Diskusi: Persamaan dan Perbezaan Di antara Ahlul Sunnah dan Syiah Bhg 2

"Mungkin anta anggap mudah benda ni, tapi sebahagian orang yang membaca barangkali ingat dua mazhab ni sama sahaja. Sana boleh masuk sini. Sini boleh masuk sana. Sedangkan sebagaimana diterangkan ia jauh berbeza.

Mudahnya beginilah, ada seseorang yg cuba membawa idea mencari titik persamaan Islam dan komunis. Wah! Dapatlah. Islam haramkan riba, komunis pun haramkan riba. Islam tolak kapitalis. Komunispun kapitalis.

Kalau macam tu.. Islam ni lebih kurang sahaja dengan komunis. Kerana terlalu mencari titik persamaan, maka orang itu lupa ttg hal2 perbezaan antara Islam dan komunis. Islam percaya Tuhan. Komunis tak percaya Tuhan."

[Klik untuk ikuti bahagian pertama....]

 


 

------------------------------------

zain-ys - July 28, 2004 - 04:37 PM

Post subject: Re: Islam

------------------------------------

[Salam]

AbDuL KaReEm AdNaN wrote:

Apsal nak gaduh-gaduh pasal sunni dan syii..??

 

Kalau sunni ada dalil yg mengatakan mereka betul dalam Islam...

Syii juga begitu..

 

Tujuan saya membangkitkan

PERSAMAAN DAN PERBEZAAN DI ANTARA AHLUL SUNNAH DAN SYIAH

bukan untuk saling kafir-mengkafir, sesat-menyesat

 

Saya cuma ingin berkongsi sedikit maklumat yg saya ada...

dan tak perlulah ia dibahas sehingga menjadi isu yg memecahbelahkan islam..

 

Memang diakui SUNNI dan SYII itu begitu berbeza..

tetapi ada persamaan

 

Islam di Malaysia ialah Islam Ahlul Sunnah Wal Jamaah

dan ajaran Syiah sama sekali tidak boleh dikembangkan di Malaysia..

 

Tetapi perlu diingat walaupun mereka berbeza pendapat mereka masih beriman dengan Allah S.W.T sebagai tuhan

dan mempercayai kerasulan Nabi Muhammad S.A.W

  

Aku tak berani nak kata semua syiah sesat sebab

kalau beberapa golongan sahaja yg sesat takkanlah korang nak kata mereka semua sesat?

 

Sepertimana yang berlaku di kalangan mereka yang mengaku sebagai Ahlul Sunnah Wal Jamaah tetapi tidak mengamalkan ajaranNya

Adakah sebab mereka, kita akan mengatakan Ahlul Sunnah Wal Jamaah itu sesat?

 

ILMU MANUSIA TIDAK MELIPUTI ILMU TUHAN..

MANUSIA HANYA MENILAI, TUHAN YANG MENENTUKAN...

 

Fikir-fikir,

Renung-renung

 

Akhir kata

Salah dan silap harap dimaafkan...

 

Ramai lak perati, ingat aku syiah...sebab artikel pertama aku

aku nak tegaskan sekali lagi..

AKU AHLUL SUNNAH WAL JAMAAH

jangan salah anggap lak

 

Wallahu alam

Nauzubillahi

 

Kan ana dah bagitau dari awal bahawa idea taqrib bainal sunni wa syii tak boleh di bawa di sini. Kita menolak idea tu.

Mungkin anta anggap mudah benda ni, tapi sebahagian orang yang membaca barangkali ingat dua mazhab ni sama sahaja. Sana boleh masuk sini. Sini boleh masuk sana. Sedangkan sebagaimana diterangkan ia jauh berbeza.

Mudahnya beginilah, ada seseorang yg cuba membawa idea mencari titik persamaan Islam dan komunis. Wah! Dapatlah. Islam haramkan riba, komunis pun haramkan riba. Islam tolak kapitalis. Komunispun kapitalis.

Kalau macam tu.. Islam ni lebih kurang sahaja dengan komunis. Kerana terlalu mencari titik persamaan, maka orang itu lupa ttg hal2 perbezaan antara Islam dan komunis. Islam percaya Tuhan. Komunis tak percaya Tuhan.

  Bukankah bahaya jika tak dijelaskan ttg perbezaan antara keduanya.

  Ana tak pernah menganggap anta sebg Syiah. Kita cuma tak setuju idea yg anta bawa. Itu sahaja.

  [Wassalam]

 

------------------------------------

tok pakir - July 28, 2004 - 05:28 PM

Post subject: ?

------------------------------------

sampai sekarang ni dah berapa golongan yang saudara kafirkan ? saya bukan nak mempertahankan syiah atau mazhab sunnah .. istilah ini semuanya istilah selepas merdeka , tak ada kena mengena dengan keimanan sesaorang . semuanya adalah ilmu untuk belagak sombong dan bergaduh mempertahankan ego . apa bezanya antara umno dan pas ,, adakah umno itu kafir ? kalau ilmu ini lah yang kita pertahankan maka tak kemanalah kita ,, hati kita akan teringat kebenaran ilmu insyaallah. sesungguhnya ilmu ini hanya untuk menunjukkan kebesaran tuhan yang mengatur alam ini pada sifat jamal dan jalalnya bukan untuk menjadi sandaran . ada ilmu lain yang wajar saudara tuntut sebagai panduan.

 

------------------------------------

zain-ys - July 28, 2004 - 05:54 PM

Post subject: Re: ?

------------------------------------

tok pakir wrote:

sampai sekarang ni dah berapa golongan yang saudara kafirkan ? saya bukan nak mempertahankan syiah atau mazhab sunnah .. istilah ini semuanya istilah selepas merdeka , tak ada kena mengena dengan keimanan sesaorang . semuanya adalah ilmu untuk belagak sombong dan bergaduh mempertahankan ego . apa bezanya antara umno dan pas ,, adakah umno itu kafir ? kalau ilmu ini lah yang kita pertahankan maka tak kemanalah kita ,, hati kita akan teringat kebenaran ilmu insyaallah. sesungguhnya ilmu ini hanya untuk menunjukkan kebesaran tuhan yang mengatur alam ini pada sifat jamal dan jalalnya bukan untuk menjadi sandaran . ada ilmu lain yang wajar saudara tuntut sebagai panduan.

 

Kenapa pula cerita pasal kafir mengkafir?.. Siapa kafirkan siapa? Dan apa kena mengena dengan UMNO - PAS pula..

  Sdra cerita benda yang terkeluar dari mahal niza..

 

tok pakir wrote:

ada ilmu lain yang wajar saudara tuntut sebagai panduan.

 

Ilmu lain? Ilmu apa? Ilmu yang membenarkan kita memejam mata terhadap golongan yang mengeji dan mengkufurkan para Sahabat dan para ummil mukminin?

  Ilmu yang menganggap perselisihan yg membabitkan kesucian al-Quran dan al-Sunnah sebagai hanya perselisihan politik PAS dan UMNO?

 

Ilmu yang hanya tahu mengajar orang menuduh orang lain sebagai berlagak sombong dan ego?

 

 

[Wassalam]

 

------------------------------------

mujahid - July 28, 2004 - 06:35 PM

Post subject: 

------------------------------------

nak tahu jwpnnaye kembali kpd sumabre kita iaitu al-quran dan sunnah..cuma satu saye nak soal....

adakah menghina para sahabat r.a itu ajaran islam..adakah mencederakan tubuh sendiri itu ajaran islam..adakah meraung-raung ketika hari karbala itu ajaran islam..adakah nikah mutaah itu ajaran islam...jwb segala persoalan ini..dr soalan yg saya tanya semua sudah tahu perbezaan yg nyata ahli sunnah dan syiah..bagaikan langit dgn bumi....kelihatan dua golongan ini seoalah olah sama ikut pandangan sesetengah org sdgkan jauh panggang dr api....

 

------------------------------------

zain-ys - July 28, 2004 - 11:16 PM

Post subject: 

------------------------------------

[Salam]

mujahid wrote:

nak tahu jwpnnaye kembali kpd sumabre kita iaitu al-quran dan sunnah..cuma satu saye nak soal....

adakah menghina para sahabat r.a itu ajaran islam..adakah mencederakan tubuh sendiri itu ajaran islam..adakah meraung-raung ketika hari karbala itu ajaran islam..adakah nikah mutaah itu ajaran islam...jwb segala persoalan ini..dr soalan yg saya tanya semua sudah tahu perbezaan yg nyata ahli sunnah dan syiah..bagaikan langit dgn bumi....kelihatan dua golongan ini seoalah olah sama ikut pandangan sesetengah org sdgkan jauh panggang dr api....

Saya rasa soalan yg baik dari sdra mujahid ini, kita jadikan sebagai penutup sblm kedai dtutup. Sebab, kalau dibiarkan jadi meleret-leret perbincangan ini pada hal-hal yg tak berkaitan tajuk perbincangan.

Lagipun mana yang kabur dahpun dijelaskan. Mana yang keliru dah diperbetulkan. Mana yang tak mahu terima benda yang dah jelas ni pula, kita lihat terkial-kial mencari hujah. Biarkan mereka.. Tanggungjawab dahpun kita laksanakan. Terserah pada Allah Maha Pencipta.

Sekian, [Wassalam]

 

------------------------------------

ziy@d - July 29, 2004 - 08:27 AM

Post subject: 

------------------------------------

[Salam]

Maaf bung Zainys. semalam ana tak sempat nak menyampuk. meeting satu hari.

Tok Pakir dan Abdul Kareem.

Ni saya sertakan doa yg diverify oleh Khomeini sendiri:

[Image]

[Image]

Satu surat yg dinamakan Tuhfatul Awaam Maqbool yg diperakui oleh 6 ulama terkemuka syiah termasuklah Ayatullah Khomeini dan Shariat Madari. Antara kandungan surat itu ialah melaknat Abu Bakr dan Umar dgn menuduh mereka mengubah Al-quran. 2 org sahabat ini bersama 2 org anak perempuan mereka dilaknat.

Since doa ini ditujukan kpd Abu Bakr dan Umar dan dua orang anak mereka. maka tok pakir dan abdul kareem kata takpa. Jadi, saya kata "takpa" kita ganti nama tok pakir dgn Abu bakr dan Umar dgn Abdul Kareem.

"Celakalah Tok Pakir dan Abdul Kareem. semoga Allah melaknat kamu berdua."

Takpa kan doa mcm ni? Kalau tok pakir dan kareem rasa "takpa", okaylah berkompromi dgn aqidah syiah.

Abu Bakr As-Siddiq dan Umar Al-khattab siapa? sehingga sanggup berkompromi dgn aqidah syiah?

Siapa Aisyah? Sehingga kamu mengatakan "takpa" syiah memaki hamun Aisyah.

Bila solat, duduk dlm iftirasy, tepuk2 paha...cxlxkx abu bakr dan umar...dua sahabat besar ni..hari2 kena maki dgn syiah. takpe... tok pakir kata takpa. tak payah hukum.

Khomeini berkata sayyid hussain al-musawi, “Sesungguhnya mut’ah dgn anak kecil itu hukumnya diperbolehkan tetapi hanya dgn cumbuan, ciuman dan himpitan paha. Adapun jima’, maka sesungguhnya dia belum kuat utk melakukannya (bersetubuh).”

Khomeini juga menulis dlm kitabnya yg boleh dapat di pasaran, “Tidak mengapa melakukan mut’ah dgn anak yg masih disusui dgn pelukan, himpitan paha (meletakkan kemaluannya di antara kedua pahanya) dan ciuman.” (Al-Khomeini, Tahrir Al-Wasilah 2/241 nombor 12).

bagus tok pakir. teruskan berkompromi dgn syiah.

[Klik untuk ikuti bahagian pertama....]