Assalamua'laikum whk...
Terima kasih diucapkan kerana usaha ahli panel utk menjawab soalan saya yg lepas...
Kali ini saya nak bertanya tentang cara solat bagi lelaki dan wanita.. seperti yg saya tahu ada bezanya.. boleh tak ahli panel jelaskan secara terperinci lagi perbezaannya..
Kalu katakan ada seorg lelaki menunaikan solatnya mengikut cara solat wanita, apakah hukumnya? ...
Sekian, terima kasih bebyk...
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr azfnd dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Apabila berbicara mengenai perbezaan diantara lelaki dan wanita, permasalahan ini boleh di bahagikan kepada 2:
a. Kaifiat menunaikan solat (dari Takbir al-Ihram sehingga salam, merangkumi amalan perkataan dan perbuatan/pergerakan).
b. Perkara-perkara yang berkait dengan ibadat solat (seperti Azan, Iqaamah, Saf wanita dsb).
Mengenai kaifiat solat, ada dikalangan sarjana berpendapat bahawa terdapat beberapa perbezaan diantara solat lelaki dan wanita, akan tetapi ulama' hadith mengatakan pandangan tersebut berdasarkan kepada beberapa riwayat yang dha'if. Ulama' hadith mengatakan bahawan bahawa hadith dha'if ini tidak boleh dijadikan sebagai dalil untuk menentukan perbezaan solat wanita. Berikut adalah beberapa contoh hadith-hadith yang digunakan :-
i. Riwayat dari 'Ata' ibn al-'Ajlaan, dari Abu Nadrah al-'Abdi, dari Abu Sa'ed al-Khudri sahabat Rasulullah saw, bahawa Nabi saw :
ii. Riwayat dari Abu Mutee' al-Hakam ibn Abdullah al-Balkhi, dari Umar ibn Dharr, dari Mujahid, dari Abdullah ibn Umar berkata : Rasulullah saw bersabda :
iii. Riwayat dari Yazid ibn Abi Habib, berkata bahawa Rasulullah melalui 2 orang wanita yang sedang bersolat, baginda bersabda :
-----------------------
Komentar Ibn Utsaimin mengenai kenyataan bahawa wanita tidak harus meluaskan lengannya, itu merapatkan ketika sujud dan ketika sujud menakankan perut ke peha, beliau menjawab :-
1. Alasan ini tidak boleh ditegakkan lebih-lebih lagi Nabi saw bersabda dengan maksud umum kepada lelaki dan wanita dengan sabdanya : ÕáæÇ ßãÇ ÑÃíÊãæäí ÃÕáí "Solatlah sebagaimana kamu melihat aku bersolat".
2. Alasan ini juga tidak diperlukan kerana biasanya wanita bersolat dirumah, dan didalam keadaan ini tidak perlu mereka merapatkan anggota badan selagi mana tiada lelaki yang melihat mereka.
3. Dimasa takbir, wanita dibenarkan mengangkat tangan, mengangkat tangan kemungkinan besar akan membukanya lebih dari meluaskan lengan semasa sujud. Disamping itu juga mereka berkata mengangkat tangan itu sunnah, kerana prinsip asasnya merujuk kepada lelaki dan wanita sama didalam amalan perbuatan solat.
Pandangan yang rajih menurut al-Utsaimin ialah :-
ÅÐÇð áÇ íõÓÊËäì ãä åÐÇ ÔíÁ ÈÇáäÓÈÉ ááãÑÃÉ .
Syeikh Nasyiruddin al-Albani didalam penutup kitab Sifat Solaat al-Nabi saw, menyatakan :
--------------
Namum demikian, ulama'-ulama' Mazhab mengatakan secara keseluruhan kaifiat solat memang tidak terdapat perbezaan, cuma Al-Hafiz Imam Al-Nawawi rh. menyebut bahawa Imam al-Syafie rh. ada mengatakan didalam al-Mukhtasar :
Ibn Qudamah rh. juga menyebut :
Bagi menutup perbincangan bab kaifiat solat ini, mari kita lihat komentar Syeikh Saleh al-Munajjid, seorang penceramah dan ulama' Saudi yang mengatakan bahawa :
-----------------------
Mengenai permasalahan yang berkaitan dengan solat wanita (bukan kaifiat solat), terdapat beberapa perbezaan yang dapat kita ringkaskan, diantaranya adalah :-
a. Wanita tidak dibenarkan Iqaamah atau melaungkan azan.
b. Solat jemaah tidak dituntut keatas kaum wanita.
c. Adalah lebih afdal wanita yang bersolat jemaah di imaami oleh kaum wanita.
d. Imam wanita berdiri ditengah-tengah saf pertama.
e. Saf wanita yang terakhir adalah lebih baik, apabila bersolat dengan jemaah lelaki.
f. Kaum lelaki menegur kesalahan Imam dengan menyebut "Subhanallah", sementara kaum wanita menepuk tangan (ada yang menyatakan tepuk dibelakang tangan).
g. Solat Jumaat tidak wajib bagi wanita.
h. Wanita tidak boleh menjadi Imam bagi kaum lelaki, dan keadaan saf makmum wanita adalah dibelakang kaum lelaki.
Kesimpulannya, kaifiat (cara atau sifat) solat wanita adalah sama sahaja dengan kaum lelaki menurut ulama' hadith, akan tetapi terdapat beberapa perbezaan dari segi hal-ehwal dipersekitaran solat, lebih-lebih lagi didalam solat berjemaah seperti yang disimpulkan diatas. WA.
wassalam.
==============
Rujukan :
1. Syeikh Salih al-Munajjid. ÕÝÉ ÕáÇÉ ÇáãÑÃÉ ßÕÝÉ ÕáÇÉ ÇáÑÌá. url : http://63.175.194.25/index.php?cs=prn&ln=ara&QR=9276&dgn=4&dgn=2
2. Syeikh Salih al-Munajjid. Differences between Men and Women in Prayer . Fatwa IslamOnline. url : http://www.islamonline.net/fatwa/english/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=74672
3. Syeikh Nasyiruddin al-Albani. Sifat Solaat al-Nabi saw. cetakan ke bagi cetakan baru. Riyad : Maktabah al-Ma'aarif, 1996.
خيرالأمين