SJ-10-0062 : ayam diberi makanan yg ada enzim babi
al-Jawab:
Mengikut fiqh Syafi'iyah, ia sudah pasti haram kerana babi adalah najis berat dan keseluruhan babi itu tidak halal dimanfa'atkan.
Manakala mengikut fiqh Hanafiah, ia harus kerana ia berlaku dlm konteks hukum perubahan dzat (istihalah) dan larutnya dzat. (Hasyiah Ibn Abidin)
Pendapat yg rajih di Malaysia ialah pendapat syafi'iyah kerana umat Islam adalah majoriti di Malaysia dan umat kafir tidak boleh menghina umat Islam dengan memasukkan benda2 haram ke dalam makanan umat Islam.
Pendapat Hanafi adalah jika dalam keadaan dharurat dan umat Islam tiada pilihan, misalnya mereka berada di negara bukan Islam. sekian
al-Jawab:
Mengikut fiqh Syafi'iyah, ia sudah pasti haram kerana babi adalah najis berat dan keseluruhan babi itu tidak halal dimanfa'atkan.
Manakala mengikut fiqh Hanafiah, ia harus kerana ia berlaku dlm konteks hukum perubahan dzat (istihalah) dan larutnya dzat. (Hasyiah Ibn Abidin)
Pendapat yg rajih di Malaysia ialah pendapat syafi'iyah kerana umat Islam adalah majoriti di Malaysia dan umat kafir tidak boleh menghina umat Islam dengan memasukkan benda2 haram ke dalam makanan umat Islam.
Pendapat Hanafi adalah jika dalam keadaan dharurat dan umat Islam tiada pilihan, misalnya mereka berada di negara bukan Islam. sekian