SJ-03-0021 : Najis Mughallazah ke?

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-03-0021 : Najis Mughallazah ke?

Saya nak tanya satu soalan tgh musykil ni....
sekiranya air liur org kafir yg makan babi terkena pada kita contoh bila dia bercakap air liurnya terpercik, adakah dihukumkan najis mughallazah??

Re: Najis Mughallazah ke?

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr esperanza dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.

Pertama2nya, elakkan diri dari makan bersama2 dengan kaum kafir yang ketika itu sedang makan dan minum makanan yang diharamkan didalam Islam.

Khizir atau babi adalah merupakan daging yang haram di makan oleh orang Islam. Akan tetapi, ini tidak bermakna memegang kulit babi atau daging bagi itu merupakan najis yang berat, yang perlu dicuci dengan 7 kali basuhan. Aada dikalangan ulama' yang menyamakan hukum anjing diaplikasikan kepada khinzir yang memerlukan basuhan 7 kali dan salah satunya menggunakan tanah.

Pandangan yang benar adalah najis berkenaan dengan khinzir boleh dihilangkan dngan menggunakan satu basuhan sahaja. Imam al-Nawawi didalam Sharh Muslim berkata :

æÐåÈ ÃßËÑ ÇáÚáãÇÁ Åáì Ãä ÇáÎäÒíÑ áÇ íÝÊÞÑ Åáì ÛÓáå ÓÈÚÇ ¡ æåæ Þæá ÇáÔÇÝÚí ¡ æåæ Þæí Ýí ÇáÏáíá
"Kebanyakkan ulama' berpandangan bahawa kenajisan khinzir tidak perlu dihilangkan dengan basuhan 7 kali, ini adalah pandangan (Qaul) Syafie, dan ia mempunyai dalil yang kuat"

Pandangan ini juga dipegang oleh bekas Mufti Arab Saudi, Syiekh Ibn Utsaimin, dengan katanya :-

æÇáÝÞåÇÁ ÑÍãåã Çááå ÃáÍÞæÇ äÌÇÓÊå ÈäÌÇÓÉ ÇáßáÈ áÃäå ÃÎÈË ãä ÇáßáÈ ¡ Ýíßæä Ãæáì ÈÇáÍßã ãäå .

æåÐÇ ÞíÇÓ ÖÚíÝ º áÃä ÇáÎäÒíÑ ãÐßæÑ Ýí ÇáÞÑÂä ¡ æãæÌæÏ Ýí ÚåÏ ÇáäÈí Õáì Çááå Úáíå æÓáã ¡ æáã íÑÏ ÅáÍÇÞå ÈÇáßáÈ . ÝÇáÕÍíÍ Ãä äÌÇÓÊå ßäÌÇÓÉ ÛíÑå ¡ ÝÊÛÓá ßãÇ ÊÛÓá ÈÞíÉ ÇáäÌÇÓÇÊ


"Ada dikalangan Fuqaha' yang menyamai najis khinzir sama dengan najis yang berkaitan dengan anjing, kerana khinzir dikatakan lebih kotor dari anjing, maka hukumnya hendaklah sama malah lebih lagi.

Ini adalah satu qias yang lemah!, kerana khinzir dinyatakan didalam al-Quran dan ia wujud pada zaman Nabi saw, dan tidak ada riwayat yang menyamakan khinzir dengan anjing. Maka pandangan yang benar adalah najis yang berkaitan dengan khinzir adalah sama seperti najis2 lain, dan tidak perlu membasuh 7 kali, dimana salah satu menggunakan tanah" [al-Sharh al-Mumti’, 1/495].

Jelas dari pandangan ulama' mengenai isu status najisnya khinzir (perkara yang bersangkutan dengannya), dimana cara membersihnya adalah sama dengan najis2 yang lain. WA

wassalam

خيرالأمين