SJ-12-0083 :Betul ke status mak angkat dan mak kandung sama?

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-12-0083 :Betul ke status mak angkat dan mak kandung sama?

Boleh ahli panel shahkan terdapat atau tidak di dalam Al-Quran dan Al-hadis yang menyatakan bahawa status ibu angkat dan ibu kandung adalah sama (ada pihak mendakwa terdapat dalam al-quran yang menyatakan ianya sama) , memandangkan ibu angkat tadi yang membesarkannya dari kecil. Jika betul sama statusnya, apa akan jadi dgn hal2 yang berkaitan dgn mahram, pusaka dan sebagainya? Mohon penjelasan lanjut..

zain-ys's picture
Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
SJ-12-0083 :Betul ke status mak angkat dan mak kandung sama?

Alhamdulillah, inilah jawapannya:
Ibu kandung tetap ibu kandung. Ibu angkat tidak dapat menggantikan kedudukan ibu kandung.

Ibu angkat yang dimaksudkan ialah yang memelihara seseorang dari bayi sehingga dewasa. Ibu angkat ini tetap sebagai wanita ajnabi dari segi hukum jika beliau bukan dari kalangan mahramnya. Dari sudut hukum sama seperti wanita-wanita ajnabi lainnya, samada aurat dsbnya. Tidak boleh mempusakai dsbnya.

Ibu angkat yang memelihara seseorang dari kecil hingga dewasa akan diberi ganjaran oleh Allah kerana kebaikan yang dilakukannya. Tambahan pula jika anak yang dididik itu lahir sebagai manusia yang soleh atau solehah.

Kesimpulannya:
Dari sudut hukum ibu angkat adalah seperti hukum wanita-wanita ajnabi lainnya, antaranya beliau halal dinikahi, tidak boleh mewarisi, aurat dan pergaulan.

Wallahu a'lam

zain y.s