SJ-2637 : Mengenai doa selepas Iqamah

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-2637 : Mengenai doa selepas Iqamah

:salam Adakah terdapat dalil tentang pensyariatan doa selepas iqamah?

Re: SJ-2637 : Mengenai doa selepas Iqamah

Wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Terima kasih kepada Dr. Ibn Ayyub diatas pertanyaan tersebut dan Insyaallah kami akan cuba menjawabnya dengan kadar kemampuan yang ada.

Do'a selepas Azan hukumnya sunat. Diantara dalilnya ialah hadith yang diriwayatkan oleh Jaabir bin Abdullah bahawa Nabi saw bersabda :

[="#ff00000" size="3"] " ãä ÞÇá Ííä íÓãÚ ÇáäÏÇÁ Çááåã ÑÈ åÐå ÇáÏÚæÉ ÇáÊÇãÉ æÇáÕáÇÉ ÇáÞÇÆãÉ ÂÊ ãÍãÏÇ ÇáæÓíáÉ æÇáÝÖíáÉ æÇÈÚËå ãÞÇãÇ ãÍãæÏÇ ÇáÐí æÚÏÊå ÍáÊ áå ÔÝÇÚÊí íæã ÇáÞíÇãÉ " . ÑæÇå ÇáÈÎÇÑí ( 589 ) .
"Barangsiapa yang berkata tatkala mendengar panggilan solat (Al-Nidaa') :'‘Allaahumma Rabba haadhihi’l-da’wat il-taammah wa’l-salaat il-qaa’imah, aati Muhammadan il waseelata wa’l-fadeelah, wab’athhu maqaaman mahmoodan illadhi wa’adtah' bahawa syafaatku akan dibenarkan ketasnya pada hari Kiamat" - Riwayat Bukhari (589).

Menurut Dr Mustafa Bugho, apa sahaja yang disunatkan didalam azan, adalah disunatkan didalam Iqaamah[1]. Dengan kata lain, disunatkan berdo'a selepas Iqaamah.

Bagi ulama'-ulama' salaf pula, do'a yang dibaca didalam Hadith diatas, hanya di syariatkan selepas azan sahaja dan bukan selepas iqamaah. Abu Daud pernah bertanya kepada Imam Ahmad :"Apakah yang diperkatakan oleh orang yang bersolat sebelum takbir", jawabnya "Tiada"[2]. Ibnu Qayyim didalam Zaad Al-Ma'ad (1/201) berkata :"Nabi saw tatkala mendirikan solat, baginda berkata :Allahu Akbar, dan tidak berkata apa-apa sebelumnya"[2]. Pendapat ini juga didokong oleh bekas Mufti Saudi, Sheikh Abdul Aziz bin Baaz dengan katanya :"Perkataan yang selepas Iqaamah dan sebelum Takbir Al-Ihram ialah mengingatkan ma'mum meluruskan Saf"[3].

Sheikh Muhammad Salih Al-Munajjid didalam ruangan Islam-qa mengatakan[4]:

[="#0000ff" size="3"]æÃãÇ ÇáÏÚÇÁ ÈÚÏ ÇáÅÞÇãÉ ÝáÇ äÚáã áå ÏáíáÇð ¡ æÅä ÎÕÕ ÇáÏÚÇÁ ÈÔíÁ ãä ÛíÑ Ïáíá ÕÍíÍ ßÇä ÈÏÚÉ .
"Mengenai do'a selepas iqaamah, Tidaklah kita tahu akan dalil mengenainya. Jika ada do'a-do'a tentu yang diadakan tanpa sebarang dalil yang kukuh, ia merupakan bid'ah."

Didalam fatwa no: 2801, keluaran Al-Lajnah al-Daa’imah (6/90) menyebut [5]:

[="#0000ff" size="3"]Ëã íÕáí Úáì ÇáäÈí Õáì Çááå Úáíå æÓáã ÈÚÏ Þæá ÇáãÞíã (áÇ Åáå ÅáÇ Çááå) æíÞæá : Çááåã ÑÈ åÐå ÇáÏÚæÉ ÇáÊÇãÉ æÇáÕáÇÉ ÇáÞÇÆãÉ .....ÇáÎ ßãÇ íÞæá ÈÚÏ ÇáÃÐÇä¡ æáÇ äÚáã ÏáíáÇ íÕÍ íÏá Úáì ÇÓÊÍÈÇÈ ÐßÑ ÔíÁ ãä ÇáÃÏÚíÉ Èíä ÇäÊåÇÁ ÇáÅÞÇãÉ æÞÈá ÊßÈíÑÉ ÇáÅÍÑÇã Óæì ãÇ ÐßÑ.
"Kemudian berselawat keaatas Nabi selepas menyebut 'Tiada Tuhan melainkan Allah' dan berkata :"Allaahumma Rabba haadhihi’l-da’wat il-taammah..... dan berkata sebegini sebagaimana yang diucapkan selepas Azan, Tidak kami mengetahui akan Dalil yang sahih yang menunjukkan mustahabnya mengucap sesuatu do'a diantara tamat Iqaamah dan sebelum Takbir Al-Ihram melainkan apa yang telah dinyatakan."

Wallahu 'alam

-wassalam-
-----------------
Rujukan :

1. . Dr Mustafa Bugho [etc]. Fiqh Al-Manhaji : 'ala mazhab Al-Imam Al-Syafie - I. Cetakan ke 4. Damsyik : Dar Al-Qalam, 2000. ms. 121.

2. Muhammad Sideq Al-Minshawi. Ikhaa'u Al-Mushalliin. Kaherah, Dar Al-Fadhilah, 1996. ms. 60-61.

3. Sheikh Ahmad bin Abdul Aziz bin Baaz. Majmu' fataawa samaahah Al-Shikeh Abdul Aziz bin Baaz - 4. Riyad : Dar Al-Watan, 2000. ms 179.

4. Sheikh Muhammad Salih Al-Munajjid. Islam-QA : Do'a Azan dan Iqaamah. url : http://63.175.194.25/index.php?cs=prn&ln=ara&QR=5666&dgn=3&dgn=2

5. Al-Lajnah al-Daa’imah li’l-Buhooth al-‘Ilmiyyah wa’l-Ifta’ - 6. Cetakan ke 3. Riyad : Dar Al-Mu'id, 2000. ms 90.

خيرالأمين