Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan alkathiri dengan kadar kemampuan yang ada, Insya-Allah.
Sebagaimana yang kita bincangkan didalam Soal-Jawab yang lalu (SJ-05-0219 : Niat Solat?), tempat NIAT adalah didalam hati. Terdetik dalam hati tujuan melakukan amalan tersebut sudah dikira sebagai niat.
Didalam kitab al-Fiqh al-Manhaji, dinyatakan secara formal tiga alternatif niatnya :-
a. berniat fardu wudhu' atau
b. mengangkat hadas (sebagaimana yang anda nyatakan) atau
c. niat mengharuskan solat. [al-Fiqh al-Manhaji, 1/54].
Bagi menjawab soalan anda, berniatlah dengan mana-mana altenatif diatas. Malah, kalau terdetik perkataan 'ambil air sembahyang' atau 'ablution' sudah dikira Niat wudhu'. Sama sahaja maksudnya dalam bahasa apa sekalipun. WA.
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan alkathiri dengan kadar kemampuan yang ada, Insya-Allah.
Sebagaimana yang kita bincangkan didalam Soal-Jawab yang lalu (SJ-05-0219 : Niat Solat?), tempat NIAT adalah didalam hati. Terdetik dalam hati tujuan melakukan amalan tersebut sudah dikira sebagai niat.
Didalam kitab al-Fiqh al-Manhaji, dinyatakan secara formal tiga alternatif niatnya :-
a. berniat fardu wudhu' atau
b. mengangkat hadas (sebagaimana yang anda nyatakan) atau
c. niat mengharuskan solat. [al-Fiqh al-Manhaji, 1/54].
Bagi menjawab soalan anda, berniatlah dengan mana-mana altenatif diatas. Malah, kalau terdetik perkataan 'ambil air sembahyang' atau 'ablution' sudah dikira Niat wudhu'. Sama sahaja maksudnya dalam bahasa apa sekalipun. WA.
Sekian, wassalam
خيرالأمين