SJ-13-0238 : musykil.....

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-13-0238 : musykil.....

ni dialog sy dgn seorg org tarekat,

al_ghumari Hazrin: assalamu'alaykum... agaknya mcm nilah gol yg berfahaman sunnah yek
busyro zakaria: hmm
busyro zakaria: walaikumsalam
busyro zakaria: hehehe
busyro zakaria: so...ape komen akhi?
al_ghumari Hazrin: komen ana pada enta
busyro zakaria: hehehe
busyro zakaria: ok
al_ghumari Hazrin: bukan pada abg imam
busyro zakaria: ok
al_ghumari Hazrin: ana maklum dgn emosi abang imam
busyro zakaria: hmm
busyro zakaria: ok
al_ghumari Hazrin: cuma maklum balas dr enta shj
busyro zakaria: ok
al_ghumari Hazrin: agak keterlaluan
busyro zakaria: owh
busyro zakaria: ok
al_ghumari Hazrin: kalau enta respon pada abg imam tiada masalah
al_ghumari Hazrin: tp enta rujuk pada satu golongan
busyro zakaria: tarekat??
al_ghumari Hazrin: so kita fikirkan sendiri kita perkara sama jadi pada kita
al_ghumari Hazrin: orang lain buat silap
al_ghumari Hazrin: habis semua di tuduh yg bukan bukan
busyro zakaria: menyelusuri tarekat......................................................................
busyro zakaria: berkenaan tarekat ni
busyro zakaria: ade yg salah dr aqidah
busyro zakaria: ade yg betul
busyro zakaria: namun yg menjadi persoalan imam2 salaf
busyro zakaria: amalan2 dlm tarekat ini
busyro zakaria: sbb athar dr ibn mas'ud ni jelas
busyro zakaria: kalau akhi ade hujjah lebih rajih
busyro zakaria: ana sedia tukar pandngan ana
al_ghumari Hazrin: apa dia atsar ibn mas3ud?
busyro zakaria: pnjg la nak taip
busyro zakaria: ana bg no dia
busyro zakaria: akhi cari
busyro zakaria: buleh?
al_ghumari Hazrin: carik?
busyro zakaria: aah
al_ghumari Hazrin: copi paste shj
busyro zakaria: nk copy cmne
busyro zakaria: dlm kitab ni
busyro zakaria: nti jap
busyro zakaria: ana search jap
al_ghumari Hazrin: dr sunan ?
busyro zakaria: ad-Darimi
al_ghumari Hazrin: sunan darimi?
al_ghumari Hazrin: oooo
al_ghumari Hazrin: yg tu
al_ghumari Hazrin: tau sgt
busyro zakaria: so
busyro zakaria: ??
al_ghumari Hazrin: dah lihat syarah?
busyro zakaria: da
al_ghumari Hazrin: kitab apa?
busyro zakaria: xlihat
busyro zakaria: tp dgr
busyro zakaria: ok
busyro zakaria: akhi pulak syarah
busyro zakaria: dgr 2-2 pihak
busyro zakaria: ok??
al_ghumari Hazrin: nak tanya dulu
al_ghumari Hazrin: syarah dari siapa?
busyro zakaria: akhi syarah dulu
al_ghumari Hazrin: Daripada ‘Amr bin Salamah katanya: “Satu ketika kami duduk di pintu ‘Abd Allah bin Mas‘ud sebelum solat subuh. Apabila dia keluar, kami akan berjalan bersamanya ke masjid. Tiba-tiba datang kepada kami Abu Musa al-Asy‘ari, lalu bertanya: “Apakah Abu ‘Abd al-Rahman telah keluar kepada kamu?” Kami jawab: “Tidak!”. Maka dia duduk bersama kami sehingga ‘Abd Allah bin Mas‘ud keluar. Apabila dia keluar, kami semua bangun kepadanya.
al_ghumari Hazrin: yg ini?
al_ghumari Hazrin: kan
busyro zakaria: aah
al_ghumari Hazrin: sohih ke?
busyro zakaria: musnadnya dgn sanad yg sahih
busyro zakaria: xtau la klu tetibe x sohih lak
busyro zakaria:
al_ghumari Hazrin: enta dah lihat rawinya satu persatu dan lihat dlm tahzibul kamal @ kitab rijal yg lain?
busyro zakaria: xplak
busyro zakaria: tp ana nk akhi syarahkan
al_ghumari Hazrin: yg mensohihkan hanya al0bani
busyro zakaria: so akhi da tk/
busyro zakaria: tgk?
busyro zakaria: ok
al_ghumari Hazrin: Atsar ini diriwayatkan oleh Imam ad-Daarimi dalam sunannya, jilid 1 halaman 68, dengan sanad daripada al-Hakam bin al-Mubarak daripada 'Amr bin Yahya daripada ayahnya daripada datuknya (Amr bin Salamah). Menurut sebahagian muhadditsin, kecacatan atsar ini adalah pada rawinya yang bernama 'Amr bin Yahya (yakni cucu Amr bin Salamah). Imam Yahya bin Ma`in memandang "riwayat daripadanya tidak mempunyai nilai". Imam adz-Dzahabi menyenaraikannya dalam kalangan rawi yang lemah dan tidak diterima riwayatnya, dan Imam al-Haithami menyatakan bahawa dia adalah rawi yang dhoif.
al_ghumari Hazrin: apa enta dah lihat matannya sampai habis?
busyro zakaria: x
al_ghumari Hazrin: so kalau x tgk
al_ghumari Hazrin: ana x perlu komen
busyro zakaria: sbb ana nk akhi bgtau
al_ghumari Hazrin: melainkan enta bukak sunan darimi dan lihat keseluruhan matan
busyro zakaria: ok
al_ghumari Hazrin: kalau enta takde sunan darimi
al_ghumari Hazrin: dalam silsilah al hadis sahih ada
al_ghumari Hazrin: jild 5 ms11
al_ghumari Hazrin: enta lihat d hujung matan
busyro zakaria: ok
al_ghumari Hazrin: assalamu'alaykum

jd ape yg di pertahankan tu betul ke??
sy confius ni.....

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
SJ-13-0238 : musykil.....

Kuli,

diharap, is disusun semula dalam bentuk soalan. Panel Fiqih al-Ahkam tidak dapat menjawab soalan dalam bentuk skrip. harap maaf. pendirian al-Ahkam terhadap tareqat sudah banyak kali dipaparkan.