000015-SJ-THAHARAH: Membasuh menggunakan mesin basuh automat

Primary tabs

1 post / 0 new
000015-SJ-THAHARAH: Membasuh menggunakan mesin basuh automat

Quote:
Assalammualaikum,
Saya ingin mengetahui hukum membasuh pakaian menggunakan mesin basuh automatik sepenuhnya,jika pakaian itu ada najis adakah suci pakaian itu??.Sebab setahu saya kita kena lalukan air keatas pakaian yang ada najis barulah suci pakaian itu,tetapi didalam mesin basuh air adalah bertakung.

Jawab
Mesin basuh otomatik atau manual adalah ciptaan teknologi yang tidak ada pada masa lampau. Fiqh dan sains adalah suatu yang berjalan seiringan dan fiqh sekali-kali tidak akan menghalang kemajuan dalam sains dan teknologi.

Mesin basuh otomatik beroperasi di atas kaedah, wash-rinse-dry (basuh-bilasan-kering) atau minima wash-rinse. ia juga dibantu oleh teknologi detergen (sabun berkuasa tinggi) untuk menghilangkan kotoran dan ini memenuhi kehendak fiqh dalam taharah (kebersihan dari najis).

Cadangan: Jika kelihatan najis seperti tahi atau kencing pada pakaian, maka hendaklah dibuang najis itu terlebih dahulu dan dibasuh alakadar hingga hilang baunya, barulah di masukkan ke dalam mesen basuh. Manakala daki dan kotoran biasa seperti sisa makanan, debu jalanan dan kotoran biasa bukan najis, tidak mengapa jika dimasukkan terus.

Sebaik-baiknya mesen otomatik itu diprogram supaya pakaian direndam beberapa jam sebelum cucian dan rinse dimulakan.

sekian
thtl