-lamanya di dalam syurga kerana kematian itu sudah tiada lagi ! Dan wahai kesemua ahli neraka , tinggallah kamu semua selama-lamanya di dalam neraka kerana kematian itu pun sudah tiada lagi ! “ ~ Hadis Sahih diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzie : Kitab Sifat Al-Jannah , Bab : Ma Jaa Fi Khuludi Ahlil Jannah Wan Nar , No : 2557
**************************************
Pernahkah kita menggunakan calculator ( mesin kira ) ? . Apabila kita mencampurkan ataupun mendarabkan nombor-nombor yang berjumlah besar , apakah yang akan terjadi ? . Sudah tentu calculator itu akan memaparkan nombor yang terlalu panjang jumlahnya dan diakhiri dengan huruf “ E “ . Huruf E itu membawa makna END ( Tamat ) , yang menunjukkan bahawa calculator itu sudah tidak mampu untuk menyelesaikan masalah kira-kira .
Itu adalah kisah sebuah calculator ! .
Adapun neraka tidak begitu , kerana kisahnya akan sentiasa kekal-abadi ( tiada kesudahannya ) sekekal penghuni-penghuninya daripada kalangan mereka yang engkar ( kafir ) dan murtad daripada pentunjuk Allah Ta’ala di dalamnya !!! .
[=blue]Dengan itu jelaslah bagi kita bahawa neraka itu kekal-abadi sebagai mana juga beberapa makhluk yang lain akan kekal abadi , dan kesemuanya itu pastinya dengan izin daripada Allah Ta’ala jua .
Sekian . Wallahu A’alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad .
**************************************
[b] RUJUKAN
1 – TUHFATUL AHWADZI SYARAH SUNAN IMAM AT-TIRMIDZI (RH) ( Jilid 7 , ms 274 )
~ Oleh : Al-‘Allamah Al-Mubarakfuri Al-Hindi . Terbitan : Darul Fikr , Beirut .
2 – AL-MUKHTASAR AL-MUFID FI SYARH JAUHARAH AT-TAUHID ( ms 192 – 196 )
~ Oleh Syeikh Dr. Nuh ‘Ali Salman Qudhah ( Kadhi Besar dan Bekas Mufti Angkatan Tentera Kerajaan Jordan ) . Terbitan : Darur Radzi , ‘Amman .
3 – SILSILAH AL-‘AQAID ( Jilid ke-4)
~ Oleh Syeikh Ahmad ‘Izzuddin Al-Bayanouni . Terbitan : Darus Salam , Cairo .
æ Åáì ÇááÞÇÁ Åä ÔÇÁ Çááå ÊÚÇáì
æÇáÓáÇã ÚáÈßã æ ÑÍãÉ Çááå æ ÈÑßÇÊå
6 / Ramadhan / 1423 H
11 / November / 2002 M
Isnin – Bandaraya Kaherah
Pendekar ®
http://al-ahkam.com.my/forum
:wassalam
Komentar atas Jawapan:
Saya mengira soalan Microscript adalah satu soalan menguji Ahkam Online mengenai pendapat Ibn Qayyim alJauziah yg bercanggah dgn Ijma', yakni menurut ijtihad Ibn Qayyim Neraka itu Fana, sedangkan Ijma' ASWJ , Neraka itu Abadi.
Dalam isu Kefanaa' Neraka ini terdapat 7 (tujuh) pendapat lain yg bercanggah dgn Ijma' dan Pendapat Ibn Qayyim adalah salah satu dari pendapat tujuh itu.
Tidak ramai orang yg berani mengungkit hal ini kerana isu Keabadian Neraka ini suatu yg disepakati. Maka kepekaan Microscript terhadap isu yg sudah didiamkan ini menjadi tandatanya. Isu ini hangat didebatkan di zaman silam, era Jahmiyah, Muktazilah, Syi'ah dsbnya dan kemudian umat Islam akhirnya melupakan perbahasan ini.
al_Imam alHafeedz Ibn Qayyim, seorang tokoh Salafiyya yg amat dikagumi menolak Ijma' ASWJ dalam bab keabadian Neraka dalam dua kitabnya Haadil Arwah, 253-280 dan Syifa'ul Alili, 252. Dalil2 Ibn Qayyim:
a. anNisaa: 93 (..neraka itulah tempat diam kamu, sedang kamu kekal di dalamnya KECUALI Allah mengkehendaki yg lain)
b. Hud: 107 (mereka kekal didalamnya selama ada langit dan bumi KECUALI jika Tuhanmu mengkehendaki (sebaliknya)
c. anNaba': 23 (mereka tinggal di dalamnya berabad-abad lamanya)
Ibn Qayyim juga menggunakan pendapat Umar alKhattab, Ibn Mas'ud, Abu Hurairah, Abi Sa'eed alKhudry, Abdullah bin Amr alAs, dll kemudian termasuk tabi'ien dan Ibn Qayyim mencabar bahawa keabadian neraka sebenarnya tidak IJMA'.
Namun untuk ketenteraman akidah majoriti orang awam, pendapat tujuh golongan termasuk Ibn Qayyim ini elok saja kita KIV sahaja dan terus menerima pendapat Ijma' ASWJ.