SJ-08-0012 : solat tarawikh

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-08-0012 : solat tarawikh

assalamualaikum..
ikut solat bersama orang arab,saya dapati ada perbezaan antara cara menunaikan solat tarawikh.kalau di negara kita antara rakaat2 solat tarawikh,selalunya bilal akan berselawat diikuti oleh makmum.tetapi berlainan dengan orang arab,imam meneruskan solat tanpa diselangi selawat.Minta pandangan tuan2 dalam perbezaan ini.mengapa wujud perbezaan ini dan cara mana yang disepakati ulama`?Minta juga disertakan hadith2 rujukan.
sekian.

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
Re: SJ-08-0012 : solat tarawikh

wa'alaikumussalam

Sepakat ulama' bersetuju bahawa solat tarawih boleh dilakukan secara jemaah, cuma mereka khilaf mengenai jumlah rakaat yang dilakukan. Terdapat riwayat yang sahih mengenai zikir selepas witir, yang wujud didalam amalan solat tarawih di Nusantara ini dan telah ditambah beberapa amalan lain seperti selawat dsb.

Rata-rata dinegara Islam masih mengekalkan kewujudan solat secara berjemaah dan kedapatan rihat seketika setelah selesai solat 2 rakaat tarawih. Cuma apa yang berbeza ialah pengisian yang dilakukan diantara solat-solat tarawih tersebut. Terdapat beberapa amalan yang dilakukan diantara waktu-waktu rehat diantara solat tarawih, diantaranya adalah : berzikir, membaca al-quran, tawaf ; cuma bezanya amalan-amalan ini dilakukan dinegara-negara Arab ialah ianya dilakukan secara individu. Menurut bekas Pengerusi Lajnah Fatwa al-Azhar, Syiekh Atiyag Saqr :-

æåÐÇ ÇáÝÇÕá íõÔÈöå ãÇ ßÇä íÝÚáå Ãåá ãßÉ ãä ÞíÇãåã ÈÇáØæÇÝ Íæá ÇáÈíÊ ÓÈÚðÇ ÈÚÏ ßá ÊÑæíÍÊíä¡ ÇáÃãÑ ÇáÐí ÌÚá Ãåá ÇáãÏíäÉ íÒíÏæä ÚÏÏ ÇáÊÑÇæíÍ Úáì ÇáÚÔÑíä¡ ÊÚæíÖðÇ Úä åÐÇ ÇáØæÇÝ¡ æåæ ÃÓáæÈ ÊäÙíãí íóÚÑöÝæä Èå ÚÏÏ ãÇ Õóáøõæå¡ Åáì ÌÇäÈ ãÇ Ýíå ãä ÊäÔíØ ááãÕáíä¡ ÝáÇ ãÇäÚ ãØáÞðÇ¡ æÈåÐÇ áÇ íÏÎá ÊÍÊ ÇÓã ÇáÈÏÚÉ¡ ÝÇáäÕæÕ ÇáÚÇãÉ ÊóÔåÏ áå¡ ÝÖáÇð Úä ÚÏã ãÚÇÑÖÊåÇ áå¡ æáÆä íõÓãøóì ÈÏÚÉ Ýåæ Úáì äÓÞ Þæá ÚãÑ Ü ÑÖí Çááå Úäå: äöÚúãóÊö ÇáÈÏÚÉõ åÐå¡ ÚäÏãÇ ÑÃì ÊÌãøõÚ ÇáãÓáãíä áÕáÇÉ ÇáÊÑÇæíÍ ÎáúÝ ÃõÈí Èä ßÚÈ.
"Selingan yang sama berlaku pada masyarakat Mekah pada masa solat tarawih ialah bertawaf mengelilingi kaabah 7 pusingan selepas selesai 2 rakaat tarawih, perkara ini yang menjadikan masyarakat Madinah melebihkan bilangan rakaat tarawih keatas 20 sebagai gantian kepada tawaf, dan ini adalah cara sistematik untuk mengetahui berapa bilangan yang mereka solat, disamping akitiviti2 solat, maka tidaklah ditegah secara mutlak! Ini tidaklah dimasuk dibawah apa yang dinamakan bid'ah., nas-nas umum membuktikannya, disamping tidak ada bangkangan terhadapnya, dan jika ia dinamakan atas nama bid'ah, maka samalah dengan apa yang disebutkan oleh Umar ra : Ini adalah senikmat-nikmat bid'ah, apabila beliau melihat orang Islam bersolat tarawih berjemaah dibelakang Ubay bin Kaab"

Jelas menunjukkan bahawa masyarakat Mekah pada zaman dulu melakukan tawaf dimasa rehat diantara 2 solat tarawikh, dan masyarakat Madinah pada masa Umar bin Abdul Aziz menambah rakaat sampai kepada 36 rakaat dan 3 witir sebagai ganti ibadat tawaf. Begitu juga semasa selingan (rehat) diantara 2 rakaat atau 4 rakaat solat tarawih boleh diisi dengan bacaan al-Quran, berselawat, berdo'a dsb, yang jatuh kepada definasi luas ibadat zikir. Berkata al-Syiekh lagi :

áíÓ åäÇß äÕ íóãäóÚ ãä ÇáÐßÑ Ãæ ÇáÏÚÇÁ Ãæ ÞÑÇÁÉ ÇáÞÑÂä Ýí ÇáÝÕá Èíä ßá ÑßÚÊíä ãä ÇáÊÑÇæíÍ Ãæ ßá ÃÑÈÚ ãäåÇ ãËáÇð¡ æåæ ÏÇÎá ÊÍÊ ÇáÃãÑ ÇáÚÇã ÈÇáÐøößúÑ Ýí ßá ÍÇá. æßæúä ÇáÓáÝ ÇáÐíä íõÄÎÐ Úäåã ÇáÊÔÑíÚ áã íÝÚáæå áÇ íóÏá Úáì ãäúÚå¡
"Disana tidak ada nas yang melarang berzikir atau berdo'a atau membaca al-Quran diantara setiap 2 rakaat tarawih atau setiap empat rakaat misalnya, dan ia masuk didalam kategori perintah umum berzikir didalam setiap keadaan. Pada umumnya para salaf tidak melakukannya dan tidak juga menunjukkan ianya dilarang."

Syiekh Atiyah Saqr menjelaskan bahawa tidak pula terdapat apa-apa larangan mengenai amalan yang dilakukan pada waktu selingan tersebut. Menurut sebuah fatwa yang dikeluarkan oleh Daar al-Iftaa'

æíÓÊÍÈ ÇáÌáæÓ Èíä ÕáÇÉ ßá ÃÑÈÚ ÑßÚÇÊ ÈÞÏÑåÇ¡ æßÐÇ Èíä ÇáÊÑæíÍÉ ÇáÎÇãÓÉ æÇáæÊÑ¡ æåÐÇ åæ ÇáãÊæÇÑË Úä ÇáÓáÝ ßãÇ Õáì ÃÈì Èä ßÚÈ ÈÇáÕÍÇÈÉ æÑæì Úä ÃÈì ÍäíÝÉ -þ æÇÓã ÇáÊÑÇæíÍ íäÈíÁ Úä åÐÇ -þ ÅÐ ÇáãÓÊÍÈ ÝÞØ åæ ÇáÇäÊÙÇÑ æáã íÄËÑ Úä ÇáÓáÝ ÔíÁ ãÚíä íáÒã ÐßÑå Ýí ÍÇá ÇáÇäÊÙÇÑ æÃåá ßá ÈáÏ ãÎíÑæä æÞÊ ÌáæÓåã åÐÇ Èíä ÞÑÇÁÉ ÇáÞÑÂä æÇáÊÓÈíÍ æÕáÇÉ ÃÑÈÚ ÑßÚÇÊ ÝÑÇÏì æÇáÊåáíá æÇáÊßÈíÑ Ãæ íäÊÙÑæä ÓßæÊÇ æáÇ íáÒãåã ÔíÁ ãÚíä .þ
"Adalah digalakkan duduk diantara setiap 4 rakaat dengan kadarnya, begitulah diantara 5 tarawih dan witir, dan ini diwarisi sejak dari golongan salaf sebagaimana solat Ubay bin Kaab dan para sahabat yang diriwayatkan oleh Abi Hanifah - dan nama tarawih (rehat-rehat) itu sendiri dibina atas dasar ini - maka yang afdal ialah menunggu, dan tidak ada riwayat para salaf mengenai perkara tertentu yang mereka lakukan, yang dinyatakan semasa menunggu, dan masyarakat setiap negara bebas memilih masa/waktu untuk duduk, dan diantara rehat dilakukan pembacaan al-Quran, dan bertasbih, dan Solat 4 rakat berseorangan, bertahlil, bertakbir atau menunggu dengan berdiam diri dan tidak ada sesuatu perkara khas yang di lakukan."

Apa yang jelas disini ialah amalan selingan itu dilakukan oleh individu2 yang mempunyai hajat dan cara masing-masing bagi mempertingkat amalan dibulan Ramadhan. Tidak ada kaifiat khas atau bacaan2 yang dikhaskan sebagai selingan diantara rakaat-rakaat tarawih. Mengenai bacaan selingan yang dibaca negara kita, terdapat nas-nas yang menunjukkan bahawa bacaan tersebut dibaca setelah selesai solat tarawih atau dibaca selepas witir. Dari Ubay bin Kaab ra :

ßÇä ÑÓæá Çááå -Õáì Çááå Úáíå æÓáã- ÅÐÇ Óáã Ýí ÇáæÊÑ ÞÇá: "ÓÈÍÇä Çáãáß ÇáÞÏæÓ
"Rasulullah saw apabila selesai memberi salam solat witir, beliau berkata :'Subhana al-Malik al-Quddus'" - [Hadith riwayat al-Nasaa'i]. Didalam riwayat yang lain Rasulullah saw menyebut zikir tersebut sebanyak 3 kali. Imam Ahmad menyebut bahawa Rasulullah saw membacanya secara kuat, didalam musnadnya menyebut :-

Ãäå ßÇä íÞÑà Ýí ÇáæÊÑ ÈÓÈÍ ÇÓã ÑÈß ÇáÃÚáì ¡ æÞá íÇ ÃíåÇ ÇáßÇÝÑæä ¡ æÞá åæ Çááå ÃÍÏ ÝÅÐÇ Óáã ÞÇá: ÓÈÍÇä Çáãáß ÇáÞÏæÓ ÓÈÍÇä Çáãáß ÇáÞÏæÓ ÓÈÍÇä Çáãáß ÇáÞÏæÓ ¡ æÑÝÚ ÈåÇ ÕæÊå
"Sesungguhnya baginda membaca didalam witir membaca ayat Sabbihasma rabbikal 'alaa, Qul Ya Aiyyuhal Kaafirun, dan Qul hu Allahu Ahad, dan apabila selesai salam akan mambaca : 'Subhana al-Malik al-Quddus, Subhana al-Malik al-Quddus, Subhana al-Malik al-Quddus' sambil menguatkan suaranya"

Kesimpulannya, ulama salaf pada masa dulu cuma melakukan rehat diantara rakaat-rakaat tarawih tanpa memberi pengkhususan mengenai amalan yang mereka lakukan. Didalam pengisian masa rehat tersebut ada yang berzikir, adan yang membaca al-Quran malah bagi mereka yang berada di Mekah akan melakukan tawaf mengelilingi Kaabah. Cuma tidaklah mereka ini melakukan secara berjemaah amalan-amalan semasa rehat didalam solat tarawih seperti yang diakukan oleh masyarakat sekarang dengan selawat2. Apa yang boleh kita tekan disini ialah, dimasa selingan solat tarawih, bolehlah dilakukan amalan yang boleh menambahkan pahala dan juga memohon pengampunan dari Allah swt. Kalau dirasakan dengan berselawat dapat menambahkan lagi keImanan, maka bolehlah dilakukan. Dan janganlah lakukan sesuatu amalan secara menjerit2 tanpa mengetahui makna dan tujuan melakukannya. Setiap manusia itu ditanggung jawabkan atas apa yang mereka katakan. WA.

wassalam
=============
Rujukan :

1. Sheikh Atiyyah Saqr. Ahsan al-Kalaam ; fi al-Fataawa wa al-Ahkam - 2. Dar al-Ghad al-'Arabi, 1994. ms 234, dan 103.

خيرالأمين