ibn Kathir dalam tafsirnya menyebut (lebih kurang): "Adapun kebiasaan penyalin-penyalin kitab yang mengkhususkan Ali dengan 'Alaihi Salam' ataupun 'Karramallahu Wajhah', sekalipun dari sudut maknanya adalah betul, tetapi hedaklah disamaratakan antara para sahabat. kerana ia adalah berkaitan dengan penghormatan. Abu Bakar, Umar dan Uthman lebih aula dengan panggilan itu".
rujuk: Tafsir Ibn Kathir 6/478
Lajnah Daemah Arab Saudi disoal: Setakat manakah kesahihan ucapan 'karramallahu wajhah' kepada Ali r.a?
Jawapannya: Tiada asal untuk mengkhususkan Ali dengan gelaran itu. dan ini adalah sebahagian ghuluw (melampau) golongan syiah.
rujukan: Fatwa Lajnah Daemah no 6542 ms 4/315.
Sesetangah mereka mengatakan dikhususkan ALi dengan karramallahu wajhah kerana;
-tidak pernah menyembah berhala.
-tidak pernah melihat aurat orang lain.
Namun, mengkhususkan keistimewaan ini kepada Ali r.a. tiada sandarannya, sedangkan ramai lagi para sahabat Nabi selain beliau yg tidak pernah menyembah berhala, dan tidak memandang aurat org lain.
boleh dirujuk:
Mukjam Manahi Lafziyyah karya: Bakar Zaid ms 454.
KESIMPULAN:
-tiada asal bagi pengkhususan ini
-Lebih aula mendoakannya dengan radhiallahu 'anhu sebagaimana sahabat2 lain.
ÈÓã Çááå
æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå
GELARAN KARRAMALLAHU WAJHAH KEPADA ALI
ibn Kathir dalam tafsirnya menyebut (lebih kurang): "Adapun kebiasaan penyalin-penyalin kitab yang mengkhususkan Ali dengan 'Alaihi Salam' ataupun 'Karramallahu Wajhah', sekalipun dari sudut maknanya adalah betul, tetapi hedaklah disamaratakan antara para sahabat. kerana ia adalah berkaitan dengan penghormatan. Abu Bakar, Umar dan Uthman lebih aula dengan panggilan itu".
rujuk: Tafsir Ibn Kathir 6/478
Lajnah Daemah Arab Saudi disoal: Setakat manakah kesahihan ucapan 'karramallahu wajhah' kepada Ali r.a?
Jawapannya: Tiada asal untuk mengkhususkan Ali dengan gelaran itu. dan ini adalah sebahagian ghuluw (melampau) golongan syiah.
rujukan: Fatwa Lajnah Daemah no 6542 ms 4/315.
Sesetangah mereka mengatakan dikhususkan ALi dengan karramallahu wajhah kerana;
-tidak pernah menyembah berhala.
-tidak pernah melihat aurat orang lain.
Namun, mengkhususkan keistimewaan ini kepada Ali r.a. tiada sandarannya, sedangkan ramai lagi para sahabat Nabi selain beliau yg tidak pernah menyembah berhala, dan tidak memandang aurat org lain.
boleh dirujuk:
Mukjam Manahi Lafziyyah karya: Bakar Zaid ms 454.
KESIMPULAN:
-tiada asal bagi pengkhususan ini
-Lebih aula mendoakannya dengan radhiallahu 'anhu sebagaimana sahabat2 lain.
http://abuumair1.wordpress.com