SJ-2454 : Mandi wajib-menyiram kepala 3 kali

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-2454 : Mandi wajib-menyiram kepala 3 kali

:salam

Tumpang tanya, adakah menyiram kepala 3 kali ketika mandi wajib itu sunat ataupun wajib? Kerana saya ada membaca hadith yg menyatakan perilaku itu ada dalam mandi wajib. Dan sekiranya mengunakan shower/paip getah untuk mandi wajib, masih perlu dilakukankah perkara itu?

Terima kasih

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
Re: SJ-2454 : Mandi wajib-menyiram kepala 3 kali

Wa'alaikumussalam sdr AHelmi.

Alhamdulilah. Dipersilakan untuk tumpang bertanya, kami di al-ahkam akan cuba menjawabnya dengan semampu kami. Mengenai persoalan mandi (gusl - [="#800000" size="3"]ÛõÓúá) wajib, elok juga kita melihat kembali apakah dia rukun mandi wajib. Mohammad bin Jamil Ziinuu didalam bukunya Syarh Arkaan Al-Islam wa Al-Imaan (ms 52)[1] menyatakan :"Tidak sempurna hakikat Mandi menurut syara' melainkan 2 perkara:

a. Niat
b. Mandi seluruh badan."

Memang benar terdapat beberapa hadith yang menunjukkan membasuh kepala 3 kali didalam mandi wajib, dan diantaranya ialah hadith dari Umm Salamah berkata:

[="#ff00000" size="3"]{ÍÏíË Ãã ÓáãÉ ÑÖí Çááå ÚäåÇ ÞÇáÊ : ÞáÊ : íÇ ÑÓæá Çááå Åäí ÇãÑÃÉ ÃÔÏ ÔÚÑ ÑÃÓí ¡ ÃÝÃäÞÖå áÛÓá ÇáÌäÇÈÉ ¿ ÞÇá : " áÇ ÅäãÇ íßÝíß Ãä ÊÍËí Úáì ÑÃÓß ËáÇË ÍËíÇÊ " ÑæÇå ãÓáã ÈÑÞã ( 330 ) }
"'Saya berkata, ya Rasulullah, sesungguhnya aku seorang wanita yang membuat (mengikat) rambut, haruskah saya menjatuhkannya untuk mandi janaabah?' Baginda berkata :'Tidak, adalah mencukupi bagi anda menuang air 3 x diatas kepada anda" - Riwayat Muslim:330.

Fatawa al-Sheikh Abdullah ibn Humayd (ms. 53) [2] mengatakan bahawa "jika rambut diikat (dibuat) maka anda boleh membasuhnya dan pastikan air sampai ke kulit kepala dan juga memasuh bahagian yang lain. Ini adalah wajib. Syarat mandi janabah ialah air harus mencapai ke seluruh bahagian badan, termasuk rambut."

Ulama mengkategorikan membasuh anggota badan, termasuk kepala 3 kali adalah sunat. Yang penting basuhan itu diyakini mencakupi seluruh badan termasuklah kepala, baik pakai pencedok atau pun menggunakan paip atau shower.

Bekas Mufti Arab Saudi, Ibn Utsaimeen[3] (ms.11) mengkategorikan mandi janaabah ini kepada 2 jenis : iaitu yang memadai dan mencukupi [="#800000" size="3"](ÕÝÉñ ãõÌÒöÆóÉñ ¡ æÕÝÉñ ßÇãáÉñ ).

[="#0000ff" size="3"]ÃãÇ ÇáÕÝÉõ ÇáúãõÌÒöÆÉ ÝÃóäú íÊãÖúãóÖó æíÓÊäÔöÞ æíóÚõãøó ÈÏóäóå ÈÇáãÇÁ æáæ ÏõÝÚÉð æÇÍÏÉð æáæ íäÛóãöÓ Ýí ãÇÁò ÚãíÞò .
a. Dikatakan mandi (gusl) yang memadai ialah membasuh mulut (kumur-kumur) dan hidung, kemudian membasuh seluruh badan, walaupun ia bermakna merendamkan diri didalam air yang dalam sekali lalu.
[="#0000ff" size="3"]. æÃãøóÇ ÇáßÇãáÉ Ýåí Ãäú íÛÓöá ÝóÑúÌóå æãÇ ÊáæøóËó ãöä ÂËÇÑö ÇáÌóäÇÈÉ Ëõãøó íÊæÖøóà æõÖæÁÇð ßÇãáÇð Ëõãøó íóÍúËõæ ÇáãÇÁ Úáì ÑÃÓå ËáÇËÇð ÍÊì íÑæöíóå Åáì ÃÕæá ÔóÚúÑå Ëã íÛÓá ÔöÞøóå ÇáÃíãäó Ëõãøó ÔöÞøóå ÇáÃíÓÑó
b. Bagi mandi yang mencukupi (Kaamilah) atau sempurna bermakna membasuh anggota kemaluan dan mana-mana bekas janaabah (yg tidak suci), kemudian melakukan wudh' yang sempurna, kemudian menuangkan air 3 kali diatas kepala, memastikan ia sampai ke urat rambut. Kemudian membasuh badan sebelah kanan dan diikuti bahagian badan disebelah kiri.

Menurut Ibn Qudaamah didalam Al-Mughni (1/217) [4]:

[="#0000ff" size="3"]æóáöÛõÓúáö ÇáúÌóäóÇÈóÉö ÕöÝóÊóÇäö : ÕöÝóÉõ ÅÌúÒóÇÁò , æóÕöÝóÉõ ßóãóÇáò , ÝóÇóáøóÐöí ÐóßóÑóåõ ÇáúÎöÑóÞöíøö åóÇåõäóÇ ÕöÝóÉõ ÇáúßóãóÇáö . ÞóÇáó ÈóÚúÖõ ÃóÕúÍóÇÈöäóÇ : ÇáúßóÇãöáõ íóÃúÊöí Ýöíåö ÈöÚóÔóÑóÉö ÃóÔúíóÇÁó ÇáäøöíøóÉö , æóÇáÊøóÓúãöíóÉö , æóÛóÓúáö íóÏóíúåö ËóáÇËðÇ , æóÛóÓúáö ãóÇ Èöåö ãöäú ÃóÐðì , æóÇáúæõÖõæÁö , æóíõÍúËöí Úóáóì ÑóÃúÓöåö ËóáÇËðÇ íõÑæøöí ÈöåóÇ ÃõÕõæáó ÇáÔøóÚúÑö , æóíõÝöíÖõ ÇáúãóÇÁó Úóáóì ÓóÇÆöÑö ÌóÓóÏöåö , æóíóÈúÏóÃõ ÈöÔöÞøöåö ÇáÃóíúãóäö , æóíóÏúáõßõ ÈóÏóäóåõ ÈöíóÏöåö , æóíóäúÊóÞöáõ ãöäú ãóæúÖöÚö ÛõÓúáöåö ÝóíóÛúÓöáõ ÞóÏóãóíúåö . æóíõÓúÊóÍóÈøõ Ãóäú íõÎóáøöáó ÃõÕõæáó ÔóÚúÑö ÑóÃúÓöåö æóáöÍúíóÊöåö ÈöãóÇÁò ÞóÈúáó ÅÝóÇÖóÊöåö Úóáóíúåö .
"Terdapat 2 cara melakukan mandi bagi membersihkan diri seseorang dari Janaabah, salah satu diantara keduanya adalah mencukupi, dan yang lagi satu adalah cara yang terbaik. Apa yang Al-Khiraqi menyebut disini adalah cara yang terbaik. Beberapa para sahabat berkata : cara terbaik termasuklah 10 perkara : niat, membaca Bismillah, membasuh tangan 3 kali, membasuh kotoran yang ada, melakukan wudhu', menuangkan air ke kepala 3 kali dengan memastikan ia sampai kepada akar rambut, menuangkan air kepada bahagain yang selainnya, memulakan dengan bahagian kanan, memgosok-gosok badan dengan tangan dan bergerak dari tempat yang telah dimandikan sehinggalah kekaki. Ada penting memastikan bahawa air mencapai ke akar rambut diatas kepala seseorang dan janggut/jambang sebelum menuangkan air dikeseluruhannya."

-wassalam-

=========

Rujukan :

1. Mohammad bin Jamil Ziinuu. Syarh Arkaan Al-Islam wa Al-Imaan cetakan ke 6. Makkah : Dar Al-Jami' Al-'Alami, 2001. 2
2. Sheikh Abdullah ibn Humayd. Fatawa http://63.175.194.25/index.php?ln=ara&ds=qa&lv=browse&QR=9755&dgn=3
3. Sheikh Muhammad ibn Salih al-'Utsaimeen. I'laam al-Musaafireen bi Ba'd Aadaab wa Ahkaam al-Safar wa ma yakhuss al-Mallaaheen al-Jawwiyyeen. Riyad, 2000
4. Ibnu Qudaamah Al-Maqdisi. Al-Mughni. Beirut : Dar Al-Fikr, 2000

خيرالأمين