SJ-04-0065 : bagaimana bertayamun cara nabi/salaf?

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-04-0065 : bagaimana bertayamun cara nabi/salaf?

salam kpd semua.

bagaimana ye cara tayamun cara nabi?
syukran

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
SJ-04-0065 : bagaimana bertayamun cara nabi/salaf?

Bismillah
Wassolatu wassalam 'ala Rasulillah SAW,

Cara tayammum Nabi SAW yang sahih adalah dengan menepuk satu tepukan ke tanah/debu lalu meniupnya, kemudian menyapu muka dan kedua pergelangan tangan.

Ini seperti yang diriwayatkan dari 'Ammar bin Yasir r.a.:

ÝóÞóÇáó ÚóãøóÇÑõ Èúäõ íóÇÓöÑò áöÚõãóÑó Èúäö ÇáúÎóØøóÇÈö ÃóãóÇ ÊóÐúßõÑõ ÃóäøóÇ ßõäøóÇ Ýöí ÓóÝóÑò ÃóäóÇ æóÃóäúÊó ÝóÃóãøóÇ ÃóäúÊó Ýóáóãú ÊõÕóáøö æóÃóãøóÇ ÃóäóÇ ÝóÊóãóÚøóßúÊõ ÝóÕóáøóíúÊõ ÝóÐóßóÑúÊõ áöáäøóÈöíøö Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó ÝóÞóÇáó ÇáäøóÈöíøõ Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó ÅöäøóãóÇ ßóÇäó íóßúÝöíßó åóßóÐóÇ ÝóÖóÑóÈó ÇáäøóÈöíøõ Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó ÈößóÝøóíúåö ÇáúÃóÑúÖó æóäóÝóÎó ÝöíåöãóÇ Ëõãøó ãóÓóÍó ÈöåöãóÇ æóÌúåóåõ æóßóÝøóíúåö

" 'Ammar bin Yasir pernah berkata kepada 'Umar bin Al-Khaththab r.a.: "Ingatkah engkau ketika kau dan aku (sedang dalam keadaan junub) bersama-sama dalam sebuah perjalanan dan kau tidak mengerjakan solat tetapi aku berguling-guling di atas tanah dan mengerjakan solat?" Aku memberitahukan kejadian ini kepada Rasulullah Saw. dan Nabi Saw. bersabda,'Cukuplah bagimu berbuat seperti ini."'Nabi Muhammad Saw. kemudian menepuk kedua telapak tangannya ke atas tanah lalu meniupnya dan menyapukan debu itu ke wajah dan kedua belah pergelangan." (H.R Bukhari dan Muslim)

Golongan salaf ada yang menggunakan cara di atas dan ada yang menyapu muka dengan satu tepukan dan menyapu kedua tangan sehingga ke siku dengan tepukan yang lain.

1. Golongan pertama (menyapu muka dan kedua pergelangan tangan dengan satu tepukan): Diriwayatkan dari Ali, Ammar, Ibn Abbas, Sya'bi, 'Atha', Makhul, Awza'ie, Ahmad dll.

2. Golongan kedua (menyapu muka dengan satu tepukan dan menyapu kedua tangan sehingga ke siku dengan tepukan yang lain): Diriwayatkan dari Ibn Umar, Jabir, Ibrahim, al-Hasan, Sufyan Thawri, Abu Hanifah, Malik, Ibn Mubarak, Syafie dll.

Rujukan:
- Sunan Tirmizi
- Sunan Baihaqi
- al-Majmu'

Lihat contoh cara tayammum:
http://www.youtube.com/watch?v=zYsKiCHDio8

Wallahu a3lam