:wassalam
Jawab:
Kemafa'afan dipinta dan tahniah.
Kemafa'an kerana kelewatan menjawab soalan anda sehingga luputnya Hari Raya. Sebabnya kerana sistem Ahkam ada gangguan
tahniah kerana anda meminta dalil. Ini bermakna ada seorang muttabi'. (ingin beramal setelah melihat dalilnya dulu)
Dalil: HR aljama'ah (kecuali alBukhari) dari Ummu Salamah ra: (sabda) "apabila kamu melihat anak bulan Zulhijjah, jika ada di antara kamu yg mahu berkurban, hendaklah dibiarkan rambut, bulu dan kukunya."
Jumhur (kecuali Hanafi) : makruh hukumnya.
alhafeedz asySyaukani meletak dua hadis: # 2711 dan 2712 dalam nailool Awthornya.
Sebab ditegah memotong kuku ialah supaya seluruh tubuhnya terhindar dari neraka. WA
Sebagai tambahan kepada jawapan sheikh THTL mengenai sebab-sebab larangan memotong kuku dan rambut, menurut bekas Mufti Saudi, Sheikh Abdul Aziz bin Baaz (Fatawa Islamiyyah 2/316) bahawa :
"Hikmah larangan ini ialah apabila seorang itu ingin menawarkan korban, dia seolah-olah menyertai jemaah Haji didalam salah satu ibadat Haji - dengan kata lain mendekatkan dirinya kepada Allah swt dengan menyembelih korban, dia juga menyertai beberapa ciri-ciri Ihram, iaitu dilarang memotong rambut dan sebagainya."
:wassalam
Jawab:
Kemafa'afan dipinta dan tahniah.
Kemafa'an kerana kelewatan menjawab soalan anda sehingga luputnya Hari Raya. Sebabnya kerana sistem Ahkam ada gangguan
tahniah kerana anda meminta dalil. Ini bermakna ada seorang muttabi'. (ingin beramal setelah melihat dalilnya dulu)
Dalil: HR aljama'ah (kecuali alBukhari) dari Ummu Salamah ra: (sabda) "apabila kamu melihat anak bulan Zulhijjah, jika ada di antara kamu yg mahu berkurban, hendaklah dibiarkan rambut, bulu dan kukunya."
Jumhur (kecuali Hanafi) : makruh hukumnya.
alhafeedz asySyaukani meletak dua hadis: # 2711 dan 2712 dalam nailool Awthornya.
Sebab ditegah memotong kuku ialah supaya seluruh tubuhnya terhindar dari neraka. WA
Assalamu'alaikum
Sebagai tambahan kepada jawapan sheikh THTL mengenai sebab-sebab larangan memotong kuku dan rambut, menurut bekas Mufti Saudi, Sheikh Abdul Aziz bin Baaz (Fatawa Islamiyyah 2/316) bahawa :
"Hikmah larangan ini ialah apabila seorang itu ingin menawarkan korban, dia seolah-olah menyertai jemaah Haji didalam salah satu ibadat Haji - dengan kata lain mendekatkan dirinya kepada Allah swt dengan menyembelih korban, dia juga menyertai beberapa ciri-ciri Ihram, iaitu dilarang memotong rambut dan sebagainya."
wallahu'alam
خيرالأمين