SJ-2280 : tafsir ayat 110, surah Al-Isra' - Solat Sir &

Primary tabs

2 posts / 0 new
Anonymous (not verified)
SJ-2280 : tafsir ayat 110, surah Al-Isra' - Solat Sir &

:salam

Saya ingin tumpang bertanya pada tuan mengenai bab solat.


{Ó} Þõáö ÇÏúÚõæÇú Çááøåó Ãóæö ÇÏúÚõæÇú ÇáÑøóÍúãóÜäó ÃóíøÇð ãøóÇ ÊóÏúÚõæÇú Ýóáóåõ ÇáÃóÓúãóÇÁ ÇáúÍõÓúäóì æóáÇó ÊóÌúåóÑú ÈöÕóáÇóÊößó æóáÇó ÊõÎóÇÝöÊú ÈöåóÇ æóÇÈúÊóÛö Èóíúäó Ðóáößó ÓóÈöíáÇð

17. 110. Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai al asmaaul husna (nama-nama yang terbaik) dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam shalatmu dan janganlah pula merendahkannya [870] dan carilah jalan tengah di antara kedua itu". [870] Maksudnya janganlah membaca ayat Al Qur'an dalam shalat terlalu keras atau terlalu perlahan tetapi cukuplah sekedar dapat didengar oleh ma'mum.

Berdasarkan tafsiran ayat diatas yang saya petik dari database al-quran yg membawa maksud menurut pada kefahaman dan apa yang telah saya pelajari adalah wajib mengucapkan/menyebut ayat2 al-quran di-dlm solat samada secara bersendirian atau berjemaah sekurang-kurang-nya dapat di-dengar oleh diri sendirian atau makmun.

Pada kebiasaan di-tempat saya(tempat lain saya tak pasti) solat berjemaah pada waktu zohor dan asar iman dan makmun membaca secara berasingan atau dapat di-dengar diri sendiri.

Bagaimana ayat di-atas dapat saya/kami fahami dengan suasana solat berjemaah fardu zohor dan asar.

Terimakasih pada tuan-tuan ,semuga Allah mem-rahmati tuan-tuan sekelian