SJ - 3090 : cinta atau takut??

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ - 3090 : cinta atau takut??

:salam
antara takut kepada Allah dan cinta kepada Allah.. timbul persoalan yang mana harus didahulukan.. takut atau cinta?
ada pendapat mengatakan dalam konteks doa yang sering dibaca yang mengandungi unsur memohon untuk mendapat keredhaanNya dan syurga serta dijauhkan diri dari neraka.. adakah di sini bahawa kita hidup semata2 mengharapkan syurga dan menghindarkan diri dari neraka.. dan kalau diandaikan syurga dan neraka itu x wujud, kita x akan menyembahNya..
mungkinkah konsep cinta kepada Allah yang hakiki dan sebenar-benarnya adalah seharusnya semata2 kerana Allah walaupun tidak wujud sebarang ganjaran atau balasan..?? :confused:
adakah persamaan di antara cinta sepasang kekasih dengan cinta seorang hamba dengan penciptanya.. seperti Rasulullah s.a.w. sebagai kekasih Allah..
ampun maaf andai tersalah kata.. harap dibetulkan..
wallahua'lam

Re: SJ - 3090 : cinta atau takut??

Wa'alaikumussalam. Ramadhan Mubarak!

Alhamdulillah. Ma'af kerana kelambatan menjawab soalan anda. Kami akan cuba membincangkan persoalan yang dibawa oleh af_feirays dengan kadar dan ruangan yang terbatas ini, Insyaallah.

Sebelum itu kita rongkaikan pertanyaan yang di timbulkan, iaitu :-
1. Mana yang harus didahulukan cinta atau takut kepada Allah swt
2. Jika tidak ada syurga dan neraka, tidakkah kita akan menyembah Allah

Sebelum kita pergi lebih jauh mengenai persoalan diatas, elok juga kita melihat definisi Cinta dan Takut (Kauf) dari perspektif Islam. Secara umum, ulama' membahagikan cinta itu kepada dua :-
1. Cinta yg khusus
a. Cinta kepada Allah swt
b. Cinta kepada Rasulullah saw
c. Cinta kepada Nabi-Nabi dan orang yang beriman

2. Cinta yang umum
a. Cinta tabie - cinta orang dahaga terhadap air, cinta orang lapar terhadap makanan dsb.
b. Cinta berdasarkan rahmat dan kesian, seperti cinta bapa pada anak dsb
c. Cinta berdasarkan persahabatan.

Disebabkan soalan diatas ini membincangkan mengenai Cinta kepada Allah swt, maka kita detailkan sedikit. Cinta kepada Allah ini adalah kewajipan utama, yang menjadi asas kepada Islam. Dengan memperbaiki cinta seseorang itu kepada Allah, ia akan memperbaiki Imam seseorang. Jika kurangnya cinta kepada Allah, maka kuranglah tauhid seseorang itu. Ini dijelaskan didalam firman Allah swt :-

[="#ff00000" size="3"]æóÇáøóÐöíäó ÂãóäõæÇ ÃóÔóÏøõ ÍõÈøðÇ áöáøóåö
"......dan mereka yang beriman, menyintai Allah lebih (dari segala-galanya)...[Al-Baqarah 2:165]
[="#ff00000" size="3"]Þõáú Åöäú ßóÇäó ÂÈóÇÄõßõãú æóÃóÈúäóÇÄõßõãú æóÅöÎúæóÇäõßõãú æóÃóÒúæóÇÌõßõãú æóÚóÔöíÑóÊõßõãú æóÃóãúæóÇáñ ÇÞúÊóÑóÝúÊõãõæåóÇ æóÊöÌóÇÑóÉñ ÊóÎúÔóæúäó ßóÓóÇÏóåóÇ æóãóÓóÇßöäõ ÊóÑúÖóæúäóåóÇ ÃóÍóÈøó Åöáóíúßõãú ãöäó Çááøóåö æóÑóÓõæáöåö æóÌöåóÇÏò Ýöí ÓóÈöíáöåö ÝóÊóÑóÈøóÕõæÇ ÍóÊøóì íóÃúÊöíó Çááøóåõ ÈöÃóãúÑöåö æóÇááøóåõ áóÇ íóåúÏöí ÇáúÞóæúãó ÇáúÝóÇÓöÞöíäó
"Katakanlah (wahai Muhammad): Jika bapa-bapa kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu dan kaum keluarga kamu dan harta benda yang kamu usahakan dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka). " - [Al-Taubah 9:24]

Cinta kepada Allah boleh berbentuk mendahului perkara yang Allah cinta. Ia akan mencintai apa yang Allah cinta, dan membenci apa yang Allah benci. Maka cinta kepada Allah ini akan ditunjukkan melalui :

1. Cinta kepada Nabi saw dan sunnahnya, dan menta'atinya
2. Merendah diri kepada orang-orang beriman, dan tegas kepada orang kafir
3. Berjihad kerana Allah swt
4. Tidak takut kepada sesiapa, melainkan Allah

Sifat no:2 hingga no:4 boleh dilihat didalam firman Allah swt dibawah ini :-

[="#ff00000" size="3"]íóÇ ÃóíøõåóÇ ÇáøóÐöíäó ÂãóäõæÇ ãóäú íóÑúÊóÏøó ãöäúßõãú Úóäú Ïöíäöåö ÝóÓóæúÝó íóÃúÊöí Çááøóåõ ÈöÞóæúãò íõÍöÈøõåõãú æóíõÍöÈøõæäóåõ ÃóÐöáøóÉò Úóáóì ÇáúãõÄúãöäöíäó ÃóÚöÒøóÉò Úóáóì ÇáúßóÇÝöÑöíäó íõÌóÇåöÏõæäó Ýöí ÓóÈöíáö Çááøóåö æóáóÇ íóÎóÇÝõæäó áóæúãóÉó áóÇÆöãò Ðóáößó ÝóÖúáõ Çááøóåö íõÄúÊöíåö ãóäú íóÔóÇÁõ æóÇááøóåõ æóÇÓöÚñ Úóáöíã
"Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari agamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Dia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya. " - [Surah Al-Ma'idah 5:54].

5. Sentiasa melakukan ibadat-ibadat sunat seperti Solat, Puasa dan Umrah. Allah swt telah menyatakan didalam hadith Qudsi :-

[="#800000" size="3"]æãÇ ÒÇá ÚÈÏí íÊÞÑÈ Åáíøó ÈÇáäæÇÝá ÍÊì ÃÍÈøóå
"Hambaku sentiasa berada dekat denganKu dengan melakukan ibadat sunat sehingga aku cinta kepadanya"

6. Penyayang
7. Menziarah diantara satu sama lain
8. Tolong menolong diantara satu sama lain
9. Menawarkan nasihat yang ikhlas kerana Allah swt

Ini digambarkan didalam sebuah hadith, Nabi saw bersabda :-

[="#800000" size="3"]ÍÞøóÊ ãÍÈÊí ááãÊÍÇÈíä Ýíøó ¡ æÍÞÊ ãÍÈÊí ááãÊÒÇæÑíä Ýíøó ¡ æÍÞÊ ãÍÈÊí ááãÊÈÇÐáíä Ýíøó ¡ æÍÞÊ ãÍÈÊí ááãÊæÇÕáíä Ýíøó
"Jaminan CintaKu adalah kepada dua orang yang menyayangi satu sama lain keranaku, jaminan CintaKu bagi dua orang yang menziarahi antara satu-sama lain keranaku, Jaminan CintaKu bagi dua orang yang menolong antara satu sama lain keranaKu, jaminan CintaKu bagi dua orang yang menjalinkan ikatan keranaKu" - [Hadith diriawayatkan oleh Ahmad 4/236, 5/236, Ibn Hibban 3/338 dan telah disahihkan oleh Al-Albani didalam Sahih Targhib wa Al-Tarhib)

10. Hamba ini diuji, contohnya dengan bala-bencana yang menimpa, Ia bagaikan ubat yang pahit akan tetapi mujarab. Menurut sebuah hadith :

[="#800000" size="3"]Åäøó ÚöÙã ÇáÌÒÇÁ ãä ÚÙã ÇáÈáÇÁ ¡ æÅäøó Çááå ÚÒ æÌá ÅÐÇ ÃÍÈ ÞæãÇð ÇÈÊáÇåã ¡ Ýãä ÑÖí Ýáå ÇáÑÖÇ ¡ æãä ÓÎØ Ýáå ÇáÓÎØ
"Ganjaran yang teragung datang dari bala yang hebat, seseungguhnya Allah azza wajalla apabilaia cinta kepada sesuatu kaum ia akan menurunkan sesuatu bala bencana kepada mereka, Barangsiapa yang reda maka baginya mendapai keRedhaan Allah, dan baransiapa yang kesal/complain akan mendapat kekesalan" -{hadith riwayat Tirmudzi no:2396, Ibn Majah 4031 dan dikelaskan sahih oleh Al-Albani].

Cinta kepada Allah ini memerlukan pengorbanan yang tinggi. Ia digambarkan dengan sifat-sifat yang dinyatakan diatas seperti pengasih, penyayang kepada orang Islam, tegas terhadap kaum kafir, tidak gentar dengan seruan Jihad, Cinta akan ilmu-ilmu Allah yang dibuktikan dengan menuntut ilmu, cinta akan Nabi saw dengan mengamalkan sunnahnya yang sahih dan Redha dengan menghadapi bencana dan dugaan yang menimpa! Jika hamba Allah swt dapat mengharungi dan membentuk Cinta yang sebegini, maka tidak ada apalagi yang perlu dipohon dari Allah swt. Keadaan ini dapat digambarkan didalam keratan hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, nabi saw bersabda :-

[="#800000" size="3"]ÝóÅöÐóÇ ÃóÍúÈóÈúÊõåõ ßõäúÊõ ÓóãúÚóåõ ÇáøóÐöí íóÓúãóÚõ Èöåö æóÈóÕóÑóåõ ÇáøóÐöí íõÈúÕöÑõ Èöåö æóíóÏóåõ ÇáøóÊöí íóÈúØöÔõ ÈöåóÇ æóÑöÌúáóåõ ÇáøóÊöí íóãúÔöí ÈöåóÇ æóÅöäú ÓóÃóáóäöí áÃõÚúØöíóäøóåõ æóáóÆöäú ÇÓúÊóÚóÇÐóäöí áÃõÚöíÐóäøóåõ æóãóÇ ÊóÑóÏøóÏúÊõ Úóäú ÔóíúÁò ÃóäóÇ ÝóÇÚöáõåõ ÊóÑóÏøõÏöí Úóäú äóÝúÓö ÇáúãõÄúãöäö íóßúÑóåõ ÇáúãóæúÊó æóÃóäóÇ ÃóßúÑóåõ ãóÓóÇÁóÊóåõ
"... Apabila aku Cinta kepadanya akulah pendengarannya yang ia mendengar, penglihatannya yang ia melihat, tangannya yang mana ia melengan dan kakinya yang ia berjalan. Dan jika ia meminta dariKU aku akan pasti memberikan kepadanya, dan bilamana ia memohon pertolongan, Aku pasti akan membenarkan. Alu tidak akan tertinggal satu perkara pun mengenai jiwa hambaku yang mukin, dia membenci maut dan Aku benci menyakitinya" - [hadith riwayatkan oleh al-Bukhaari, 6502].

===========

Menurut Saed Hawa, terdapat 2 jenis Takut :
(a) Takut akan azab Allah
(b) Takut akan Allah

Takut yang kedua (b), Takut akan Allah, ialah takut para ulama' atau takut orang-orang yang berilmu. Mereka ini mengetahui akan rahsia-rahsia perintah Allah, dan seklai-sekali mereka tidak akan mati kecuali didalam Islam. Ini tergambar didalam firman Allah swt:-

[="#ff00000" size="3"]íóÇ ÃóíøõåóÇ ÇáøóÐöíäó ÂãóäõæÇ ÇÊøóÞõæÇ Çááøóåó ÍóÞøó ÊõÞóÇÊöåö æóáóÇ ÊóãõæÊõäøó ÅöáøóÇ æóÃóäúÊõãú ãõÓúáöãõæäó
"Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. "-[Surah Aali Imran 3:102]

Takut peringkat pertama merupakan takut orang awam, hasil daripada beriman kepada Syurga dan Neraka, dimana barangsiapa yang taat akan mendapat ganjaran dan pembalasan bagi mereka yang melakukan maksiat, kelemahannya ada;ah akibat dari kelalaian dan kelemahan Iman, dan keadaan ketakutan itu akan hilang dan datang.

Bagi takut yang kedua merupakan peringkat tertinggi, menjadikan Allah sebagai Tuhan yang ditakuti, Takut yang akan membawa dekat kepadanya. Ini dapat dilihat didalam takut para ulama', sebagaimana firman Allah swt :-

[="#ff00000" size="3"] ÅöäøóãóÇ íóÎúÔóì Çááøóåó ãöäú ÚöÈóÇÏöåö ÇáúÚõáóãóÇÁõ Åöäøó Çááøóåó ÚóÒöíÒñ ÛóÝõæÑñ
Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun, [Surah Al-Faatir : 28]

Pada umumnya, menurut Saed Hawa, orang-orang mukimin juga berkongsi akan ketakutan ini, mereka pun berlumba-lumba menambah ilmu pengetahuan mereka, dan tahu bahawa ketakutan yang tertinggi adalah takut kepada Allah, dan tidak memerlukan rawatan yang lain bagi membawa ketakutan itu kepada mereka.
--------------------

(1) Persoalan yang mana perlu didahulukan? Bolehlah dikatakan bahawa kedua-kedua perkara ini perlu ada, dan saling berganding diantara satu sama lain. Cinta kepada Allah dibuktikan dengan cinta kepada perintahnya, cinta kepada Rasulnya, cinta kepada orang Islam, dan membenci apa yang Allah swt larang. Takut kepada Allah membawa seseorang itu hampir kepada Allah, dan membentuk manusia yang taat kepada Allah, dan melakukan segala apa yang diperintah dan menjauhi apa yang dilarang.

Pencapaian Cinta yang teringgi (iaitu cinta kepada Allah) dan Takut yang tertinggi perlu melalui beberapa proses pembelajaran, ujian dan pahit maung hidup ini. Cinta dan takut sendiri mempunyai derajatnya sendiri. Dimulakan takut kerana kemurkaan Allah dan akhirnya mencapai peringkat takut disebabkan oleh Allah swt itu sendiri. Begitu juga dengan cinta, tidak dikatakan cinta kepada Allah swt kepada mereka yang tidak ikut Al-Quran dan Sunnah! Tidak dikatakan cinta kepada Allah mereka yang menentang hukum Islam. Tidak dikatakan cinta kepada Allah jika ada sifat-sifat membenci kepada ulama'. Duduk diam berzikir sahaja tidak akan mencapai maqam cinta yang tertinggi, jika tidak cinta untuk menegakkan daulah Islamiyah dibumi ini.
--------------

(2) Apakah boleh seseorang itu beramal kerana inginkan syurga dan takutkan neraka? Inilah yang dikatakan oleh Saed Hawa didalam buku Tazkiyah Nafs sebagai amalan atau takut peringkat pertama. Tidak salah beramalan kerana inginkan syurga. Disana terdapat banyak hadith-hadith yang dikategorikan sebagai Hadith Al-Targhib wa Al-Tarhib atau hadith galakkan dan larangan, dan didalam Al-Quran juga banyak menceritakan tentang ganjaran-ganjaran mereka yang beramal soleh dan juga azab-azab yang pedih bagi mereka yang ingkar. Hadith-hadith ini mengalakkan orang awam beramal dan menjaga diri agar tidak temasuk dari golongan yang menerima azab. Lama kelamaan, semakin banyak ilmu yang mereka pelajari, semakin banyak amalan yang mereka amalankan, maka timbullah perasaan cinta dan takut kepada Allah bukan berdasarkan sesuatu, tulus semata-mata kerana Allah swt.

Disebabkan tahap amalan-amalan manusia ini berbeza-beza, maka disana terdapat beberapa piawaian yang perlu dipatuhi. Piawaiannya ialah amalan-amalan itu wajib mematuhi syarat yang ditunjukkan oleh Al-Quran dan Sunnah. Sebagai contoh, para syarat yang paling utama ialah ilmu. Solat orang bertaqlid lebih kurang ganjarannya dari orang yang berittiba' dengan Al-Sunnah, kerana mereka mencari ilmu-ilmu yang sahih mengenai amalan solat tersebut. Dan begitu jugalah nilai-nilai kerohanian yang ada didalam diri, semakin banyak amalan dan ilmu seseorang itu, semakin banyak rintahan dan dugaan yang dihadapi, jika seseorang itu redha dengan apa yang berlaku, maka timbullah perasaan ikhlas kepada Allah swt.

Drs Sidi Ghazalba pernah mengemukakan suatu struktur didalam perjalan hidup seorang Islam, Bermula dengan MUSLIM (orang Islam), kemudian meningkat menjadi MUKMIN (Orang yang beriman), lantas ia mempelajari Islam dengan mendalam dan mengamalkannya maka jadilah dia sebagai MUHSIN (orang yang Ihsan), kemudian dia benar-benar mengikhlaskan dirinya sehinggalah mencapai MUKHLIS (orang yang ikhlas) dan akhirnya mencapai MUTTAQIN (orang yang bertaqwa dan Takut kepada Allah). Gambaran ini menunjukkan seseorang Islam perlu melalui proses peningkatan, dari segi zahirnya dari berTaqlid kepada Ittiba', dan dari segi batinnya dari beramalan kerana takutkan azab kepada beramal semata-mata kerana Allah swt. Proses ini perlu pembuktian dan pengujian, ia bukan sahaja boleh dilakukan dengan berzikir semata-mata, malah ia memerlukan pengorbanan dan komitmen yang tinggi. Cinta kepada Allah dibuktikan dengan cintanya seseorang itu kepada Kitab Allah dan Sunnah Nabi saw, Takut kepada Allah dibuktikan dengan takut akan kebencian Allah, dan takut akan Allah tidak redha akanNya. Wallahu'alam

wassalam.
---------------------------------
Rujukan :

1. Shiekh Mohammad Salih Al-Munajjid. [="#800000" size="3"]ÃäæÇÚ ÇáãÍÈÉ æÃÍßÇãåÇ url : http://63.175.194.25/index.php?cs=prn&ln=ara&QR=276&dgn=4&dgn=2

2. Shiekh Dr. Saed Hawa. Al-Mustakhlish Fi tazkirah Al-Nafs. Dar Al-Islam, 1998.

3. Mohammad bin Abdul Rahman Qasim. Majmu' Fatawa Shiekh Al-Islam Ibnu Taimiyah - 10 : Ilmu Al-Suluuk. Mekah : Percetakan Al-Hukumah, 1969.

خيرالأمين