SJ-05-0026 : niat solat krn tertinggal waktu solat (terlupa)

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-05-0026 : niat solat krn tertinggal waktu solat (terlupa)

assalamualaikum,
saya ada kemuskyilan.

Saya telah tertinggal waktu solat disebabkan tertidur atau dalam keadaan terlupa setelah masuk waktu solat yang baru. Lantas dengan teringatnya ketinggalan solat tersebut, saya terus mengerjakan solat tersebut tanpa berlengah lagi. Soalannnya ialah, perlukah niat utk solat yg tertinggal tersebut ditambah dengan 'qadaan' atau niat biasa?

terima kasih

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
Re: SJ-05-0026 : niat solat krn tertinggal waktu solat (terl

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr qwer dengan kadar kemampuan yang terhad, Insyaallah.

Didalam Islam, terdapat perkara-perkara yang dima'afkan oleh Allah swt yang disebabkan perkara diluar kawalan, seperti lupa atau tertidor, lantas menyebabkan seseorang itu tertinggal melakukan kewajipannya. Sabda Rasulullah saw :

Åöäøó Çááøóåó ÊóÌóÇæóÒó Úóäú ÃõãøóÊöí ÇáúÎóØóÃó æóÇáäøöÓúíóÇäó æóãóÇ ÇÓúÊõßúÑöåõæÇ Úóáóíúåö
"Sesungguhnya Allah mengampunkan Umatku mengenai kesalahan dan kelupaan, dan apa yang mereka dipaksa melakukannya" - [Hadith riwayat Ibn Majah #2043, disahihkan oleh al-Albani didalam Sahih Ibn Majah #1662].

Begitu juga halnya dengan ibadat Solat dimana solat yang tertinggal disebabkan tidur atau pun terlupa hendaklah dilakukan sebaik sahaja bangun atau teringat tanpa sebarang kifarat yang lain. Hadith dari Anas ibn Malik ra berkata : Nabi saw bersabda :-

ãóä äÓí ÕáÇÉð Ãæ äÇã ÚäåÇ ÝßÝÇÑÊåÇ Ãä íÕáíåÇ ÅÐÇ ÐßÑåÇ
"Barang siapa yang terlupa solat atau tidur dan terlepasnya, kafarahnya ialah bersolatlah sebaik sahaja dia ingat" - [Hadith riwayat Muslim #684].

Scenario ini juga merujuk kepada waktu solat bagi seseorang yang tidur atau terlupa jatuh telah berlalu, lalu dia segera menunaikannya, maka solat tadi dikategorikan oleh sepakat ulama' sebagai Solat Qada'. Menurut Dr Wahbah Al-Zuhaily, definasi Qada' ialah "melakukan sesuatu amalan yang diwajibkan selepas dari waktunya". Dr Al-Syarabaasi pula mendefinasi Solat Qada' sebagai :

æÃãÇ ÝÖÇÁ ÇáÕáÇÉ ÝãÚäÇå Ãä íÕáí ÇáÅäÓÇä ÇáÝÑÖ ÇáÐí áã íÓÊØÚ Ãä íÕáíå Ýí ãæÚÏå ÇáãÍÏÏ áåº
"Dan bagi Solat Qada' maknanya ialah Solat fardu seseorang yang tidak mampu dia bersolat pada masa yang ditentukan untuknya" "-[Yaaluunak 1/46]

Maka Niat Solat pada masa itu dianggap sebagai Qada' dan bukan Tunai. Cuma menurut ulama' tersebut Qada' solat orang yang tertidur dan lupa tidak dianggap sebagai dosa. Menurut bekas Mufti Mesir, Dr Nasr Farid Wassel :-

ÇÊøóÝÞó ÇáÚáãÇÁ Úáì Ãä ÞÖÇÁ ÇáÕáÇÉ ÇáÝÇÆöÊÉ æÇÌÈ Úáì ÇáäÇÓí æÇáäÇÆã ÚäåÇ áÞæá ÇáÑÓæá Õáì Çááå Úáíå æÓáã: "ÅÐÇ äÓöíó ÃÍÏñ ÕáÇÉð Ãæ äÇã ÚäåÇ ÝáúíóÞÖöåÇ ÅÐÇ ÐßóÑåÇ " áÃäå íßæä ÂËöãðÇ ÈÊÑúß ÇáÕáÇÉ æÇáÞÖÇÁ Úáíå æÇÌÈ ¡ æåÐÇ åæ ãÐåÈ ÌãåæÑ ÇáÚáãÇÁ¡ æíóÌÈ Úáíå ßÐáß ÇáÇÓÊÛÝÇÑ æÇáÊæÈÉ æßËúÑÉ ÕáÇÉ ÇáÊØæøõÚ.
"Sepakat ulama' bersetuju mengenai hukum Qada' Solat wajib keatas LUPA dan TIDOR sebagaimana hadith Nabi saw : (Apabila terlupa seseorang didalam solat atau tidor, maka lakukan solat segera apabila ingatnya) kerana sesungguhnya adalah berdosa meninggalkan solat dalam Qada' keatasnya wajib, Ini adalah mazhab jumhur ulama', dan wajib keatasnya memohon keampunan dari Allah dan bertaubat dan memperbanyakkan solat sunat"

Ulama' melihat alasan tidor dan lupa merupakan alasan yang syarie dan bukanlah alasan-alasan lain seperti sibuk, malas, tidak sampai seru, tidak ada masa dan sebagainya, yang mana menurut sebahagian ulama' seperti Ibn Taimiyah rh. tidak boleh dilakukan qada' keatasnya melainkan bertaubat dan melakukan banyak solat sunnat. Ulama'-ulama' mazhab membenarkan qada' terhadap solat tersebut (yang bukan alasan syarie). Ulama' Salaf hanya menerima Qada' solat wajib keatas sebab-sebab Lupa dan Tidor sahaja sebagaimana hadith diatas, akan tetapi Jumhur Mazhab mewajibkan Qada' Solat diatas sebab-sebab yang lain. WA.

wassalam
======
Rujukan

1. Dr Ahmad Al-Syarabaasi. Yaaluunaka fi al-diin wa al-hayaah - 1. cetakan baru. Beirut : Daar Al-Jiil [t.t]. (ms 46)

2. Dr Wahbah al-Zuhaily. al-Fiqh al-Islami wa adillatuh - 2. cetakan ke 3. Damsyik : Dar al-Fikr, 1989.

3. Dr Nasr Farid Wassel. ßíÝíÉ ÞÖÇÁ ÇáÕáÇÉ ÇáÝÇÆÊÉ. url : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=44556

خيرالأمين