assalamualaikum.
saya nak tanya pasal.. salah satu syarat kufu' dalam nikah yg disyaratkan oleh mazhab syafie.. apakah syed dan syarifah tak bleh kahwen ngan yang lain2 berdasarkan status kufu' mereka?
wallahu a'lam
Sumber Rujukan Islam Anda..
SJ-12-0076 : kahwin syed syarifah
Primary tabs
Thu, 02/06/2005 - 12:43pm
#1
SJ-12-0076 : kahwin syed syarifah
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Kufu adalah syarat mencari pasangan dan bukannya syarat sah nikah. Menurut Mazhab Syafie, walaupun tidak sekufu, kalau mereka semua redha dengan keadaan masing2 maka tidaklah menjadi masalah perkahwinan tersebut. Menurut Dr Wahbah al-Zuhaili (al-Fiqh al-Islami, 8/232):-
Menurut al-Zuhaily skop kufu didalam Mazhab adalah :-
Tujuan syarat kufu ini adalah kerana wali akan memilih pasangan yang baik bagi anak perempuannya bagi tujuan kesejahteraan masa hadapan. Ini merupakan langkah2 berjaga2 bukan satu halangan. Misalnya seseorang bapa sudah pasti tidak mahu melihat anaknya memilih suami dari kalangan orang jahat2; dengan erti kata lain, keturunan yang buruk2. Andai kata seseorang itu memilih dikalangan bakal suami yang cacat anggota dengan keredhaan hatinya, maka nikahnya sah. Didalam al-Mughni menyatakan :
Kufu disini lebih berbentuk 'prevention', bak kata orang melayu : sediakan payung sebelum hujan. Kufu dari segi keturunan melihat kepada nasab keluarga yang baik2, moga2 berharap dapat melahirkan zuriat yang baik2. Akan tetapi tidak semua keturunan yang baik2 itu orangnya baik. Maka faktor kufu ini lebih menjuruskan individu2 tersebut, samada penghayatan Islamnya mencukupi atau pun tidak.
Title 'Syed' atau 'Syarifah' tidak menjadi syarat kufu. Ia lebih kepada unsur2 perkauman dan etnik. Apa yang lebih penting ialah apakah seseorang calon atau bakal suami itu mempunyai pendidikan agama yang tinggi atau tidak? Inilah sebenarnya kufu dan juga pengharapan agar anak perempuannya terjamin masa hadapannya.
Beikut kami petik Fatwa bekas Reaktor Universiti al-Azhar, Syeikh Dr Abdul Halim Mahmud mengenai keperluan kufu didalam perkahwinan :
-----------
Kesimpulannya, kufu yang sebenar adalah dilihat dari segi ketaqwaan. Tidak ada beza orang Arab dengan orabng 'Ajam, dan tidak ada beza orang yang bertitle Syed dan orang biasa. Yang membezakannya adalah taqwa. :aklam.
wassalam
========
Rujukan
1. Dr Wahbah Zuhaily. Fiqh Al-Islami wa adillatuhu - 7 Cetakan ke 3. Damsyik: Dar Al-Fikr, 1986. (ms229,232).
2. Syeikh Said Sabiq. ÇáßÝÇÁÉ Ýì ÇáÒæÇÌ :ÔÑæØåÇ æÍÞíÞÊåÇ URL : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=7927
3. Syiekh Dr Abdul Halim Mahmud. ÇáßÝÇÁÉ Ýí ÇáÒæÇÌ URL : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=33912
خيرالأمين