Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr mukminin dengan kadar kemampuan yg ada, Insyaallah.
Kedua-dua amalan lepas Solat fardu ini (iaitu Solat ba'diyyah dan wirid) merupakan amalan sunat yg mustahab untuk dilakukan. Walaubagaimanapun, apabila berbicara mengenai mana yang lebih afdal, sudah tentu ia merujuk kepada pengklasifikasian amalan sunat itu sendiri.
Ulama' membahagikan amalan sunat ini kepada beberapa darjat. Sebagai contoh, ulama Al-Azhar terkenal, Sheikh Dr Ahmad Syurbasi mengatakan :-
"Mandub (sunat) terdapat darjat dan martabat. Sesungguhnya Sunat Mua'akkad, iatu apa-apa amalan yg Nabi saw selalu lakukan tanpa meninggalkannya, dengan peringatan darinya bahawa ia bukan fardu, contohnya Solat 2 rakaat sebelum Fajar, 2 rakaat selepas Magrib, membaca surah selepas membaca Al-Fatihah didalam solat."
Tambah beliau bahawa manusia tidak akan di azab kerana meninggalkan perkara sunat (mandub) ini. Pembahagian kedua pula ialah :-
"dari Mandub (sunat) yang bukan Mua'akkad, iaitu amalan yang dilakukan oleh Nabi saw, sekali atau banyak kali, akan tetapi tidaklah ia sentiasa melakukannya, sebagai contoh Solat 4 rakaat sebelum Asar, sedekah sunat, Puasa Isnin dan Khamis setiap minggu"
Merujuk balik kepada soalan sdr, diantara wirid dan solat ba'diyyah, Solat ba'diyyah Zohor, Magrib dan Isya' adalah dikategorikan sebagai Sunat Mua'akkad atau sangat dituntut jika dibandingkan dengan wirid sunat, yang dianggab mustahab dilakukan. Nabi saw bersabda :
"Allah swt akan membina rumahnya di syurga barangsiapa yang menjaga 12 rakaat sunat : 4 rakaat sebelum dan 2 sesudah Zohor, 2 rakaat selepas Magrib, 2 rakaat selepas Isya' dan 2 rakaat sebelum Fajar" - [hadith shahih riwayat Al-Tirmudzi no:379 dan lain-lain. hadith no:6183 didalam Sahih Al-Jaami].
Begitu juga hadith dari 'Anbasah ibn Abu Sufyan, meriwayatkan Umm Habibah ra. Rasulullah saw berkata :
"Barangsiapa yang bersolat siang dan malam 12 rakaat akan dibina rumah baginya di syurga : 4 rakaat sebelum Zohor dan 2 selepasnya, 2 rakaat selepas Maghrib, 2 rakaat selepas Isya' dan 2 rakaat sebelum Fajar" -[Hadith riawayat Al-Tirmudzi #380. Katanya : hadith yg diriwayatkan oleh ‘Anbasah didalam bab ini ialah hadith hasan dan sahih. No#6362 didalam Sahih Al-Jaami'].
Solat sunat mu'akkad ini sangat penting didalam menampung solat fardu yang kita lakukan. Menurut Dr Husamuddin Afana, pensyarah Fiqh dan Usul, Universiti Qudus Palestine :-
"Ringkasnya, perintah keatas seorang Islam ialah menjaga solatnya secara umumnya, samaada Solat Fardu dan sunat, maka sesungguhnya solat Nawaafil (sunat) menyempurnakan keatas Solat Fardu dari kurang dan banyaknya solat seseorang, dengan menampung kekurangannya, melainkan mendapat rahmat Allah"
Kesimpulannya ialah disebabkan kebanyakkan Solat Ba'diyyah selepas solat fardu merupakan amalan sunat yang sangat di tuntut (Sunat Mu'akkad), maka sewajarnya jika diberi pilihan samada Solat atau wirid, maka lebih afdal melakukan Solat ba'diyyah. Solat-solat sunat ini akan menjadi penempel kepada solat wajib yang kita tunaikan setiap hari apabila terdapat sebarang kekurangan. Akan tetapi jika diberi kelapangan, seelok-eloknya dilaku wirid yang thabit dari Nabi saw kerana ia merupakan amalan Nabi saw selepas solat, dan diikuti dengan solat sunat ba'diyyah.
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr mukminin dengan kadar kemampuan yg ada, Insyaallah.
Kedua-dua amalan lepas Solat fardu ini (iaitu Solat ba'diyyah dan wirid) merupakan amalan sunat yg mustahab untuk dilakukan. Walaubagaimanapun, apabila berbicara mengenai mana yang lebih afdal, sudah tentu ia merujuk kepada pengklasifikasian amalan sunat itu sendiri.
Ulama' membahagikan amalan sunat ini kepada beberapa darjat. Sebagai contoh, ulama Al-Azhar terkenal, Sheikh Dr Ahmad Syurbasi mengatakan :-
Tambah beliau bahawa manusia tidak akan di azab kerana meninggalkan perkara sunat (mandub) ini. Pembahagian kedua pula ialah :-
Merujuk balik kepada soalan sdr, diantara wirid dan solat ba'diyyah, Solat ba'diyyah Zohor, Magrib dan Isya' adalah dikategorikan sebagai Sunat Mua'akkad atau sangat dituntut jika dibandingkan dengan wirid sunat, yang dianggab mustahab dilakukan. Nabi saw bersabda :
Begitu juga hadith dari 'Anbasah ibn Abu Sufyan, meriwayatkan Umm Habibah ra. Rasulullah saw berkata :
Solat sunat mu'akkad ini sangat penting didalam menampung solat fardu yang kita lakukan. Menurut Dr Husamuddin Afana, pensyarah Fiqh dan Usul, Universiti Qudus Palestine :-
Kesimpulannya ialah disebabkan kebanyakkan Solat Ba'diyyah selepas solat fardu merupakan amalan sunat yang sangat di tuntut (Sunat Mu'akkad), maka sewajarnya jika diberi pilihan samada Solat atau wirid, maka lebih afdal melakukan Solat ba'diyyah. Solat-solat sunat ini akan menjadi penempel kepada solat wajib yang kita tunaikan setiap hari apabila terdapat sebarang kekurangan. Akan tetapi jika diberi kelapangan, seelok-eloknya dilaku wirid yang thabit dari Nabi saw kerana ia merupakan amalan Nabi saw selepas solat, dan diikuti dengan solat sunat ba'diyyah.
=========
Rujukan :-
1. Sheikh Dr. Ahmad Syurbasi. [="#800000" size="3"]ÇáÝÑÞ Èíä ÇáãäÏæÈ æÇáãÈÇÍ. url : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=96011
2. Sheikh Dr Husamuddin Afana. [="#800000" size="3"]ÕáÇÉ ÇáÝÑíÖÉ Ïæä ÇáäÇÝáÉ . url : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=88168
خيرالأمين