SJ-04-0001 : mandi hadas besar

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-04-0001 : mandi hadas besar

1.Jika mandi hadas besar yang tak dibaca bismillah terlebih dahulu tetapi terus membaca niat.Adakah sah mandi hadas besarnya?

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
re: SJ-04-0001 : mandi hadas besar

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr luna dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.

Didalam kitab Al-Fiqh Al-Manhaji menjelaskan bahawa Kaifiat wajib mandi ada dua :-

(1) Niat - setiap amalan itu disertakan dengan niat, iaitu menqasadkannya.
(2) Meratakan air keseluruh badan. [Al-Fiqh Al-Manhaji 1/88].

Mandi anda sah tanpa membaca bismillah. Anda tidak perlu membaca atau menzahirkan niat, memadai hanya menqasadkan niat didalam hati.

Ibn Qudaamah didalam al-Mughni (1/217)berkata :

ÕöÝóÉõ ÅÌúÒóÇÁò , æóÕöÝóÉõ ßóãóÇáò , ÝóÇóáøóÐöí ÐóßóÑóåõ ÇáúÎöÑóÞöíøö åóÇåõäóÇ ÕöÝóÉõ ÇáúßóãóÇáö . ÞóÇáó ÈóÚúÖõ ÃóÕúÍóÇÈöäóÇ : ÇáúßóÇãöáõ íóÃúÊöí Ýöíåö ÈöÚóÔóÑóÉö ÃóÔúíóÇÁó ÇáäøöíøóÉö , æóÇáÊøóÓúãöíóÉö , æóÛóÓúáö íóÏóíúåö ËóáÇËðÇ , æóÛóÓúáö ãóÇ Èöåö ãöäú ÃóÐðì , æóÇáúæõÖõæÁö , æóíõÍúËöí Úóáóì ÑóÃúÓöåö ËóáÇËðÇ íõÑæøöí ÈöåóÇ ÃõÕõæáó ÇáÔøóÚúÑö , æóíõÝöíÖõ ÇáúãóÇÁó Úóáóì ÓóÇÆöÑö ÌóÓóÏöåö , æóíóÈúÏóÃõ ÈöÔöÞøöåö ÇáÃóíúãóäö , æóíóÏúáõßõ ÈóÏóäóåõ ÈöíóÏöåö , æóíóäúÊóÞöáõ ãöäú ãóæúÖöÚö ÛõÓúáöåö ÝóíóÛúÓöáõ ÞóÏóãóíúåö . æóíõÓúÊóÍóÈøõ Ãóäú íõÎóáøöáó ÃõÕõæáó ÔóÚúÑö ÑóÃúÓöåö æóáöÍúíóÊöåö ÈöãóÇÁò ÞóÈúáó ÅÝóÇÖóÊöåö Úóáóíúåö .
"Disana terdapat 2 cara mandi untuk membersihkan dari janaabah, salah satunya adalah mencukupi, dan yang lain satu ialah cara yang sempurna (kamil). Apa yang di sebut oleh al-Khiraqi adalah cara yang sempurna. Ada dikalangan sahabat kami berkata : Terdapat 10 perkara bagi cara yang sempurna :

1)Niat 2)Baca Bismillah 3)Membasuh tangan 3X 4)Membasuh apa-apa kotoran disana 5)mengambil wudhu' 6)menyiram air keatas kepada 3X dengan memastikan ia sampai ke kulit kepala 7) Menyiam air keseluruhan badan 8 ) memulakan dengan sebelah kanan 9)Mengosok badan dengan tangan, bergerak sehingga ke kaki. 10) Mustahab menyela-yela rambut dan janggut sebelum air mencecahnya."

Mandi yang memadai pula menurut Ibn Utsaimin ialah :

ÃãÇ ÇáÕÝÉõ ÇáúãõÌÒöÆÉ ÝÃóäú íÊãÖúãóÖó æíÓÊäÔöÞ æíóÚõãøó ÈÏóäóå ÈÇáãÇÁ æáæ ÏõÝÚÉð æÇÍÏÉð æáæ íäÛóãöÓ Ýí ãÇÁò ÚãíÞò .
"Bagi mandi yang memadai iaitu membasuh mulut dan hidung, kemudian basuh seluruh badan dengan air, walaupun dengan cara berendam didalam air yang dalam sekali gus (mencelupkan diri)".

WA, wassalam.

خيرالأمين