SJ-2099: Kesahihan hadis Abu Dujanah

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-2099: Kesahihan hadis Abu Dujanah

Assalamualaikum,

Hadis diriwayatkan oleh Baihaqi, seorang sahabat Nabi s.a.w bernama Abu Dajanah yg berkata “Aku telah mengadu kepada Rasulullah dgn berkata, wahai Rasulullah, sedang aku berbaring tiba2 aku mendengar desir suara seperti bunyi kisaran gandum dan berdengung seperti suara lebah, dan aku lihat pancaran seperti pancaran kilat. Lalu aku mengangkat kepala kerana terkejut dan takut. Tiba2 aku nampak bayangan hitam berdiri tegak memanjang memenuhi ruang rumahku. Lalu aku mendekati bayangan itu aku terasa kulitnya seperti bulu landak. Bayangan itu menyemburkan cahaya seperti semburan bunga api ke arah mukaku sehingga aku menyangka badan dan rumahku terbakar.
Lalu Rasulullah menyatakan “Itu adalah syaitan yg mahu mengacau atau membuat keburukan di rumahmu ya Abu Dajanah” Lalu Rasulullah menyuruh Ali bin Abi Talib, tulislah ini. Maka Saidina Ali pun menulisnya seperti berikut:

Bismillah hirrohmannirrahimmm

Haazha Kitaabun min Muhammaddin Rasulli Rabbil Alamin. Ilaa man Tora qol Baa ba. Minal a’mmaa ri wazz zau waaa ri. Amma bag’ du, fa inna lana walakum phil Haq i mana’ah. Fa in taku aa’ shi qo muu li aa’. Au faa ji ran, muq ta hi ma, au zaa i’e maa, haqqan au mubt’illa. Haaza Kitaabullah yan thi qu a’laina wa a’laikum bil haqqi. Inna Kunn na nas tan sihhu maa kunntum taa’laamuu na wa rusuluna yak tubuu na ma tak tumuun. Utt rukuu Shoo hi ba kitaabii haaza wantholiquu iilaa ’ubdaatil As’ naa mi wa ilaa maii yaz a’mu Anna maa’Allah hi ilaa han, Aaa kha ra, Laa Ilaa ha Illa Hua kull a shai in, Ha li kun illa waj haa hu lahul hukmu wa ilaihi turjaauunn na tu’ laa bun. Haaa Miiiimmmmm Laa tuns’iruu na Haaa Miiimmmmm ainn’ Sinn Qaaffff, Taffarraq a’daa aa Allahi wabalag’at hujjatullahi wa la hau la wala quuwata illa billahi fasayakfiika hummullahu wa huwaassamii ul’ a’limm. Sadoqallah Hull a’zimm.. (tulis dlm rumi, tiada abjad arab)

Aku membawa tulisan tersebut balik ke rumah dan letakkan di kepala dan tidur. Tidak lama kemudian aku mendengar jeritan dan tangisan berkata “Wahai Abu Dajanah, engkau telah membakar kami dengan perkataan/tulisan itu. Demi kebenaran sahabat mu tolonglah buangkan tulisan tersebut. Aku takkan datang mengacau kau lagi.Tolonglah!” Abu Dajanah menjawab “Aku tidak akan membuangnya sehingga Rasulullah menyuruh aku membuangnya” Abu Dajanah menyambung ceritanya, sepanjang mlm tersebut aku mendengar jeritan dan suara mengerang kesakitan sehingga menjelang subuh. Ketika aku sembahyang subuh bersama Rasulullah aku pun menceritakan kepada baginda hal tersebut. Demi Allah yg telah mengutusku sebagai rasul, sesungguhnya mereka (syaitan2) itu telah merasa kesakitan dan akan menerima azab siksa hingga ke hari kiamat.

Soalan:
1. Apakah status kesahihan hadis ini?
2. Dikatakan juga bahawa ianya peristiwa tulisan agung dan keistimewaannya dpt menghalang gangguan makhluk halus, menghalang ilmu hitam dll.
3. Jika ianya hadis sahih, bolehkah tulisan tersebut dibuat tangkal utk budak-budak menangis mlm atau utk kegunaan sendiri? (semuanya sekadar ikhtiar)
4. Bagaimanakah cara yg sebaiknya utk beramal dgn hadis diatas, tulisan tersebut dilipat dan dibawa bersama, dibuat tangkal atau sebaiknya sekadar menghafal ayat tersebut dan dibaca bila perlu?
5. Bagaimanakan status pengunaan tangkal terutama utk kanak yg pada asalnya utk mengelakkan

yg payah berhenti. Tangkal tersebut mengandungi ayat2 Al-quran atau tulisan yg tidak mengandungi unsur2 memuja atau syirik dan adab2 lain dijaga seperti tidak dibawa ketandas dll

Didahuluai dgn ucapan Terima Kasih....
Wallahualam :bubble0

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
Re: SJ-2099: Kesahihan hadis Abu Dujanah

:wassalam
Jawab:
1. Status hadis tangkal Abu Dujanah ini adalah Maudhu' (palsu). Ia dikeluarkan oleh Imam alBaihaqee dalam Daailan Nubuwwah 1/118. Imam alHafedz Jalaludin asySyuyuti mentakhrijkan sebagai maudhu' (Allaali ul Masynu'ati fil Ahadithil Mawdhu'ati 2/347)
2-4 Tidak releven sebab ia hadis palsu

5. Penggunaan tangkal dalam perubatan adalah khilaf fiqhi. Imam Hasan alBanna (Risalah Ta'alim, Usyul Asyreen #4) menyerahkan kepada umat Islam dengan syarat berikut spt mana yg digariskan oleh Imam Syuyuti (Fathul Majid/128):
a. Ia berbentuk ayat AQ, asma' Allah atau sifatnya
b. dengan bahasa Arab yg dimengerti maknanya
c. I'tikad bahawa tangkal tidak boleh memberi kesan dgn sendirinya.
Syaikh Muhammad alGhazali, mujtahid terbaik abad ini menolak tangkal walaupun dari ayat AQ kerana dalil2 melarangnya adalah umum dan juga atas kaedah Sadd adDzara'iy, yakni jika dibolehkan tangkal dari ayat AQ, ia membuka ruang kepada tangkal dari perkara2 lain. WA :svet