:salam
saya qoute dari ruangan fiqh sunnah:
Tidak boleh orang lain adzan tanpa izin dan muadzdzin yang telah ditetapkan, juga tidak boleh orang lain itu adzan bila muadzdzin terlambat, karena takut akan luputnya waktu adzan.
Disini saya keliru atau tak faham :bingung: camner kalu muadzdzin tu tak mai dan kalu terlambat apa tindakan saya? berapa lama harus saya tunggu.
Minta ustaz perjelaskan akan kekeliruan atau tak paham saya nih!
terima kasih
Wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr hulubalang dengan kemampuan yang ada, Insyaallah.
Perkataan diatas merupakan petikan dari Bab Azan dari kitab Fiqh Al-Sunnah di bawah tajuk : Azan selain dari Muazzin Al-Raatib (dilantik yang bergaji), dimana Dr. al-Sayyid Sabiq berkata :
Secara umumnya, didalam pentadbiran sebuah masjid jami', terdapat jawatan-jawatan khas yang diperuntukan bagi melaksanakan aktiviti masjid setiap hari, tanpa mengira cuti atau tidak. Disana kita akan melihat 2 jawatan penting yang menjadi tunggak aktiviti masjid, iaitu : Imam dan Muazzin., yang juga kita gelar sebagai Imam Ratib dan Muazzin Ratib. Secara tradisinya didalam sejarah Islam, Imam-Imam dan muazzin ini dilantik oleh pemerintah, atau sekarang dikenali sebagai jawatankuasa masjid, ataupun pihak yang berkuasa keatas Hal-Ehwal Agama Islam.
Apa yang dinyatakan oleh Dr. al-Sayyid Sabiq ialah : Tidak boleh seorang itu melakukan azan di masjid jami' tanpa kebenaran Muazzin yang bertugas. Kenyataan ini berkait rapat dengan isu mengadakan solat jemaah yang kedua (apabila lambat ke masjid dsb) didalam sebuah masjid yang telah ada Imam yang dilantik (Raatib). Imam Al-Syafie sendiri didalam al-Umm telah menceritakan dengan panjang lebar berkenaan pandangan beliau mengenai hal ini. Kata beliau :-
Imam Syafie membenci akan adanya jemaah (solat) yang lain, selain dari jemaah yang di Imamkan oleh Imam Ratib, begitulah juga melakukan azan jika terdapatnya muazzin yang ratib. Ini adalah kerana Islam mahu mengekalkan perpaduan didalam orang Islam, selagi mana Imam dan muazzin tersebut tidak dilihat melakukan kesalahan yang menyalahi Islam. Jika Muazzin tadi memberi kebenaran/keizinan, maka boleh pihak yang mendapat keizinan tadi melakukan azan.
Persoalan yang timbul ialah jika Muazzin tidak timbul-timbul? Adalah merupakan tugas Imam memanggil muazzin yang standby bagi melaungkan azan. Sudah menjadi tradisi Islam mempunyai muazzin lebih dari satu. Semasa zaman Nabi Muhammad saw, beliau mempunyai 2 tukang azan : Bilal ra dan Ibn Ummi Makhtum ra. Manakala pada zaman Saidina Uthman ra, beliau mempunyai 4 orang tukang azan. Tidak timbul bimbang akan tiada muazzin semasa masuk waktu solat. Imam juga boleh melantik sesiapa yang dikehendaki ketika itu jika kesemua muazzin tadi tidak kelihatan.
Bagaimana pula dengan masjid atau surau, contohnya di R&R atau di pejabat, yang tidak mempunyai Imam dan Muazzin yang bergaji. Kata Imam Al-Syafie lagi didalam mukasurat yang sama :
Kesimpulan yang dapat kita ambil ialah, tugas mengazan bagi masjid jami' yang mempunyai muazzin yang bergaji, hendaklah dilakukan oleh orang yang ditugaskan. Kesemua ini dilakukan bagi mengelakkan perselisihan diantara umat Islam. Begitu juga dengan Solat Jemaah; hanya boleh dilakukan sekali sahaja oleh Imam Raatib, dan makruh hukumnya menurut Imam Syafie bagi mereka yang melakukan solat jemaah yang lain dari yang di imamkan oleh Imam Raatib. WA.
wassalam
خيرالأمين