Imsak (ÇáÅãÓÇß)dari segi istilah membawa maksud menahan diri dari makan dan minum.
Di Malizi, imsak adalah 10 minit sebelum waktu subuh. Sebenarnya tidak perlu adanya imsak kerana di Malaysia waktu dan jam masuk waktu sudah diketahui dengan jelas.
Firman Allah 'Azza wa Jalla:
"Dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar." (Surah al-Baqarah 2:187)
wa'alaikumussalam. JKK Ustaz Ziyad. Tambahan sedikit kepada jawapan diatas.
Malahan, apabila makan masih berada ditangan, dan azan telah dilaungkan, kita disunnatkan menghabiskan hajat kita. Diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra secara marfu':-
"Apabila salah seorang dari kamu yang mendengar azan dan pinggan masih ada ditangan, janganlah diletakkan sehingga ia menunaikan hajatnya" - [Riwayat al-Hakim, dab disahihkan menurut syarat Muslim, dipersetujui oleh Al-Zahabi 1/426].
A'isyah meriwayatkan bahawa Bilal suatu malam melaungkan azan, lalu Rasulullah saw bersabda :-
"Disini kita mengetahui bahawa perkara yang berkaitan dengan fajar, bukanlah dihitung menurut minit, dan sa'at, sebagaimana yang dilakukan oleh orang ramai pada masa ini, perkara ini agak luas, flexible dan toleran, sebagaimana yang dipegang oleh ramai dari golongan al-salaf al-Soleh dan sahabat dan tabiin.
Dan apa yang biasa dilakukan oleh orang ramai dikalangan orang Islam ialah, waktu Imsak ialah beberapa minit sebelum subuh, sebagai langkah berhati2, dimana perkara ini bertentangan dengan petunjuk Nabi saw dan Sahabatnya, dan tulisan2 di suratkhabar, kalender dan jadual waktu Imsak merupakan perkara yang harus diinkar" - [Fiqh al-Shiyaam : taisir al-fiqh fi dhau' al-Quran wa al-Sunnah. cetakan ke 3, Beirut : Muaasasah Risalah, 2001. ms 118]. WA.
Insyaallah, pandangan Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi ini menjelaskan bahawa agama Islam ini bukanlah agama yang rigid, yang menyusahkan umatnya dengan ibadat berpuasa. Konsep puasa didalam Islam ini mudah, ia menggalakkan umatnya bersegera untuk berbuka dan melambatkan waktu sahur.
:salam
Imsak (ÇáÅãÓÇß)dari segi istilah membawa maksud menahan diri dari makan dan minum.
Di Malizi, imsak adalah 10 minit sebelum waktu subuh. Sebenarnya tidak perlu adanya imsak kerana di Malaysia waktu dan jam masuk waktu sudah diketahui dengan jelas.
Firman Allah 'Azza wa Jalla:
"Dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar." (Surah al-Baqarah 2:187)
http://www.zayed.com
wa'alaikumussalam. JKK Ustaz Ziyad. Tambahan sedikit kepada jawapan diatas.
Malahan, apabila makan masih berada ditangan, dan azan telah dilaungkan, kita disunnatkan menghabiskan hajat kita. Diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra secara marfu':-
A'isyah meriwayatkan bahawa Bilal suatu malam melaungkan azan, lalu Rasulullah saw bersabda :-
Komentar al-Qaradhawi :-
æãÇ ÊÚæÏå ßËíÑÉ ãä ÇáãÓáãíä ãä ÇáÅãÓÇß ãÏÉ ÞÈá ÇáÝÌÑ ãä ÞÈíá ÇáÇÍÊíÇØ ãÎÇáÝ áåÏí ÇáäÈí (Õ) æÃÕÍÇÈå¡ æßÊÇÈÉ Ðáß Ýí ÇáÕÍÝ æÇáÊÞÇæíã æÇáÇãÓÇßíÇÊ ããÇ íäÈÛí Ãä íäßÑ.
Dan apa yang biasa dilakukan oleh orang ramai dikalangan orang Islam ialah, waktu Imsak ialah beberapa minit sebelum subuh, sebagai langkah berhati2, dimana perkara ini bertentangan dengan petunjuk Nabi saw dan Sahabatnya, dan tulisan2 di suratkhabar, kalender dan jadual waktu Imsak merupakan perkara yang harus diinkar" - [Fiqh al-Shiyaam : taisir al-fiqh fi dhau' al-Quran wa al-Sunnah. cetakan ke 3, Beirut : Muaasasah Risalah, 2001. ms 118]. WA.
Insyaallah, pandangan Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi ini menjelaskan bahawa agama Islam ini bukanlah agama yang rigid, yang menyusahkan umatnya dengan ibadat berpuasa. Konsep puasa didalam Islam ini mudah, ia menggalakkan umatnya bersegera untuk berbuka dan melambatkan waktu sahur.
wassalam
خيرالأمين