SJ-13-0513 : Mengizin Organ Diderma Apabila Meninggal

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-13-0513 : Mengizin Organ Diderma Apabila Meninggal

:salam

Ada rakan bertanya apakah pandangan fiqh terhadap perbuatan mengizinkan organ diambil untuk tujuan derma apabila meninggal kelak? Apakah adab-adab terhadap mayat yang berkaitan larangan dan keharusan melakukannya.

SJ-13-0513 : Mengizin Organ Diderma Apabila Meninggal

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, In Sya Allah.

Persoalan menderma organ samada semasa penderma itu masih hidup ataupun mati telah banyak diperbincangan oleh ulama' Islam di peringkat antarabangsa, khususnya dikalangan Islamic Fiqh Council OIC atau Majlis Majma' al-Fiqh al-Islami. Didalam persidangan yang ke 4 yang berlangsung di Jeddah pada 6-11hb Februari 1988, Majlis telah membuat beberapa keputusan setelah meneliti penyelidikan perubatan berkenaan dengan isu seseorang mendapat faedah dari sebahagian organ orang lain, samada hidup atau mati.

Pada kenyataan bernombor 26, salah satunya menyebut :

íÌæÒ äÞá ÚÖæ ãä ãíÊ Åáì Íí ÊÊæÞÝ ÍíÇÊå Úáì Ðáß ÇáÚÖæ ¡ Ãæ ÊÊæÞÝ ÓáÇãÉ æÙíÝÉ ÃÓÇÓíÉ Ýíå Úáì Ðáß ¡ ÈÔÑØ Ãä íÃÐä ÇáãíÊ ÞÈá ãæÊå Ãæ æÑËÊå ÈÚÏ ãæÊå ¡ Ãæ ÈÔÑØ ãæÇÝÞÉ æáí ÃãÑ ÇáãÓáãíä Åä ßÇä ÇáãÊæÝì ãÌåæá ÇáåæíÉ Ãæ áÇ æÑËÉ áå
dir="ltr">"Adalah dibenarkan melakukan pemindahan organ dari orang mati (mayat) kepada orang hidup dimana hayatnya atau fungsi asasnya bergantung kepada organ tersebut, dengan syarat mendapat kebenaran dari si-mati sebelum beliau meninggal, atau dari warisnya setelah dia meninggal, atau pihak berkuasa yang mengendalikan orang Islam jika identiti mayat tidak diketahui atau dia tidak mempunyai waris".

Didalam persidangan tersebut, Mufti Mesir ketika itu, Dr Sayyed al-Tantawi juga menyatakan bahawa hendaklah Doktor yang melakukan itu merupakan Doktor Islam yang dipercayai kepakarannya.

Setelah melakukan pemindahan organ, mayat tersebut hendaklah di sempurnakan sebagaimana menyempurnakan orang yang masih hidup setelah sesuatu pembedahan berlaku; seperti menjahit kembali bahagian-bahagian yang telah dibedah. Sabda Nabi :saw didalam hadith yang diriwayatkan oleh A'isyah ra. :-

ßÓÑ ÚÙã ÇáãíÊ ßßÓÑå ÍíÇ
dir="ltr">"Mematahkan tulang orang mati adalah seperti mematahkannya semasa dia masih hidup" [Hadith riwayat Imam Ahmad, Abu Daud dan Ibn Maajah]

Kemudian hendaklah disegerakan proses-proses penyediaan jenazah seperti mandi, kapan, solat jenazah dan mengkebumikan mayat tersebut. WA.

Sekian, wassalam

خيرالأمين