SJ – 2162 : HUKUM MENGHIASI RUMAH DENGAN “ POKOK KRISMAS “

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ – 2162 : HUKUM MENGHIASI RUMAH DENGAN “ POKOK KRISMAS “

:salam
Adakah terdapat larangan bagi seorang muslim menanam pokok krismas dihalaman rumahnya atau pun di dalam rumah.Jika ada saya minta Ustaz THTL/Pendekar sertakan dalil serta nas yang melarangnya.
Terima kasih.

Re: SJ – 2162 : HUKUM MENGHIASI RUMAH DENGAN “ POKOK KRISMA


æÚáíßã ÇáÓáÇã æ ÑÍãÉ Çááå æÈÑßÇÊå

{ ÈÓã Çááå ÇáÑÍãä ÇáÑÍíã }

(( ÑÈ ÅÔÑÍ áí ÕÏÑí æ íÓÑáí ÃãÑí æÃÍáá ÚÞÏÉ ãä áÓÇäí íÝÞåæÇ Þæáí ))

***********************
SJ – 2162 : HUKUM MENGHIASI RUMAH DENGAN “ POKOK KRISMAS “

Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.

Terima Kasih di atas Saudara fundamentalis yang mengemukakan soalan seperti itu. Saya yakin saudara tergerak untuk bertanya soalan demikian lantaran kepekaan ( sensitiviti ) saudara terhadap kesucian agama Islam masih membara. Kita mengharapkan agar saudara-saudari kita seagama sekaliannya juga turut sama untuk peka terhadap setiap persoalan hidup, lebih-lebih lagi yang ada kaitan langsung dengan masalah iman dan syirik, islam dan jahiliyyah serta yang berkaitan juga dengan permasalahan halal dan haram .

Sebelum kami memberikan keputusan ke atas masalah yang menjadi kemusykilan saudara itu, marilah kita meneliti dengan cermat beberapa permasalahan di bawah , agar tidak sesuatu hukum itu dikeluarkan secara terburu-buru dan tidak pula kita mengatakan sesuatu terhadap Islam dengan cara yang tidak dituntut.

Pertama : ASAL SETIAP PERKARA KEHIDUPAN DUNIAWI ( YANG TIDAK BERBENTUK IBADAH YANG KHUSUS ) ITU BOLEH DILAKUKAN :

Inilah kaedah umum yang dipakai untuk setiap permasalahan duniawi. Lantaran itu para ulama’ dan fuqaha’ telah menyatakan satu kaedah , iaitu :


ÇáÃÕá Ýí ÇáÃÔíÇÁ ÇáÅÈÇÍÉ

Ertinya : Asal tiap-tiap sesuatu ( yang bukan bersifat ibadah khas ) adalah mubah / harus / boleh.


Kaedah ini bukanlah rekaan ulama’ semata-mata ( sbg mana sangkaan sebahagian manusia yang melampau ) , bahkan sebenarnya ia adalah satu konklusi ( kesimpulan ) terhadap ayat Allah Ta’ala yang berbunyi :


åõæó ÇáøóÐöí ÎóáóÞó áóßõã ãøóÇ Ýöí ÇáÃóÑúÖö ÌóãöíÚÇð Ëõãøó ÇÓúÊóæóì Åöáóì ÇáÓøóãóÇÁ ÝóÓóæøóÇåõäøó ÓóÈúÚó ÓóãóÇæóÇÊò æóåõæó Èößõáøö ÔóíúÁò Úóáöíãñ

Ertinya : “ Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak (menciptakan) langit, lalu dijadikan-Nya tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu “ ~ Ayat 29 : Surah al-Baqarah.

Oleh itu , para ulama’ dan fuqaha’ juga telah menegaskan drp kaedah di atas : “ Soal ibadah ( yang khas ) tidak boleh dikerjakan kecuali dengan adanya ketetapan syariat daripada Allah Ta’ala. Dan soal adat ( kehidupan / yang tidak bersifat ibadah mutlak / khas / mahdah ) , tidak boleh diharamkan, kecuali dengan adanya larangan yang disebutkan oleh Allah Ta’ala “ .

Kedua : LARANGAN MENIRU-NIRU KELAKUAN ORANG-ORANG YAHUDI & KRISTIAN :

Walaupun asal pada setiap persoalan hidup yang tidak bersifat ibadah khusus itu boleh, akan tetapi di dalam beberapa masalah adat dan kehidupan, ada juga yang disentuh oleh Baginda Rasulullah s.a.w . Di antaranya ialah perintah agar kita tidak meniru-niru gaya-hidup , dan apatah lagi cara beribadah yang dilalui oleh orang-orang yang bukan Islam , khasnya Yahudi dan Kristian . Di antara pesanan Baginda Rasulullah s.a.w itu ialah :


ÍóÏöíËõ ÃóÈöí ÓóÚöíÏò ÇáúÎõÏúÑöíøö ÑóÖöíó Çááøóåõ Úóäúåõ ÞóÇáó : ÞóÇáó ÑóÓõæáõ Çááøóåö Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó áóÊóÊøóÈöÚõäøó Óóäóäó ÇáøóÐöíäó ãöäú ÞóÈúáößõãú ÔöÈúÑðÇ ÈöÔöÈúÑò æóÐöÑóÇÚðÇ ÈöÐöÑóÇÚò ÍóÊøóì áóæú ÏóÎóáõæÇ Ýöí ÌõÍúÑö ÖóÈøò áóÇÊøóÈóÚúÊõãõæåõãú ÞõáúäóÇ íóÇ ÑóÓõæáó Çááøóåö ÂáúíóåõæÏó æóÇáäøóÕóÇÑóì ÞóÇáó Ýóãóäú

Diriwayatkan daripada Abu Said al-Khudri r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: “ Kamu pasti akan mengikuti sunnah ( cara ) orang-orang sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta. Sehinggakan jika mereka masuk ke dalam lubang dhob sekalipun, kamu tetap akan mengikuti mereka. Kami bertanya: Wahai Rasulullah, apakah yang kamu maksudkan itu adalah orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani ? . Baginda bersabda: Kalau bukan mereka, siapa lagi ? “ ~ Hadis Sahih diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dan al-Imam Muslim ( rahimahumalLah ) .

Inilah yang terjadi pada umat Islam , apatah lagi di zaman selepas penjajahan Yahudi dan Kristian ke atas tanah-tanah air umat Islam , pasti ada sedikit-sebanyak cara hidup mereka yang diikuti oleh kita. Lantaran umat Islam itu sendiri sepatutnya sedar dan insaf bahawa mereka mestilah mempunyai syakhsiah ( keperibadian ) dan imej tersendiri , maka Baginda Rasulullah s.a.w pun bersabda lagi seraya memperingatkan kita agar tidak meniru-niru mereka, di antara sabda Baginda s.a.w di dalam soal ini ialah :


ÍóÏöíËõ ÃóÈöí åõÑóíúÑóÉó ÑóÖöíó Çááøóåõ Úóäúåõ : Ãóäøó ÇáäøóÈöíøó Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó ÞóÇáó Åöäøó ÇáúíóåõæÏó æóÇáäøóÕóÇÑóì áóÇ íóÕúÈõÛõæäó ÝóÎóÇáöÝõæåõãú

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Nabi s.a.w bersabda: “ Sesungguhnya orang Yahudi dan orang Nasrani tidak mewarnakan rambut-rambut, jadi berbezalah kamu dengan mereka ! “ ~ Hadis Sahih diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dan al-Imam Muslim ( rahimahumalLah ) .

Úóäö ÇÈúäö ÚõãóÑó Úóäö ÇáäøóÈöíøö Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó ÞóÇáó ÎóÇáöÝõæÇ ÇáúãõÔúÑößöíäó æóÝøöÑõæÇ ÇááøöÍóì æóÃóÍúÝõæÇ ÇáÔøóæóÇÑöÈó

Ertinya : Daripada Ibnu Umar ( r.a ) . Daripada Baginda Rasulullah s.a.w telah bersabda : “ Berbezalah kamu sekalian dengan orang-orang musyrikin, peliharalah janggut dan nipiskanlah misai “ ~ Hadis Sahih diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari ( rh ) di bawah tajuk : Kitab al-Libas ( 5892 ) dan al-Imam Muslim ( rh ) di dalam sahihnya ( 1 / 53 & 54 ). Begitu juga hadist ini dinyatakan oleh al-Imam as-Suyuti ( rh ) di dalam “ al-Jamie’ as-Soghir “ ( 3878 ) .

Úóäö ÇÈúäö ÚõãóÑó ÞóÇáó ÞóÇáó ÑóÓõæáõ Çááøóåö Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó ãóäú ÊóÔóÈøóåó ÈöÞóæúãò Ýóåõæó ãöäúåõãú

Ertinya : Daripada Ibnu Umar ( r.a ) dia berkata : Baginda RasululLah s.a.w pernah bersabda : “ Sesiapa sahaja yang menyerupai sesuatu kaum itu , maka dia itu termasuk di dalam golongan mereka “ ~ Hadits Sahih diriwayatkan oleh Imam Abu Daud ( rh ) di dalam sunannya ( 4 / 4031 ) , Imam Ahmad Bin Hanbal di dalam musnadnya ( 2 / 50 ) dan Imam as-Suyuti di dlm “ al-Jamie’ as-Soghir “ ( 8593 ) .

Pendek kata , apa –apa hal sahaja yang ada unsur-unsur persamaan di antara kita dengan Yahudi dan Kristian , lebih-lebh lagi di dalam tatacara ibadah yang khusus , maka Baginda Rasulullah s.a.w memerintahkan kita dengan sabdanya : “ Hendaklah kamu semua berbeza daripada mereka ! “ .

Ketiga : HAKIKAT POHON KRISMAS ITU :

Pohon/pokok Krismas ( Christmas Tree ) itu ialah pokok yang kita namakan sebagai “ Pokok Pain “ ( Pine ) . Manakala orang-orang Arab menggelarnya pokok pain itu sebagai “ Syajarah As- Sonawbar “ÕóäóæúÈóÑ

Asal-usul pokok pain ini dijadikan sebagai “ pokok Krismas “ yang disucikan oleh orang-orang Kristian adalah merupakan adat kuno masyarakat Jerman. Kisahnya , di zaman dahulu tatkala Jerman diliputi oleh salji yang tebal, masyarakatnya mendapati banyak pokok dan pohon yang mati kecuali pokok pain itu. Masyarakat Jerman Kuno menganggap bahawa matinya kebanyakan pohon / pokok itu adalah disebabkan oleh “ gangguan “ roh-roh jahat “ daripada hantu-syaitan. Lalu , mereka pun membawa balik ataupun menanam pokok / pohon itu di dalam rumah-rumah agar pokok / pohon itu berupaya mengusir “ gangguan-gangguan “ jahat daripada rumah mereka.

Pokok yang meruncing di atasnya itu kemudiannya – di zaman moden – dihiasi pula dengan lampu kelip-kelap , kad-kad ucapan dan sebagainya, demi memeriahkan lagi perayaan Krismas mereka. Di samping itu, di zaman kini juga sudah ada pohon Krismas tiruan .

Selain itu , pokok / pohon tersebut juga ditanam di kawasan luar rumah / sekolah sebagai hiasan dan tidak kurang juga sebagai tanaman pelindung ( pokok pain yang besar ) . Ini dapat kita lihat sendiri , khasnya di kawasan-kawasan sekolah.

Keempat : HUKUM BERKAITAN POKOK / POHON KRISMAS ITU :

“ Pokok Krismas “ itu asalnya ialah Pokok Pain. Bezanya dengan Pokok Pain ialah pokok pain tidak mempunyai sebarang lampu kelip-kelap dan kad-kad ucapan serta tidak pula disucikan untuk beribadah. Manakala pokok Krismas pula ialah pokok pain yang dihiasi dengan lampu kelip-kelap , kad-kad ucapan dan dipercayai pula mempunyai kuasa dan semangat yang dikaitkan dengan kepercayaan ( Aqidah ) masyarakat Kristian .

Oleh itu , jika seseorang itu menanam ataupun menghiasi rumahnya dengan pokok itu ( Pokok Pain ) , sama ada dengan tujuan sebagai pohon hiasan ataupun pohon pelindung ( daripada cuaca yang panas ataupun angin yang kuat ) , maka TIDAKLAH MENGAPA ( tidaklah berdosa ) .

Jika ianya dijadikan sebagai satu ritual ibadah ( Pokok Krismas ) , ataupun dipercayai ianya mempunyai kuasa untuk menghalau hantu dan mambang , maka kepercayaan ini ->TIDAKLAH BERASAL DARI ISLAM , MALAHAN IANYA ADALAH SATU KHURAFAT KAUM KRISTIAN YANG BERASAL DARIPADA JERMAN KUNO !.

Jika ianya sengaja dihiasi oleh umat Islam itu sendiri di dalam rumah-rumah mereka dengan lampu kelip-kelap ataupun dengan kad-kad ucapan, tanpa adanya sebarang niat untuk meniru-niru tatacara ibadah kaum Kristian -> MAKA PERBUATAN ITU TIDAKLAH SEPATUTNYA DILAKUKAN . Bukankah masih banyak cara untuk menghiasi rumah selain daripada meniru-niru cara masyarakat Kristian itu !? .

Seseorang isteri yang kerap-kali menghiasi rumahnya , khasnya ruang dalaman rumah ( interior ) , tentu akan mendapati bahawa bukannya senang untuk menghiasi rumah dan mengemasnya agar sesuai dengan cita-rasa ahli-ahli rumah itu , khasnya suaminya. Lantaran itu, bukanlah sedikit masa yang diperlukan oleh seseorang itu untuk mencari ide dan melaksanakannya. ( Dan masa untuk itu tentu akan semakin tidak ada bagi wanita-wanita moden yang sibuk berkerja walhal si suami sendiri mampu menanggung kos hidup dengan mewah ! ) . Walaupun begitu, bukankah lebih baik agar tidak kita terikut-ikut dengan gaya masyarakat Kristian di dalam hal mengemas rumah sehingga perlu kita bertaqlid 100% dengan cara mereka dan sampaikan pokok Krismas pun mahu kita jadikan hiasan rumah !? .

Menghiasi rumah memanglah satu tuntutan agar jiwa para penghuninya aman dan tenteram . Dan ianya pula merupakan salah-satu kewajipan si isteri sebagai salah-cara mengekalkan kerukunan rumah-tangga dan menambat hati si suami. Namun , itu bukanlah alasan untuk dibolehkan sebarang hiasan yang ada kaitannya dengan agama-agama selain Islam sbg mana halnya Pokok Krismas itu.

Kalau hendak ditanam juga, tanam sahajalah pokok Pain itu di luar rumah ataupun di dalam rumah. Tapi , jangan pula ianya dihiasi dengan hiasan-hiasan yang biasa digunakan oleh masyarakat Kristian. Kita bimbang, tujuan asal untuk hiasan itu boleh bertukar pula dengan perasaan bermegah-megah dengan tatacara kehidupan Kaum Kristian .

Umat Islam perlu mengekalkan identiti, jati-diri dan keperibadian mereka. Jangan sampai “ terjajah ‘ lagi !!! .

Sekian . Wallahu A’alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad .

**************************************

RUJUKAN

1 – KAIFA TAD’UU NASRONIAN ILAL ISLAM ?
Oleh : Kapten Anas Abdul Hamid al-Qauz
Halaman : 82 .
Terbitan : Maktabah al-‘Ubaikan , Riyadh.

2 – HALAL DAN HARAM DI DALAM PANDANGAN ISLAM ( EDISI LENGKAP )
Oleh : Al-‘Allamah Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi ( ha )
Terjemahan Oleh : Al-Fadhil Ustadz Muammal Hamidy ( ha )
Terbitan : PT Bina Ilmu , Surabaya
Halaman Web : http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Halal/

3 – al-JAMIE’ as-SOGHIR
Oleh : al-Imam al-Hafiz as-Suyuti ( rh )
Terbitan : Maktabah Nazar Mustafa al-Baz , Riyadh.

4 – MAUSU’AH al-HADIST asy-SYARIF ( Edisi 1.22 )
Sakhr Software Co, Egypt.

5 – HADITS al-BAYAN
Sakhr Co, Egypt.


æ Åáì ÇááÞÇÁ Åä ÔÇÁ Çááå ÊÚÇáì
æÇáÓáÇã ÚáÈßã æ ÑÍãÉ Çááå æ ÈÑßÇÊå
7 / Dzulqa’edah / 1423 H
9 / Januari / 2003 M

KHAMIS – Bandaraya Kaherah

Pendekar ® :duel2
http://al-ahkam.com.my/forum