SJ-1641: Perbandingan Mazhab & Fikrah Al-Ahkam

Primary tabs

2 posts / 0 new
Anonymous (not verified)
SJ-1641: Perbandingan Mazhab & Fikrah Al-Ahkam

Assalamualaikum wbt.
Saya mempunyai kemusykilan mengenai dengan Fikrah Al-Ahkam ini, iaitu :-
Para panelis di sini menggunakan method perbandingan mazhab di dalam mengemukakan jawapan-jawapan fekah, persoalannya ustaz :

(01)- Bukankah lebih baik dijawab dengan mengemukakan satu mazhab sahaja, kerana ianya tidak memeningkan para pengunjung Al-Ahkam ini ?.

(02)- Apabila terdapatnya berbagai jawapan, dan terdapat satu keputusan yang lebih tepat drp berbagai mazhab itu, adakah salah kalau diikuti mazhab-mazhab selain drp mazhab yang lebih tepat keputusannya itu ?.

(03)- Adakah method perbandingan mazhab yang diamalkan oleh Al-Ahkam ini boleh diterima oleh masyarakat kita yang suda terbiasa dididik dengan mazhab Imam Syafie ?.

(04)- Adakah method perbandingan mazhab ini bermakna talfiq , yang khabarnya talfiq ini adalah haram kerana mencampur-adukkan di antara mazhab-mazhab?.

Diharap ustaz dapat menjawabnya dengan memberikan penjelasan yang memuaskan dan kalau boleh saya nak tahu juga apakah bahan-bahan bacaan terbaik di dalam bidang ini (dlm B. Melayu & Indonesia)

Mudah-mudahan Allah SWT memberikan rahmat kepada usaha ustaz-ustaz sekalian dan membimbing kita semua ke jalan hidayahNya Yang Maha Benar.

Terima Kasih.

Wassalam wbt.