:salam
Setahu saya apabila kita solat empat rakaat, maka tahiyat akhir dengn duduk tawaruk.Manakala jika solat 2 rakaat maka tahiyat akhir dengan duduk di antara dua sujud(iftirasy). Apakah benar pengetahuan saya ini?
kerana saya sernig lihat orang kita apabila mengerjakan solat sunat 2 rakaat maka disudahi dengan duduk tawaruk?
Wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr Sohor dengan kadar kemampuan yang ada, insyaallah.
Kedudukan duduk pada tasyahud akhir didalam solat sunat dan solat wajib kedudukannya adalah sama sahaja. Terdapat 2 jenis duduk tashahud :-
1. Al-Iftiraasy (ÇáÇÝÊÑÇÔ) - Duduk dengan menegakkan kaki kanan, dan duduk atas kaki kiri, tangan kanan diletakkan di atas peha kanan dengan menggenggam semua jari kecuali jari telujuk untuk berisyarat.[Majmu' Fataawa Abd Aziz bin Baaz 4/210]
2. Al-Tawarruk (ÇáÊæÑß) - Duduk dengan meletakkan tapak kaki kiri di bawah betis kaki kanan dan kemudian mendudukkan punggung di atas tanah, sedangkan kaki kanan tegak, berdasarkan hadits yang bersumber dari Abu Humaid. [Majmu' Fataawa Abd Aziz bin Baaz 4/211-212]
Kedua2 cara duduk ini sah bagi mereka yang melakukan Tasyahud akhir. Apa yang menjadi kesalahan ialah, apabila seseorang yang duduk pada tasyahud akhir TIDAK duduk secara Al-Iftiraasy atau Al-Tawarruk [Akhtaa' al-Mushalliin, ms 104]. Apa yang mereka lakukan ialah duduk diatas kedua2 kaki yang tidak ada dalil dari Nabi :saw. Berikut adalah cara duduknya :-
Terdapat sekurang2nya 2 pendapat didalam cara duduk solat yang mempunyai 2 rakaat. Bagi Mazhab Syafie, mereka akan duduk tawarruk didalam tasyahud akhir sama sahaja didalam solat yang mempunyai 2, 3 atau 4 rakaat. [Bidaayah al-Mujtahid 1/134-135].
Bagi Mazhab Imam Ahmad dan ulama2 kontemporer, jika solat tersebut 2 rakaat, maka adalah afdal duduk al-Iftiraasy sebagaimana yang dinyatakan oleh Syiekh Abdul Aziz bin Baaz dan Syeikh Nasyiruddin Al-Albani :-
(a)Bin Baaz :-
(b) Al-Albani :-
-------------
[1] Al-Nasaa'i (1/173), dengan sanad sahih
[2] Al-Bukhari dan Abu Daud.
Walaubagaimanapun jika seseorang itu bersolat Subuh atau Eid pada tashahud akhirnya duduk secara Al-Tawarruk, maka ia tidaklah membatalkan solat sebagaimana yang dinyatakan oleh Sheikh Abu 'Abidah Masyhur bin Hassan Salmaan bahawa :-
Kesimpulannya ialah duduk yang paling afdal menurut ulama' kontemporer bagi solat yang 2 rakaat samada solat sunat (seperti Tarawih, Sunat Qabliyah, ba'diyah, Dhuha, Eid dsb) atau wajib (Solat Subuh, Solat Jumaat) ialah duduk Al-Iftiraasy, sebagaimana duduk diantara 2 sujud, iaitu kaki kanan menegak dan duduk diatas kaki kiri. Bagi solat yang mempunyai 3 atau 4 rakaat, adalah afdal dilakukan duduk tawarruk pada padi tahiyat akhir jika tindak mengganggu ma'mum disebelah. Wallahu'alam.
Wassalam
===========
Rujukan :
1. Sheikh Ahmad bin Abdul Aziz bin Baaz. Majmu' Fatawa Samaahah Al-Sheikh Abdul Aziz Bin Baaz - 4. cetakan 1. Riyad : Dar Al-Watan, 1995.
2. Shiekh Nasyiruddin Al-Albani. Sifat Solat Al-Nabi saw. cetakan ke2 dari cetakan baru. Riyad : Maktabah Al-Ma'arif, 1996.
3. Shiekh Abu 'Abidah Masyhur Hasan Salmaan. Al-Qaul Al-Mubin fi Akhthaa' Al-Mushalliin. cetakan ke 4. Dammaam : Dar Ibn Qayyim, 1996.
4. Shiekh Muhamamd Sadiq al-Minsyawi. Akhtaa' al-Mushalliin Kaherah : Daar al-Fadhilah, 1996.
خيرالأمين