Asalamulaikum W.T.H
Permasalahannya adalah seperti berikut; Seorang mengimamkan sembahyang jemaah, beliau terlupa bahawa dirinya berhadas besar (terlupa mandi wajib), perkara tersebut telahpun disedarinya pada rakaat kedua, tetapi masih meneruskan sembahyang tersebut sehingga akhir. Persoalannya, adakah solat jemaah tersebut dikira, adakah makmum turut terbatal dan apakah hukumnya imam tersebut yang telah menyedari akan kesilapan tetapi masih meneruskan solat. Wallahu'alam. Jazakallah.
wa'alaukumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr Kalami dengan kadar kemampuan terhad yang ada, Insyallah.
Ulama' khilaf didalam mendatangkan hukum menentukan sah atau tidak solat makmum apabila Imam didalam keadaan janaabah (berjunub). Menurut Dr Wahbah Zuhaily, Pensyarah dari Universiti Damsyik, Syiria :-
Yang jadi perbincangan ialah, jika Imam bersolat dengan makmum, sedangkan ia didalam keadaan berjunub, dan hal diketahui oleh makmum. Apakah sah solat makmum. Maka disini terdapat 3 pandangan :
a. Mazhab Hanafi - Solat mereka rosak secara mutlak.
a. Mazhab Maliki - Batal solat mereka (Imam dan makmum) didalam keadaan sengaja dan bukan lupa.
b. Mazhab Syafie dan Hanbali - Solat mereka sah, melainkan didalam solat Jumaat jika jumlah jemaah bersama Imam cuma 40 orang sahaja, dan pada waktu itu solat menjadi batal.
Sebab perselisihan :- Apakah sahnya solat makmum berkaitan dengan sahnya solat Imam?
a. Yang berpendapat bahawa ada perkaitan didalam kesahihan solat Imam dan makmum; maka mereka menghukum bahawa solat tersebut batal.
b. Yang berpendapat bahawa tiada perkaitan didalam kesahihan solat Imam dan makmum; maka mereka menghukum solat mereka sah.
Mereka yang berpendapat bahawa solat tersebut sah oleh kerana zahir maksud hadith dari Abu Bakrah :
Zahir hadith diatas menunjukkan menunjukkan bahawa mereka terus bersolat. Mazhab Syafie dan Hanbali berpendapat bahawa jika solat tersebut berkaitan antara makmum dan Imam, sudah tentu para sahabat memulakan solat sekali lagi.
Imam Al-Khattaabi didalam memberi komentar keatas hadith yang sama maksudnya yang diriwayatkan oleh Abi Daud mengatakan :
WA. wassalam
=============
Rujukan
1. Dr Wahbah Al-Zuhaily. Al-Fiqh Al-Islami wa'adillatuh. cetakan ke 3. Damsyik : Dar al-Fikr, 1989. ms 199 - 200.
خيرالأمين