SJ-12-0315 : Hubungan angkat

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-12-0315 : Hubungan angkat

assalamualaikum ustaz...
saya ragu2 dengan rakan2 saya yang asyik dengan adik dan abang angkat mereka... ap yang saya tahu hubungan angkat hanyalah anak angkat..boleh ustaz terangkan dengan lebih lanjut..

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
SJ-12-0315 : Hubungan angkat

ÈÓã Çááå
æÇáÍãÏ ááå æÇáÕáÇÉ æÇáÓáÇã Úáì ÑÓæá Çááå æÚáì Âáå æÕÍÈå æãä æÇáÇå ÃãÇ ÈÚÏ

- Mengambil adik angkat atau abang angkat (sesama jantina) dengan makna merapatkan ukhuwwah sesama Islam, tidak dilarang dalam Islam.

- Yang dilarang dalam Islam ialah mengambil anak angkat dengan menisbahkannya kepada ayah angkat. Maka perbuatan ini diharamkan oleh Islam sebagaimana dalam ayat:

ÇÏúÚõæåõãú áöÂÈóÇÆöåöãú åõæó ÃóÞúÓóØõ ÚöäÏó Çááøóåö ÝóÅöä áøóãú ÊóÚúáóãõæÇ ÂÈóÇÁåõãú ÝóÅöÎúæóÇäõßõãú Ýöí ÇáÏøöíäö æóãóæóÇáöíßõãú

Maksudnya: Panggillah mereka (anak-anak angkat itu) dengan (memakai) nama bapa-bapa mereka; itulah yang lebih adil pada sisi Allah, dan jika kamu tidak mengetahui bapa-bapa mereka, maka (panggillah mereka sebagai) saudara-saudaramu seagama dan maula-maulamu. (Al-Ahzab: 5).

Adapun, mengambil anak angkat dengan makna membelanya atau mentarbiahnya tanpa ditukar nasab asalnya, maka ia tidak mengapa. Begitu juga, mengambil adik angkat dengan makna merapatkan ukhuwwah sesama saudara Islam.

Wallahu A'lam.