soalan ni nampaknya sukar juga utk dijawab kerana meminta dalil dan pendapat 4 mazhab. utk masa ini, saya boleh nyatakan beberapa perkara seperti berikut sebagai kaedah umum:
1- tidak ada hadith yg sahih menyuruh atau menyebut bahawa seseorang yg solat perlu melihat di tempat sujud.
2- ada beberapa hadith sahih yg menyebut bahawa Rasulullah SAW menundukkan kepalanya sedikit semasa solat.
3- ada beberapa hadith yg menunjukkan Rasulullah SAW sentiasa melihat kepada tempat sujud atau melihat pd jari telunjuk ketika tasyahud, seingat saya ia mempunyai kedhaifan dan tidak sahih.
4- digalakkan kita utk melihat tempat yang tidak mengganggu kita dan ia tidak dihadkan di mana2 asalkan tempat itu membantu kita utk lebih memberikan fokus iaitu khusyuk.
5 - para sahabat sendiri pernah melihat ke hadapan ketika Rasulullah SAW solat dengan tujuan melihat Rasulullah SAW solat seperti dalam kes Rasulullah SAW solat di atas mimbar (Bukhari n Muslim) dan mereka tidak ditegur. ini pernah disebut oleh Ibn Hajar dalam Fathul Bari dengan menyatakan bahawa melihat ke hadapan dgn tujuan tertentu adalah dibolehkan.
wa'alaikumussalaam...
soalan ni nampaknya sukar juga utk dijawab kerana meminta dalil dan pendapat 4 mazhab. utk masa ini, saya boleh nyatakan beberapa perkara seperti berikut sebagai kaedah umum:
1- tidak ada hadith yg sahih menyuruh atau menyebut bahawa seseorang yg solat perlu melihat di tempat sujud.
2- ada beberapa hadith sahih yg menyebut bahawa Rasulullah SAW menundukkan kepalanya sedikit semasa solat.
3- ada beberapa hadith yg menunjukkan Rasulullah SAW sentiasa melihat kepada tempat sujud atau melihat pd jari telunjuk ketika tasyahud, seingat saya ia mempunyai kedhaifan dan tidak sahih.
4- digalakkan kita utk melihat tempat yang tidak mengganggu kita dan ia tidak dihadkan di mana2 asalkan tempat itu membantu kita utk lebih memberikan fokus iaitu khusyuk.
5 - para sahabat sendiri pernah melihat ke hadapan ketika Rasulullah SAW solat dengan tujuan melihat Rasulullah SAW solat seperti dalam kes Rasulullah SAW solat di atas mimbar (Bukhari n Muslim) dan mereka tidak ditegur. ini pernah disebut oleh Ibn Hajar dalam Fathul Bari dengan menyatakan bahawa melihat ke hadapan dgn tujuan tertentu adalah dibolehkan.
wallahu a'lam.