SJ – 2668 : TAHAP MENCEGAH KEMUNGKARAN

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ – 2668 : TAHAP MENCEGAH KEMUNGKARAN

Assalamualaikum!

Saya ada mengikuti penerangan Ustaz tentang amalan menyapu muka selepas solah. Dalam penerangan tersebut ada Ustaz sebutkan tentang 'tahap-tahap mencegah mungkar'. Saya amat berharap jika dapat kiranya Ustaz menjelaskan hal tersebut dengan lebih terperinci untuk kebaikan kita bersama. Wassalam

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
Re: SJ – 2668 : TAHAP MENCEGAH KEMUNGKARAN


æÚáíßã ÇáÓáÇã æ ÑÍãÉ Çááå æÈÑßÇÊå

{ ÈÓã Çááå ÇáÑÍãä ÇáÑÍíã }

(( ÑÈ ÅÔÑÍ áí ÕÏÑí æ íÓÑáí ÃãÑí æÃÍáá ÚÞÏÉ ãä áÓÇäí íÝÞåæÇ Þæáí ))

***********************
SJ – 2668 : TAHAP MENCEGAH KEMUNGKARAN

Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta'ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama' yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta'ala dan seluruh muslimin. Amin.

Terima Kasih kepada Saudara anakmurid yang sering mengunjungi kami . Kami mendapati soalan-soalan saudara semuanya bermutu dan soalan-soalan seperti itu sudah tentu tidak datang daripada seorang murid sekolah rendah / menengah rendah , melainkan daripada murid peringkat menengah atas ataupun yang berada di alam universiti . Jadi kami cadangkan saudara menukar nick kepada “ mahasiswa “ :yess

Kami memohon maaf di atas kelewatan menjawab soalan saudara yang dikirimkan pada 23 / Jun / 2003 .

Berikut adalah jawapan mengenai soalan di atas :

[="green"] #~@~#~@~#~@~#~@~#~@~#~@~# [/]

APAKAH ERTINYA al-AMRU BIL MA'ARUF WAN NAHYU 'ANIL MUNKAR ? .

Ertinya ialah : Memerintahkan ataupun melaksanakan Kebaikan / Kebajikan yang memang telah dimaklumi berdasarkan syarak dan akal dan juga mencegah dan membanteras sebarang bentuk kemungkaran menurut perspektif syarak dan akal yang sihat .

[="green"] #~@~#~@~#~@~#~@~#~@~#~@~# [/]

HUKUM MELAKSANAKANNYA :

al-Amru Bil Maaruf TIDAKLAH BOLEH DIPISAHKAN daripada an-Nahyu 'anil Munkar , kerana kedua-duanya adalah ibarat aur dengan tebing dan isi dengan kuku .

Kedua-duanya adalah teras kepada agama Islam dan seluruh ibadat ini adalah berpaksi kepadanya . Jika bumi tanpa paksi ( kutub utara dan selatan ) akan menyebabkan hancur-berkecainya ia , maka tanpa al-Amru Bil Ma'aruf Wan Nahyu 'Anil Munkar akan menyebabkan kekuatan dan keagungan agama ini hancur berkecai .

Walaupun ia tidak termaktub sebagai RUKUN ISLAM akan tetapi kewajipan melaksanakannya TIDAKLAH BOLEH DISIA-SIAKAN , APATAH LAGI DIPERTIKAIKAN . Samalah juga dengan kewajipan menegakkan Negara Islam , Kewajipan Berjihad , Kewajipan Menutup Aurat , Kewajipan Belajar dan sebagainya , walaupun itu semua tidaklah termasuk di dalam Rukun Islam , akan tetapi semuanya itu adalah WAJIB dilaksanakannya .

Kewajipan menegakkan al-Amru Bil Ma'aruf Wan Nahyu 'anil Munkar adalah satu perkara yang WAJIB SECARA QOTH'IE ( MUKTAMAD ) berdasarkan al-Quranul Karim , as-Sunnah dan Ijma' Ummat .

Di antara dalil-dalilnya ialah :


æóáúÊóßõä ãøöäßõãú ÃõãøóÉñ íóÏúÚõæäó Åöáóì ÇáúÎóíúÑö æóíóÃúãõÑõæäó ÈöÇáúãóÚúÑõæÝö æóíóäúåóæúäó Úóäö ÇáúãõäßóÑö æóÃõæúáóÜÆößó åõãõ ÇáúãõÝúáöÍõæäó

Ertinya : " Dan hendaklah ada di kalangan kamu satu umat yang menyeru kepada kebajikan dan mencegah kemungkaran , dan mereka itulah orang-orang yang berjaya " ~ Surah Ali 'Imran , ayat 104 .


ßõäÊõãú ÎóíúÑó ÃõãøóÉò ÃõÎúÑöÌóÊú áöáäøóÇÓö ÊóÃúãõÑõæäó ÈöÇáúãóÚúÑõæÝö æóÊóäúåóæúäó Úóäö ÇáúãõäßóÑö æóÊõÄúãöäõæäó ÈöÇááøåö æóáóæú Âãóäó Ãóåúáõ ÇáúßöÊóÇÈö áóßóÇäó ÎóíúÑðÇ áøóåõã ãøöäúåõãõ ÇáúãõÄúãöäõæäó æóÃóßúËóÑõåõãõ ÇáúÝóÇÓöÞõæäó

Ertinya : " Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk manusia , ( dengan syarat ) kamu melaksanakan kebajikan dan mencegah juga kemungkaran serta beriman dengan Allah . Jika golongan Ahlul Kitab itu beriman , pastilah itu lebih baik bagi mereka . Di kalangan mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang - orang yang fasiq " ~ Surah Ali 'Imran , ayat 110 .


ÇáúãõäóÇÝöÞõæäó æóÇáúãõäóÇÝöÞóÇÊõ ÈóÚúÖõåõã ãøöä ÈóÚúÖò íóÃúãõÑõæäó ÈöÇáúãõäßóÑö æóíóäúåóæúäó Úóäö ÇáúãóÚúÑõæÝö æóíóÞúÈöÖõæäó ÃóíúÏöíóåõãú äóÓõæÇú Çááøåó ÝóäóÓöíóåõãú Åöäøó ÇáúãõäóÇÝöÞöíäó åõãõ ÇáúÝóÇÓöÞõæäó

Ertinya : " Golongan lelaki dan perempuan yang munafiq itu , sebahagan mereka sama sahaja di antara sebahagian mereka yang lain . Mereka itu adalah golongan yang menyuruh melakukan kemungkaran dan mencegah kebajikan itu dilaksanakan , dan mereka pula kedekut untuk membelanjakan nafkah pada jalan ketaatan . Mereka lupa akan Allah , maka Allah juga lupa akan mereka ( tidak memberi rahmat kepada mereka ) . Sesungguhnya golongan munafiq itu adalah orang-orang yang fasiq ( melampaui batas ) " ~ Surah at-Taubah , ayat 67 .


æóÇáúãõÄúãöäõæäó æóÇáúãõÄúãöäóÇÊõ ÈóÚúÖõåõãú ÃóæúáöíóÇÁ ÈóÚúÖò íóÃúãõÑõæäó ÈöÇáúãóÚúÑõæÝö æóíóäúåóæúäó Úóäö ÇáúãõäßóÑö æóíõÞöíãõæäó ÇáÕøóáÇóÉó æóíõÄúÊõæäó ÇáÒøóßóÇÉó æóíõØöíÚõæäó Çááøåó æóÑóÓõæáóåõ ÃõæúáóÜÆößó ÓóíóÑúÍóãõåõãõ Çááøåõ Åöäøó Çááøåó ÚóÒöíÒñ Íóßöíãñ

Ertinya : " Dan golongan lelaki dan perempuan yang beriman , sebahagian daripada mereka adalah pembantu-pembantu bagi sebahagian lain . Mereka itu adalah golongan yang melaksanakan kebajikan dan mencegah kemungkaran dan mereka juga adalah golongan yang mendirikan sembahyang , mengeluarkan zakat dan taat kepada Allah dan rasul-Nya . Mereka itulah orang-orang yang akan dirahmati Allah . Sesungguhnya Allah Amat Gagah Lagi Amat Bijaksana " ~ Surah at-Taubah , ayat 71 .

[="green"] #~@~#~@~#~@~#~@~#~@~#~@~# [/]

AKIBAT MENCUAIKAN PERINTAH INI :

Lihatlah akibat yang diterima oleh Bani Israel dahulu apabila mereka mencuaikan al-Amru Bil Ma’aruf Wan Nahyu ‘anil Munkar sebagaimana yang digambarkan oleh Allah Ta’ala melalui Surah al-Ma-idah ;


áõÚöäó ÇáøóÐöíäó ßóÝóÑõæÇú ãöä Èóäöí ÅöÓúÑóÇÆöíáó Úóáóì áöÓóÇäö ÏóÇæõæÏó æóÚöíÓóì ÇÈúäö ãóÑúíóãó Ðóáößó ÈöãóÇ ÚóÕóæÇ æøóßóÇäõæÇú íóÚúÊóÏõæä

Ertinya : “ Orang-orang kafir daripada kalangan Bani Israel telah dilaknat di atas lisan Nabi Daud dan juga Nabi Isa anak kepada Maryam , dengan sebab mereka telah menderhakai dan telah melampaui batas “ ~ Ayat ke-78 .


ßóÇäõæÇú áÇó íóÊóäóÇåóæúäó Úóä ãøõäßóÑò ÝóÚóáõæåõ áóÈöÆúÓó ãóÇ ßóÇäõæÇú íóÝúÚóáõæäó

Ertinya : “ Dan adalah mereka itu tidak pernah melarang kemungkaran yang mereka lakukan . Sesungguhnya amatlah jelek apa yang telah mereka lakukan itu “ ~ Ayat ke-79 .

Firman Allah Ta’ala di dalam Surah an-Nur pula :


ÝóáúíóÍúÐóÑö ÇáøóÐöíäó íõÎóÇáöÝõæäó Úóäú ÃóãúÑöåö Ãóä ÊõÕöíÈóåõãú ÝöÊúäóÉñ Ãóæú íõÕöíÈóåõãú ÚóÐóÇÈñ Ãóáöíãñ

Ertinya : “ ….hendaklah orang-orang yang menyalahi arahan ( Allah dan Rasul ) berhati-hati bahawa mereka itu akan ditimpa dengan fitnah ( bala ) ataupun azab yang amat pedih “ ~ Surah an-Nur , ayat 63

[="green"] #~@~#~@~#~@~#~@~#~@~#~@~# [/]

PERINGKAT-PERINGKAT PERLAKSANAANNYA :

Ini digambarkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w melalui hadisnya yang masyhur ;


ãóäú ÑóÃóì ãöäúßõãú ãõäúßóÑðÇ ÝóáúíõÛóíøöÑúåõ ÈöíóÏöåö ÝóÅöäú áóãú íóÓúÊóØöÚú ÝóÈöáöÓóÇäöåö ÝóÅöäú áóãú íóÓúÊóØöÚú ÝóÈöÞóáúÈöåö æóÐóáößó ÃóÖúÚóÝõ ÇáúÅöíãóÇä

Ertinya : “ Sesiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran , maka hendaklah dicegah dengan tangannya ( kuasanya ) , maka jika dia tidak berupaya , hendaklah dengan lidahnya dan jika dia masih tidak berupaya dengan lisan , maka hendaklah dengan hatinya , kerana itu adalah selemah-lemah iman “ ~ Hadis Sahih diriwayatkan oleh al-Imam Muslim rh . al-Imam Abu Daud rh , al-Imam at-Tirmidizie rh , al-Imam an-Nasaie rh dan al-Imam Ibnu Majah rh .

Sabda Baginda s.a.w lagi :


ãóÇ ãöäú äóÈöíøò ÈóÚóËóåõ Çááøóåõ Ýöí ÃõãøóÉò ÞóÈúáöí ÅöáøóÇ ßóÇäó áóåõ ãöäú ÃõãøóÊöåö ÍóæóÇÑöíøõæäó æóÃóÕúÍóÇÈñ íóÃúÎõÐõæäó ÈöÓõäøóÊöåö æóíóÞúÊóÏõæäó ÈöÃóãúÑöåö Ëõãøó ÅöäøóåóÇ ÊóÎúáõÝõ ãöäú ÈóÚúÏöåöãú ÎõáõæÝñ íóÞõæáõæäó ãóÇ áóÇ íóÝúÚóáõæäó æóíóÝúÚóáõæäó ãóÇ áóÇ íõÄúãóÑõæäó Ýóãóäú ÌóÇåóÏóåõãú ÈöíóÏöåö Ýóåõæó ãõÄúãöäñ æóãóäú ÌóÇåóÏóåõãú ÈöáöÓóÇäöåö Ýóåõæó ãõÄúãöäñ æóãóäú ÌóÇåóÏóåõãú ÈöÞóáúÈöåö Ýóåõæó ãõÄúãöäñ æóáóíúÓó æóÑóÇÁó Ðóáößó ãöäó ÇáúÅöíãóÇäö ÍóÈøóÉõ ÎóÑúÏóáò

Ertinya : “ Tidak ada seorang nabi pun yang diutus Allah daripada umat sebelumku melainkan baginda mempunyai para pembantu dan sahabat yang menjadikan sunnah baginda sebagai contoh dan mengikuti pula arahannya . Kemudian , datanglah pula satu golongan yang buruk selepas itu yang mana mereka hanya pandai berkata tetapi tidak pula mempraktikkannya , dan mereka itu juga mempraktikkan apa yang tidak pernah diperintahkan kepada mereka . Sesiapa sahaja yang berjihad menentang mereka dengan tangannya maka itulah orang yang sebenarnya beriman , dan sesiapa pula yang berjihad menentang mereka dengan lidahnya maka itulah juga orang yang benar-benar beriman , dan sesiapa sahaja yang menentang mereka dengan hatinya ( tidak redha dengan apa yang dilakukan oleh mereka ) maka itu juga adalah orang yang beriman . Dan tiadalah lagi iman walaupun sebesar biji sawi selepas ( tahap terakhir itu ) “ ~ Hadis sahih diriwayatkan oleh al-Imam Muslim rh .

### Daripada kedua-dua hadist di atas dapatlah kita ketahui bahawa marahil ( peringkat-peringkat ) al-amru Bil Ma’aruf Wan Nahyu ‘anil Munkar ialah :

Tahap Tertinggi Imannya : ~ Dengan menggunakan tangan ( kuasa ) .

Tahap Sederhana Imannya : ~ Dengan menggunakan lidahnya .

Tahap Selemah-lemah Iman : ~ Dengan menggunakan hatinya .

## Selepas tahap ketiga ini tiada lagi IMAN di hati seseorang itu !!! .

Dan daripada kedua-dua hadis di atas juga , para ulama’ rh telah membuat kesimpulan berkenaan dengan APAKAH SYARAT-SYARAT YANG PERLU ADA UNTUK DIPERANGI SESUATU KEMUNGKARAN ITU :

{ 1 } ~ Hendaklah kemungkaran itu kemungkaran yang sebenar-benarnya iaitu ia merupakan kemungkaran yang disepakati statusnya sebagai HARAM di kalangan para ulama’ .

Oleh itu di dalam perkara-perkara yang menjadi khilafiyyah ( diperselisihi ) di kalangan para ulama’ mengenai status hukumnya , tidaklah boleh diatasi kemungkaran itu dengan kekerasan .

Contohnya – contohnya :

Perkara-perkara yang makruh ~ tidaklah dianggap kemungkaran .

Meninggalkan perkara-perkara yang sunat ~ tidaklah dianggap kemungkaran .

Tidak boleh malarang orang mengambil gambar ataupun menjual patung-patung permainan kanak-kanak kerana ulama’ tidak sepakat di dalam memberikan hukum mengenai kedua-duanya .

Para pengikut mazhab al-Imam asy-Syafi’e tidaklah boleh berkasar kepada mazhab selainnya jika tidak dibaca qunut subuh ataupun dibaca AMIN secara nyata .

Para pengikut mazhab selain mazhab al-Imam asy-Syafie juga, tidaklah boleh berkasar kepada mana-mana umat Islam yang masih mahu mengikut mazhab al-Imam asy-Syafi’e itu di dalam bab batalnya air sembahyang apabila tersentuh di antara lelaki dengan wanita .

{ 2 } ~ Kemungkaran itu benar-benar lahir dan muncul , seperti ianya dilakukan di khalayak ramai . Adapun jika ia dilakukan secara sembunyi-sembunyi , maka kemungkaran seperti ini tidaklah dibenarkan dibuka dan didedahkan kepada khalayak .

Walaupun kemungkaran yang dilakukan secara tersembunyi itu tetap dianggap DOSA dan MAKSIAT , akan tetapi ia bukanlah kemungkaran yang paling utama untuk diperangi oleh kita .

{ 3 } ~ Hendaklah kita benar-benar mempunyai kuasa dan kemampuan untuk mencegah kemungkaran itu dengan kuasa . Kalau tidak , hendaklah dengan lidah dan kalau tidak juga , hendaklah dengan hati .

Contohnya : Jika kita benar-benar diberikan kuasa oleh peraturan dan penduduk setempat , maka bolehlah kita mencegah kemungkaran zina , khalwat , arak dan sebagainya dengan kekuatan . Kalau tidak , maka tidak boleh .

{ 4 } ~ Membanteras kemungkaran itu tidak menyebabkan lahirnya pula kemungkaran lain yang jauh lebih besar dosanya dan padahnya .

Contohnya : Tidak boleh menentang kemungkaran yang datangnya daripada pihak pemerintah dengan cara gerakan militan ( bersenjata ) , kerana itu menyebabkan kesemua gerakan dan persatuan Islam akan menghadapi tuduhan yang sama dan akan diharamkan .

Itulah keempat-empat tahap di dalam melaksanakan al-Amru Bil Ma’aruf Wan Nahyu ‘anil Munkar .

Sekian . Semoga ada manfaatnya bersama .
Wallahu A'alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad


æ Õáøì Çááå Úáì ÓíøÏäÇ ãÍãøÏ æ Úáì ÂÇáå æ ÕÍÈå æ Óáøã æÇáÍãÏ ááå ÑøÈ ÇáÚÇáãíä

[="green"] #~@~#~@~#~@~#~@~#~@~#~@~# [/]

RUJUKAN & SARANAN PEMBACAAN

1 ~ RAUDAH al-MUTTAQIN SYARH RIYADH as-SOLIHIN
Oleh : Al-'Allamah ‘Abdul Qadir ‘Urfan ad-Dimasyqi rh
Jilid : 1 , Bab : 23 , Halaman : 234 - seterusnya
Terbitan : Darul Fikr , Beirut ( 2002 )

2 – IHYA’ ULUMIDDIN
Oleh : Al-‘Allamah Hujjatul Islam al-Imam al-Ghazali rh
Jilid : 1 , Kitab : al-Amru Bil Ma’aruf Wan Nahyu ‘anil Munkar , Halaman : 274 – seterusnya
Terbitan : Darul Kutub al-Ilmiyah , Beirut ( 2001 )

3 – MAU’IDZOH al-MU’MININ MIN IHYA’ ULUMIDDIN
Oleh : al-‘Allamah al-Imam Muhammad Jamaluddin al-Qasimi ad-Dimasyqi rh
Kitab ke-17 , Halaman : 297 - seterusnya
Terbitan : Dar Ibn Rajab , el-Mansoorah , Mesir

4 – FIQH DAULAH MENURUT PERSPEKTIF ISLAM
Oleh : al-‘Allamah Syeikh Prof. Dr . Yusuf al-Qaradhawi ha
Terjemahan Oleh : al-Fadhil Ustaz Haji Juanda Haji Jaya
Terbitan : Maktabah al-Qaradhawi , Bandar Baru Bangi , Selangor ( 1998 )
http://www.syabab.com
Harga : RM 28.90


æ Åáì ÇááÞÇÁ Åä ÔÇÁ Çááå ÊÚÇáì
æÇáÓáÇã ÚáÈßã æ ÑÍãÉ Çááå æ ÈÑßÇÊå
26 / Rabi'ul Akhir / 1424 H
26 / Jun / 2003 M

KHAMIS ~ Bandaraya Kaherah

Pendekar ® :duel2
http://al-ahkam.com.my/forum