SJ-05-0012 : Imam sembahyang jemaah

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-05-0012 : Imam sembahyang jemaah

Asalamulaikum W.T.H

Permasalahannya adalah seperti berikut; Seorang mengimamkan sembahyang jemaah, beliau terlupa bahawa dirinya berhadas besar (terlupa mandi wajib), perkara tersebut telahpun disedarinya pada rakaat kedua, tetapi masih meneruskan sembahyang tersebut sehingga akhir. Persoalannya, adakah solat jemaah tersebut dikira, adakah makmum turut terbatal dan apakah hukumnya imam tersebut yang telah menyedari akan kesilapan tetapi masih meneruskan solat. Wallahu'alam. Jazakallah.

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
SJ-05-0012 : Imam sembahyang jemaah

wa'alaukumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr Kalami dengan kadar kemampuan terhad yang ada, Insyallah.

Ulama' khilaf didalam mendatangkan hukum menentukan sah atau tidak solat makmum apabila Imam didalam keadaan janaabah (berjunub). Menurut Dr Wahbah Zuhaily, Pensyarah dari Universiti Damsyik, Syiria :-

Ãä ÇáÚáãÇÁ ÇÊÝÞæÇ Úáì Ãäå ÅÐÇ ØÑà ÇáÍÏË Ýí ÇáÕáÇÉ Úáì ÇáÅãÇã¡ ÝÊÝÓÏ ÕáÇÊå¡ æÊÙá ÕáÇÉ ÇáãÃãæãíä ÕÍíÍÉ.
"Sesungguhnya ulama' bersetuju bahawa jika Imam secara mengejut berhadath didalam solat, batallah solatnya (Imam), Solat makmum masih sah." (al-Fiqh Al-Islami, 2/199).

Yang jadi perbincangan ialah, jika Imam bersolat dengan makmum, sedangkan ia didalam keadaan berjunub, dan hal diketahui oleh makmum. Apakah sah solat makmum. Maka disini terdapat 3 pandangan :

a. Mazhab Hanafi - Solat mereka rosak secara mutlak.
a. Mazhab Maliki - Batal solat mereka (Imam dan makmum) didalam keadaan sengaja dan bukan lupa.
b. Mazhab Syafie dan Hanbali - Solat mereka sah, melainkan didalam solat Jumaat jika jumlah jemaah bersama Imam cuma 40 orang sahaja, dan pada waktu itu solat menjadi batal.

Sebab perselisihan :- Apakah sahnya solat makmum berkaitan dengan sahnya solat Imam?

a. Yang berpendapat bahawa ada perkaitan didalam kesahihan solat Imam dan makmum; maka mereka menghukum bahawa solat tersebut batal.
b. Yang berpendapat bahawa tiada perkaitan didalam kesahihan solat Imam dan makmum; maka mereka menghukum solat mereka sah.

Mereka yang berpendapat bahawa solat tersebut sah oleh kerana zahir maksud hadith dari Abu Bakrah :

Ãä ÇáäÈí Õáì Çááå Úáíå æÓáã ÇÓÊÝÊÍ¡ ÝßÈÑ Ëã Ãæãà Åáíåã : Ãä ãßÇäßã¡ Ëã ÏÎá¡ Ëã ÎÑÌ æÑÃÓå íÞØÑ ÝÕáì Èåã¡ ÝáãÇ ÞÖì ÇáÕáÇÉ¡ ÞÇá : ÅäãÇ ÃäÇ ÈÔÑ ãËáßã¡ æÅäí ßäÊ ÌäÈÇ.
"bahawa Nabi saw memerintahkan dimulakan solat lalu baginda bertakbir, kemudian baginda mengisyaratkan kepada mereka: tetaplah ditempat kamu, kemudian baginda masuk kedalam dan keluar semula dalam keadaan kepalanya bertitisan air. lalu baginda pun bersolat bersama mereka. Apabila selesai solat, baginda bersabda : 'Sesungguhnya aku adalah manusia seperti kamu dan sesungguhnya tadi aku sedang berjunub.'" (Nailu Al-Authaar 3/175).

Zahir hadith diatas menunjukkan menunjukkan bahawa mereka terus bersolat. Mazhab Syafie dan Hanbali berpendapat bahawa jika solat tersebut berkaitan antara makmum dan Imam, sudah tentu para sahabat memulakan solat sekali lagi.

Imam Al-Khattaabi didalam memberi komentar keatas hadith yang sama maksudnya yang diriwayatkan oleh Abi Daud mengatakan :

åÐÇ ÇáÍÏíË ÏáÇáÉ Úáì Ãäå ÅÐÇ Õáøì ÈÇáÞæã æåæ ÌäÈ æåã áÇ íÚáãæä ÈÌäÇÈÊå Ãä ÕáÇÊåã ãÇÖíÉ æáÇ ÅÚÇÏÉ Úáíåã æÚáì ÇáÅãÇã ÇáÅÚÇÏÉ
"Di dalam hadith ini terdapat dalil bahawa barangsiapa yang mengImami Solat sedangkan dia didalam keadaan berjunub, dan makmum tidak mengetahui mengenainya, maka solat mereka tidak terjejas dan tidak perlu bagi mereka mengulangi solat tersebut, dan Imam hendaklah mengulangi solatnya". (Sunan Abi Dawood wa ma’ahu Ma’aalim al-Sunan oleh al-Khattaabi, suntingan oleh al-Da’aas, 1/159.)

WA. wassalam
=============
Rujukan

1. Dr Wahbah Al-Zuhaily. Al-Fiqh Al-Islami wa'adillatuh. cetakan ke 3. Damsyik : Dar al-Fikr, 1989. ms 199 - 200.

خيرالأمين