:salam
Saya keluar dari tempat kerja pada jam 6.00 petang dan memandu balik ke rumah. Tapi tak sembahyang Asar lagi . Dalam perjalanan pulang berlaku kesesakan lalulintas yang teruk dan tak dapat keluar dari lebuhraya Persekutuan. Saya hanya dapat keluar dari kesesakan tersebut setelah masuk waktu Maghrib.
( Sepatutnya saya solat Asar dahulu di tempat kerja )
Apakah status solat Asar saya ? Apa yang semestinya saya lakukan ?
Terima kasih.
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr khai dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.
Memang sepatutnya anda melakukan Solat Asar di pejabat anda sebelum bertolak balik ke rumah. Tidak dibenarkan menangguh solat kepada waktu yang lain kerana firman Allah swt :
Keuzuran menunda solat yang dibenarkan adalah sebagaimana didalam skop hadith yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik ra, bahawa Nabi :saw bersabda :-
Jika berlaku selain daripada keuzuran yang dinyatakan diatas, maka status Solat tadi adalah Qadha', iaitu bersolat diluar waktu yang ditetapkan. Qadha' menurut Dr Abdullah al-Faqih adalah :-
Ulama' juga menasihatkan jika perkara ini berlaku, maka hendaklah banyak beristigfar kepada Allah swt diatas kecuaian kita.
Apa yang harus anda lakukan adalah sebaik sahaja sampai di rumah/masjid , ambil wudhu dan bersolat Asar (qadha') dan kemudiannya menunaikan solat Maghrib. Terdapat dikalangan ulama' mewajibkan solat ini dilakukan secara berurutan (tertib); misalnya lakukan qadha' Asar dahulu, kemudian diikuti dengan solat Maghrib, dan melarang sebaliknya. Ibn Qudaamah (al-Mughni, 1/352) menyimpulkan bahawa adalah wajib melakukan solat Qadha' menurut turutan solat dan pandangan ini terdapat pada al-Nakha’i, al-Zuhri, Rabee’ah, Yahya al-Ansaari, Maalik, al-Layth, Abu Hanifah and Ishaaq. Akan tetapi, Mazhab Syafie tidak mewajibkan (sunat sahaja) melakukan solat mengikut turutan/susunannya.
Berikut adalah kaifiat mengqadha' Asar yang dapat kami petik didalam Fatwa al-Lajnah al-Daa'imah (6/160-161):-
Ó: ãÇ Íßã ÅäÓÇä ÐåÈ Åáì ÇáãÓÌÏ æÚáíå ÕáÇÉ ÇáÚÕÑ æÇáÅãÇã ÃÐä ÕáÇÉ ÇáãÛÑÈ Ýåá íÕáí ÇáÚÕÑ ÃæáÇ¡ Ãã íÕáì ãÚ ÇáÌãÇÚÉ ÕáÇÉ ÇáãÛÑÈ Ëã íÕáí ÕáÇÉ ÇáÚÕÑ¿.
ÌÜ: íÕáí ÕáÇÉ ÇáÚÕÑ Ëã íÕáí ãÚ ÇáÅãÇã ÕáÇÉ ÇáãÛÑÈ¡ áÃä ÇáÊÑÊíÈ Èíä ÇáÕáæÇÊ æÇÌÈ¡ áßä Åä áã íÊãßä ãä ÕáÇÉ ÇáÚÕÑ ÞÈá Ãä ÊÞÇã ÕáÇÉ ÇáãÛÑÈ ÏÎá ãÚåã Ýí ÕáÇÉ ÇáãÛÑÈ ÈäíÉ ÕáÇÉ ÇáÚÕÑ¡ ÝÅÐÇ Óáã ÇáÅãÇã ãä ÇáãÛÑÈ ÞÇã æÕáì ÇáÑßÚÉ ÇáÈÇÞíÉ ßÇáãÓÈæÞ Ëã íÕáí ÕáÇÉ ÇáãÛÑȺ áÃä ÇáÃÏáÉ ÇáÔÑÚíÉ ÞÏ ÏáÊ Úáì Ãä ÇÎÊáÇÝ ÇáäíÉ Èíä ÇáÅãÇã æÇáãÃãæã áÇ íÄËÑ.
Soalan : Apakah hukumnya seseorang yang pergi ke masjid untuk bersolat Asar dan Imam sedang bersedia menunaikan solat Maghrib, apakah perlu dia melakukan solat Asar dahulu? Atau bersolat secara Jemaah Maghrib dan kemudiannya menunaikan Solat Asar?
Jawab : Dia hendaklah bersolat Asar dan kemudian melakukan Solat Maghrib, kerana sesungguhnya TERTIB diantara solat adalah wajib, akan tetapi jika tidak sempat melakukan solat Asar sebelum melakukan Solat Maghrib, dia masuk/menunaikan bersama jemaah yang sedang bersolat Maghrib dengan NIAT solat Asar, Maka apabila Imam memberi salam solat Maghrib maka hendaklah dia bangun menunaikan solat yang berbaki, sebagaimana orang yang Masbuq, kemudian lakukan solat Maghrib! Kerana sesungguhnya dalil telah menunjukkan bahawa Niat yang berbeza dengan Imam tidak memberi kesan kepada Solat" -tamat petikan -
:aklam, wassalam
Rujukan :
======
1. Markas Fatwa kelolaan Dr Abdullah al-Faqih. ãÚäì ÇáÞÖÇÁ Ýí ÇáÕáÇÉ æÇáÕíÇã. URL : http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=A&Id=14855&Option=FatwaId
2. Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah al-'ilmiyyah wa Ifta' - 6. susunan Syeikh Ahmad bin Abdul Razaq al-Dawish. cet. ke 3. Riyah : Dar al-Muayyad, 2000..
خيرالأمين