SJ-05-0099 : Pandangan ulama manakah ini??

Primary tabs

3 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-05-0099 : Pandangan ulama manakah ini??

Salam.

Mohon penjelasan dari panel. Saya cut & paste dari laman web ibn qayyim. Apakah hukum ini pegangan salafi. Terima kasih.

@@@@@@@@@@@@@

"Pandangan sebahagian fuqaha yg mengatakan bhw makmum wajib membaca al-fatihah dlm solat berjemaah bacaan jahri antara lain mereka berdalilkan hadith2 berikut:-

1. Drp Ubadah ..... Rasulullah bersabda "Jangan kamu berbuat demikian (membaca di belakang imam) kecuali dgn Ummul Quran, kerana sesungguhnya tiada solat bagi orang yg tidak membacanya"
Riwayat Abu Daud dan Tarmizi.

2. Drp Ubadah juga dlm lafaz yg lain.... Janganlah kamu membaca sesuatu apapun drp AlQuran apabila aku menjaharkan bacaannya, kecuali membaca Ummul-Quran (Fatihah).
Riwayat Abu Daud, Nasa'i dan Daraqutni. Bagi Daraqutni semua rawinya boleh dipercayai.

3. Drp Ubadah, bhw Nabi SAW bersabda " Jangan sekali-kali seseorang kamu membaca sesuatu drp Al-Quran apabila ku jaharkan bacaan kecuali membaca Ummul-Quran.
Riwayat Abu Daud- disisi Abu Daud semua rawinya boleh dipercayai.

Jawapan saya: Bila diperhatikan kesemua hadith di atas, ketiga-tiganya datang dari jalan Muhammad bin Ishak bin Yasar (Ibnu Ishak) yg banyak tuduhan ke atasnya spt tidak jujur, pendusta, dan lain-lain.

Oleh itu, hadith tersebut kesemuanya lemah dan tidak boleh dijadikan dalil dlm mewajibkan bacaan fatihah dlm solat jemaah bacaan jahar "

SJ-05-0099 : Pandangan ulama manakah ini??

:wassalam

òSyafi'iy jadid, alBukhari, alSyawkani dan Ulama' salafi Kingdom of Saudi arabia berpegang dgn pendapat tsb.

Hadith Ubadah yg dikeluarkan oleh alBukhari tidak melalui jalur Ibn Ishaq tapi melalui alZuhri.

Ibn Isyhaq hanya ditolak oleh Ulamak Hadith Deoband India sahaja tapi tidak di Tanah Arab.

sekian

SJ-05-0099 : Pandangan ulama manakah ini??

Assalamu'alaikum

Sedikit tambahan :-

Ulama2 yang berpegang kepada kewajipan membaca al-Fatihah dibelakang Imam walaupun solat yang bacaannya dilakukan secara jahar adalah berdasarkan hadith sahih :-

áÇ ÕóáÇÉ áöãóäú áóãú íóÞúÑóÃú ÈöÝóÇÊöÍóÉö ÇáúßöÊóÇÈö
"Tidak ada solat bagi yang tidak membaca pembukaan kitab (al-Fatihah)" (Hadith Riwayat al-Bukhaari #714)

Berkata al-Hafiz Ibn Hajar didalam Fath al-Baari :

æóÞóÏú ËóÈóÊó ÇáÅöÐúäõ ÈöÞöÑóÇÁóÉö ÇáúãóÃúãõæãö ÇáúÝóÇÊöÍóÉó Ýöí ÇáúÌóåúÑöíøóÉö ÈöÛóíúÑö ÞóíúÏ , æóÐóáößó ÝöíãóÇ ÃóÎúÑóÌóåõ ÇáúÈõÎóÇÑöíø Ýöí " ÌõÒúÁ ÇáúÞöÑóÇÁóÉ " æóÇóáÊøöÑúãöÐöíø æóÇÈúä ÍöÈøóÇäó æóÛóíúÑõåõãóÇ ãöäú ÑöæóÇíóÉ ãóßúÍõæá Úóäú ãóÍúãõæÏ Èúä ÇáÑøóÈöíÚ Úóäú ÚõÈóÇÏóÉ " Ãóäøó ÇáäøóÈöíøó - Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó - ËóÞõáóÊú Úóáóíúåö ÇáúÞöÑóÇÁóÉõ Ýöí ÇáúÝóÌúÑö , ÝóáóãøóÇ ÝóÑóÛó ÞóÇáó : áóÚóáøóßõãú ÊóÞúÑóÁõæäó ÎóáúÝó ÅöãóÇãößõãú ¿ ÞõáúäóÇ : äóÚóãú . ÞóÇáó : ÝóáóÇ ÊóÝúÚóáõæÇ ÅöáÇ ÈöÝóÇÊöÍóÉö ÇáúßöÊóÇÈö , ÝóÅöäøóåõ áÇ ÕóáÇÉó áöãóäú áóãú íóÞúÑóÃú ÈöåóÇ
"Telah terbukti bahawa kebenaran diberkan kepada mereka yang bersolat dibelakang Imam untuk membaca al-Fatihah didalam solat dimana bacaan al-Quran dibaca dengan jahr (kuat), tanpa pengecualian. Itulah yang diriwayatkan oleh al-Bukhaari didalam Juz al-Qiraa'ah, dan oleh al-Tirmudzi, Ibn Hibban dan lain2, dari Makhool, dari Mahmood ibn al-Rabi', dari 'Ubaadah, bahawa Nabi :saw Nabi :saw terganggu didalam bacaan Fajr, dan apabila tamat, baginda berkata : Adakah kamu melakukan bacaan dibelakang Imam? Mereka menjawab : YA. Baginda berkata : Jangan kamu melakukan begitu melainkan dengan Kitab pembukaan (al-fatihah), kerana sesungguhnya tidak ada solat bagi sesiapa yang tidak membaca (al-Fatihah) baginya"

Mengenai hadith yang menyebut bahawa bacaan Imam adalah bacaan ma'mum, mereka mengatakan bahawa statusnya adalah dha'if (lemah) :

ãä ßÇä áå ÅãÇã ÝÞÑÇÁÉ ÇáÅãÇã áå ÞÑÇÁÉ
"Bacaan Imam adalah bacaan mereka yang bersolat dibelakangnya"

Menurut fatwa (#5232)yang dikeluarkan oleh al-Lajnah al-Daa'imah Arab Saudi :-

ÇáÕÍíÍ ãä ÃÞæÇá Ãåá ÇáÚáã æÌæÈ ÞÑÇÁÉ ÇáÝÇÊÍÉ Ýí ÇáÕáÇÉ Úáì ÇáãäÝÑÏ æÇáÅãÇã æÇáãÃãæã Ýí ÇáÕáÇÉ ÇáÌåÑíÉ æÇáÓÑíÉ áÕÍÉ ÇáÃÏáÉ ÇáÏÇáÉ Úáì Ðáß æÎÕæÕåÇ
"Adalah benar pandangan ulama' baahwa wajib membaca al-Fatihah apabila bersolat bersendirian dan wajib keatas Imam dan M'mum didalam solat jahr (kuat) kerana berdasarkan Sahih dan Khususnya nas yang menunjukkan begitu" [al-Lajnah al-Daa'imah, 6/384).

Demikianlah khilaf ulama' didalam membicarakan tentang kewajiab membaca al-Fatihah dibelakang Imam yang membaca al-Quran secara kuat (Jahr). WA.

wassalam

خيرالأمين