"Bahawa beliau bertanya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: “Sesungguhnya kami bertetangga dengan Ahl al-Kitab. Mereka biasa memasak daging khinzir di dalam periuk mereka dan meminum khamar di dalam gelas mereka (lalu bolehkah kami menggunakan periuk dan gelas tersebut?)”
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: “Jika kalian dapat menggunakan perkakas yang lain maka makan dan minumlah dalamnya. Jika kalian tidak dapat perkakas yang lain maka cucilah ia dengan air kemudian makan dan minumlah.” (H.R Abu Daud, dinilai Sahih oleh Albani)
Jawapan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menunjukkan bahawa perkakas yang bersentuhan dengan daging khinzir tidak perlu disamak tetapi memadai dibasuh dengan air sahaja.
Sila rujuk artikel: Meninjau Semula Hukum Kenajisan Khinzir Oleh Kapten Hafiz Firdaus Abdullah:
Jika daging khinzir adalah najis biasa bukan najis berat yang perlu disamak, maka apakah hukum wap atau asap yang keluar dari najis yang biasa? adakah ia najis atau tidak?
Imam Nawawi berkata: pendapat yang lebih sahih pada wap atau asap yang keluar dari najis adalah najis menurut Ashab Syafie.
"Jika kita mengatakan wap panas najis juga adalah najis, adakah ia najis yang dimaafkan atau tidak? Di sini ada dua wajah. Jika kita mengatakan ia tidak dimaafkan; apabila wap panas najis itu terhasil dalam oven, jika ia disapu dengan cebisan yang kering, maka ia adalah suci. Dan jika ia disapu dengan cebisan yang lembab, maka ia tidak suci kecuali dibasuh dengan air." (al-Majmuk: 2/579)
Bismillah
Wassolatu wassalam 'ala Rasulillah SAW,
Dari Abi Tsa’labah al-Khusyani radhiallahu 'anh:
Úóäú ÃóÈöí ËóÚúáóÈóÉó ÇáúÎõÔóäöíøö
Ãóäøóåõ ÓóÃóáó ÑóÓõæáó Çááøóåö Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó ÞóÇáó ÅöäøóÇ äõÌóÇæöÑõ Ãóåúáó ÇáúßöÊóÇÈö æóåõãú íóØúÈõÎõæäó Ýöí ÞõÏõæÑöåöãú ÇáúÎöäúÒöíÑó æóíóÔúÑóÈõæäó Ýöí ÂäöíóÊöåöãú ÇáúÎóãúÑó ÝóÞóÇáó ÑóÓõæáõ Çááøóåö Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó Åöäú æóÌóÏúÊõãú ÛóíúÑóåóÇ ÝóßõáõæÇ ÝöíåóÇ æóÇÔúÑóÈõæÇ æóÅöäú áóãú ÊóÌöÏõæÇ ÛóíúÑóåóÇ ÝóÇÑúÍóÖõæåóÇ ÈöÇáúãóÇÁö æóßõáõæÇ æóÇÔúÑóÈõæÇ
"Bahawa beliau bertanya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: “Sesungguhnya kami bertetangga dengan Ahl al-Kitab. Mereka biasa memasak daging khinzir di dalam periuk mereka dan meminum khamar di dalam gelas mereka (lalu bolehkah kami menggunakan periuk dan gelas tersebut?)”
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: “Jika kalian dapat menggunakan perkakas yang lain maka makan dan minumlah dalamnya. Jika kalian tidak dapat perkakas yang lain maka cucilah ia dengan air kemudian makan dan minumlah.” (H.R Abu Daud, dinilai Sahih oleh Albani)
Jawapan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menunjukkan bahawa perkakas yang bersentuhan dengan daging khinzir tidak perlu disamak tetapi memadai dibasuh dengan air sahaja.
Sila rujuk artikel: Meninjau Semula Hukum Kenajisan Khinzir Oleh Kapten Hafiz Firdaus Abdullah:
http://www.hafizfirdaus.com/ebook/Risalah4/Himpunan%20Risalah%204%20Topik%204.htm
Jika daging khinzir adalah najis biasa bukan najis berat yang perlu disamak, maka apakah hukum wap atau asap yang keluar dari najis yang biasa? adakah ia najis atau tidak?
Imam Nawawi berkata: pendapat yang lebih sahih pada wap atau asap yang keluar dari najis adalah najis menurut Ashab Syafie.
Kemudian Imam Nawawi menyebut:
ÅÐÇ ÞáäÇ ÏÎÇä ÇáäÌÇÓÉ äÌÓ Ýåá íÚÝì Úäå Ýíå æÌåÇä ÝÇä ÞáäÇ áÇ íÚÝì ÝÍÕá Ýí ÇáÊäæÑ ÝÇä ãÓÍå ÈÎÑÞÉ íÇÈÓÉ ØåÑ æÇä ãÓÍå ÈÑØÈÉ áã íØåÑ ÇáÇ ÈÇáÛÓá ÈÇáãÇÁ
"Jika kita mengatakan wap panas najis juga adalah najis, adakah ia najis yang dimaafkan atau tidak? Di sini ada dua wajah. Jika kita mengatakan ia tidak dimaafkan; apabila wap panas najis itu terhasil dalam oven, jika ia disapu dengan cebisan yang kering, maka ia adalah suci. Dan jika ia disapu dengan cebisan yang lembab, maka ia tidak suci kecuali dibasuh dengan air." (al-Majmuk: 2/579)
Wallahu a3lam