SJ-01-0145 : Tawassul

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-01-0145 : Tawassul

apakah pendapat ulama'2 tntng tawassul.. hatta kepada nabi Muhammad s.a.w..

SJ-01-0145 : Tawassul

ÈÓã Çááå
æÇáÍãÏ ááå æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå æÚáì Âáå æÕÍÈå æãä æÇáÇå ÃãÇ ÈÚÏ

Persoalan tawassul agak panjang, dan meliputi beberapa bahagian. Secara ringkasnya, ada tawassul yang dibenarkan syarak, dan ada tawassul yang tidak dibenarkan.

Penjelasan ringkas tentang tawassul boleh dibaca dalam artikel Panel Feqah, Al-Ustaz albaruhiyy, seperti berikut:

Quote:
Bila kita membicarakan tentang tawassul, maka kita perlu menilai hukumnya melalui kaca mata syarak agar kita mengetahui yang mana tawassul syariyy dan yang mana tawassul tidak syar’iyy. Sebenarnya tawassul yang disyariatkan dan ijmak ulama menerimanya sebagai tawassul adalah dalam tiga bentuk.

Pertama : Tawassul dengan nama-nama Allah dan sifat-sifatNya. Firman Allah (al-A’raf 180)

æááå ÇáÃÓãÇÁ ÇáÍÓäì ÝÇÏÚæå ÈåÇ

Maksudnya : “Dan bagi Allah itu nama-nama yang banik maka berdoalah dengannya (tawassul dengan nama-nama Allah)”.
Contohnya kita berdoa : “Ya Allah, kami bermohon dengan nama-nama baikmu agar engkau ampunkan dosa kami”.

Kedua : Tawassul kepada Allah dengan amalan soleh yang dilakukan. Seperti seseorang bertawassul dengan keimanannya kepada Allah. Ini diajar dalam al-Qur’an al-Karim (Ali Imran : 16)
ÑÈäÇ ÅääÇ ÂãäÇ ÝÇÛÝÑ áäÇ ÐäæÈäÇ æÞäÇ ÚÐÇÈ ÇáäÇÑ
Maksudnya : “Yang tuhan kami, sesungguhnya kami beriman kepadaMu maka ampunkanlah segala dosa kamu dan selamatkan kami dari azab api neraka”.

Di sini disebutkan dahulu amalan keimanan mereka kemudian baru diminta ampunkan dosa. Bahkan sabit dalam hadis sahih kisah tiga orang Bani Israel yang terperangkap dalam gua, mereka berdoa dengan bertawassul dengan amalan masing-masing lantas Allah menyelamatkan mereka. (Rujuk riyad al-Salihin)

Ketiga : Tawassul kepada Allah dengan doa orang yang soleh atau dengan doa saudaranya. Firman Allah Taala dalam surah Yusuf (97-98):

ÞÇáæÇ íÇ ÃÈÇäÇ ÇÓÊÛÝÑ áäÇ ÐäæÈäÇ ÅäÇ ßäÇ ÎØÆíä . ÞÇá ÓæÝ ÃÓÊÛÝÑ áßã ÑÈí Åäå åæ ÇáÛÝæÑ ÇáÑÍíã

Maksudnya : “ Mereka berkata: “Wahai ayah kami! mintalah ampun bagi Kami akan dosa-dosa kami; Sesungguhnya Kami adalah orang-orang Yang bersalah”. Nabi Yaakub berkata: “Aku akan meminta ampun bagi kamu dari Tuhanku; Sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”.

Ayat ini menunjukkan mereka meminta Nabi Yaakub berdoa kepada Allah agar diampunkan dosa-dosa mereka.

Ketiga-tiga tawassul berkenaan ialah tawassul yang disepakati oleh semua ulama. Manakala selainnya, masih lagi dalam kategori khilaf. Adakah wajar kita amalkan perkara yang diperselisihkan, tetapi dalam masa yang sama kita meninggalkan perkara atau hukum yang disepakati ulama? Justeru, saya tegaskan di sini, lebih baik diamalkan perkara yang sudah jelas hukumnya dan sudah diterima oleh ulama. Mengapa kita perlu bersusah payah berdoa dengan tawassul yang diperselisihkan tentang hukumnya sama ada harus atau haram, syar’iyy atau bid’ah. Wallahualam.

Artikel penuh beliau boleh dibaca di: http://albaruhiyy.wordpress.com/2009/01/30/doa-tawassul-dalam-khutbah/

Sekian