SJ - 2750 : Bid'ahkah amalan pekikan takbir selepas selesai

3 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ - 2750 : Bid'ahkah amalan pekikan takbir selepas selesai

:salam

Saya terpanggil utk membangkitkan isu ini. Di kala masyarakat masih keliru dengan mana yg sunnah dan mana yg bid'ah, berikut berleluasanya amalan2 yg ditokok tambah dgn pelbagai tujuan sekadar dengan berdalihkan nas-nas yg dijustifikasikan utk membenarkan amalan dengan sebab menyiyakan perbuatan kelompok atau peribadi tertentu.

Saya ingin membangkitkan ttg masalah ttg amalan yg nampak kurang sesuai dgn budaya Islam yg suci murni, bahkan menampakkan keekstrimeman, melebih-lebih, keterlaluan iaitu melaungkan takbir "ALLAHU AKBAR!" secara lantang dengan pekikan kuat sebaik saja selesai waktu solat berjemaah di sebahagian kecil surau di negara ini. Saya sendiri pernah mendengarnya dan dapat merasakan bagaimana suasananya.

Apakah dalil yg diguna pakai untuk membenarkan amalan ini? Bukankah Kullu bid'atin dholalah wa kullu dholalatin finnar.

Saya timbulkan ini kerana ada sebahagian kenalan yg begitu fanatik menganggap ini sebagai sunnah yg sangat baik diikuti bahkan boleh sampai wajib kononnya. Saya harapkan perbincangan dibuat secara ilmiah, janganlah keterlaluan atau beremosi apabila dibangkitkan isu ini.

Wallahu'alam

bendera (not verified)
Re: Bid'ahkah amalan pekikan takbir selepas selesai solat?

Suka saya mendapat pandangan saudara2 saya yg arif dlm soal ini. Sekadar untuk membetulkan keadaan, mana yg salah dibetulkan, mana yg betul dinyatakan.

p/s: Harap taklah sampai timbulkan permusuhan atas dasar kelompok dan kepentingan duniawi. Berkatalah yg benar walaupun ia pahit sekalipun.
:non

Offline
Joined: 01/01/1970 - 7:30am
Re: SJ - 2750 : Bid'ahkah amalan pekikan takbir selepas sele

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr FloydAbdullah dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.

Benar kata sdr FloydAbdullah, hadith 'Setiap perkara yang baru itu bid'ah, dan setiap bid'ah itu sesat.....'. Hadith ini hadith shahih, dan ia tidak boleh dinafikan kebenarannya. Cuma pokok persoalannya sekarang ialah, SKOP definisi Bid'ah yang di maksudkan oleh ulama'-ulama' didalam hal ini. Kemudian, barulah kita nyatakan apakah melaungkan TAKBIR secara kuat iatu bid'ah hukumnya.

Sabda Nabi saw :

[="#800000" size="3"]ßáø ãÍÏËÉ ÈÏÚÉ æßáø ÈÏÚÉ ÖáÇáÉ æßá ÖáÇáÉ Ýí ÇáäÇÑ
"Setiap perkara yang baru itu bid'ah, setiap bid'ah itu Sesat, dan setiap yang sesat itu akan masuk kedalam Api Neraka" - (Diriwayatkan oleh Al-Nassa'i didalam Al-Sunan. Riwayat yang mempunyai makna yang sama diriwayatkan melalui Jabir (r.a.), oleh Ahmad, melali al-'Irbaad ibn Saariyah, oleh Abu Daud, dan melalui Ibnu Mas'ud (r.a.) oleh Ibnu Majah).

Dan bersabda Nabi saw lagi didalam Khutbah beliau :

[="#800000" size="3"]ÃóãøóÇ ÈóÚúÏõ ÝóÅöäøó ÎóíúÑó ÇáúÍóÏöíËö ßöÊóÇÈõ Çááøóåö æóÎóíúÑõ ÇáúåõÏóì åõÏóì ãõÍóãøóÏò æóÔóÑøõ ÇáÃõãõæÑö ãõÍúÏóËóÇÊõåóÇ æóßõáøõ ÈöÏúÚóÉò ÖóáÇáóÉñ ..
"..Sebaik-baik perkataan adalah dari Kitab Allah dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad, dan seburuk-buruk perkara ialah rekaan-rekaan yang baru, dan setiap bid'ah (rekaaan) adalah Sesat...." - (Riwayat Imam Muslim #867).

Nabi Muhammad saw menyatakan bahawa barangsiapa yang mereka-reka sesuatu yang baru didalam urusan AGAMA, maka amalannya akan tertolak, dan Allah swt tidak akan menerimanya, sebagaimana hadith yang diriwayatkan oleh A'isyah (r.h), katanya :

[="#800000" size="3"]: ÞóÇáó ÑóÓõæáõ Çááøóåö Õóáøóì Çááøóåõ Úóáóíúåö æóÓóáøóãó ãóäú ÃóÍúÏóËó Ýöí ÃóãúÑöäóÇ åóÐóÇ ãóÇ áóíúÓó Ýöíåö Ýóåõæó ÑóÏøñ .
"Rasulullah saw bersabda : 'Barangsiapa yang mengadakan sesuatu perkara soal agama yang bukan dari kami, maka ia akan di tolak'" - (Riwayat Al-Bukhaari, Fath al-baari #2697).

---------------
Saya kira, tidak perlu kita mendetailkan persoalan DEFINISI bid'ah didalam jawapan ini kerana SKOP bid'ah ini telah dijelaskan dengan baik oleh Al-Fadhil ketua Panelist Fiqh kita, Ustaz THTL. Sila rujuk url dibawah ini :

SJ - 2731: memakan sesuatu dari majlis yg bidaah

Disini beliau memetik kata-kata Imam Al-Syatibi yang menyatakan bahawa bid'ah dari segi syariah ialah terhad pada amalan-amalan IBADAT sahaja.

Kemudian kita lihat pula, apakah Bertakbir selepas solat itu bid'ah? Ibadat solat bermula dari cara-cara sebelum SOLAT sehinggalah zikir-zikir dan Solat-Solat Sunat yang dilakukan oleh Nabi saw yang Thabit dengan nas-nas yang shahih. Sebab itu ulama'-ulama' Itttiba' Al-Sunnah menolak amalan Lafaz Niat sebelum Solat, kerana tidak ada nas, dan ini masih didalam skop permulaaan Solat. Malah ulama'-ulama' Salaf mengatakan berdosa apabila selepas selesai Solat terus bangun, kerana terdapat nas-nas yang shahih menunjukkan Nabi saw melakukan beberapa amalan-amalan zikir yang khusus selepas Solat Fardu! Akan tetapi, pergerakan BANGUN selepas selesai melakukan amalan-amalan ini, tidak dikira berdosa. Begitu perbuatan berjabat tangan selepas selesai memberi Salam didalam Solat. Sila lihat perbincangan di bawah :

SJ - 2706: Berjabat Tangan Selepas Solah

Ibnu Taimiyyah mengatakan bahawa amalan solat setelah selesai memberi salam didalam solat adalah bid'ah. Masih banyak lagi nas-nas yang sahih menunjukkan ada beberapa amalan-amalan lain yang perlu dilakukan selepas selesai solat fardu. Berjabat tangan selepas selesai segala-gala amalan yang berkaitan dengan solat, tidaklah bid'ah, kerana ia tidak termasuk SKOP IBADAT yang kita bincangkan tadi. Adalah merupakan Bid'ah berjabat tangan, bangun dari tempat duduk, sejurus selepas memberi salam.... Tidak bid'ah melakukan perkara-perkara tersebut setelah selesai melakukan perkara-perkara yang disyara'kan kerana ia tidak lagi bersifat ibadat.

Terdapat nas-nas shahih yang thabit dari Nabi saw agar umat Islam melakukan zikir-zikir khusus selepas selesai solat fardu. Diantara yang boleh kita petik dari Fatwa Sheikh Abdul Aziz bin Baaz (majmu' fatawa, 4/207)[1]:

[="#0000ff" size="3"]Ëã íÓáã Úä íãíäå æÔãÇáå¡ ÞÇÆáÇ: "ÇáÓáÇã Úáíßã æÑÍãÉ Çááå... ÇáÓáÇã Úáíßã æÑÍãÉ Çááå".
- æíÓÊÛÝÑ Çááå ËáÇËÇð æíÞæá: "Çááåã ÃäÊ ÇáÓáÇã¡ æãäß ÇáÓáÇã¡ ÊÈÇÑßÊ íÇ ÐÇ ÇáÌáÇá æÇáÅßÑÇã¡ áÇ Åáå ÅáÇ Çááå æÍÏå áÇ ÔÑíß áå¡ áå Çáãáß æáå ÇáÍãÏ æåæ Úáì ßá ÔíÁ ÞÏíÑ¡ Çááåã áÇ ãÇäÚ áãÇ ÃÚØíÊ¡ æáÇ ãÚØí áãÇ ãäÚÊ¡ æáÇ íäÝÚ ÐÇ ÇáÌÏ ãäß ÇáÌÏ¡ áÇ Íæá æáÇ ÞæÉ ÅáÇ ÈÇááå¡ áÇ Åáå ÅáÇ Çááå¡ æáÇ äÚÈÏ ÅáÇ ÅíÇå¡ áå ÇáäÚãÉ æáå ÇáÝÖá æáå ÇáËäÇÁ ÇáÍÓä¡ áÇ Åáå ÅáÇ Çááå¡ ãÎáÕíä áå ÇáÏíä æáæ ßÑå ÇáßÇÝÑæä".
- æíÓÈÍ Çááå ËáÇËÇ æËáÇËíä æíÍãÏå ãËá Ðáß¡ æíßÈÑå ãËá Ðáß¡ æíÞæá ÊãÇã ÇáãÇÆÉ " áÇ Åáå ÅáÇ Çááå æÍÏå áÇ ÔÑíß áå¡ áå Çáãáß æáå ÇáÍãÏ¡ æåæ Úáì ßá ÔíÁ ÞÏíÑ "æíÞÑà ÂíÉ ÇáßÑÓí¡ æÞá åæ Çááå ÃÍÏ¡ æÞá ÃÚæÐ ÈÑÈ ÇáÝáÞ¡ æÞá ÃÚæÐ ÈÑÈ ÇáäÇÓ ÈÚÏ ßá ÕáÇÉ. æíÓÊÍÈ ÊßÑÇÑ åÐå ÇáÓæÑ ÇáËáÇË¡ ËáÇË ãÑÇÊ ÈÚÏ ÕáÇÉ ÇáÝÌÑ¡ æÕáÇÉ ÇáãÛÑÈ¡ áæÑæÏ ÇáÍÏíË ÇáÕÍíÍ ÈÐáß Úä ÇáäÈí ¡

"...kemudian memberi salam ke kanan dan ke kiri 'Assalamu'alaikum warahmatullah...Assalamu'alaikum warahmatullah, dan beristigfar sebanyak 3 kali, lalu membaca ;"Allahumma antassalam..........La illaha illaalahu wahdahu La Syariikalah.....dan bertasbih sebanyak 33kali, bertahmid sebanyak 33kali, dan bertakbir sebagaimana misal tadi, dan mencukupkan 100 dengan membaca 'La illaha illaalahu wahdahu La Syariikalah....' dan membaca ayat Al-Kursi, surah Al-Falaq, surah Al-Nas, bagi setiap kali selepas solat. Adalah mustahab mengulangi sebanyak 3 kali pembacaan surah tersebut, 3 kali didalam solat Subuh dan solat Magrib, kerana ia warid dari nabi saw didalam hadith shahih..."

Apakah bi'dah berTakbir selepas selesai solat?

Jawapan : Sejurus selepas bersolat jemaah, para jemaah melakukan takbir beramai-ramai adalah bid'ah. Ini adalah kerana :

a. Terdapat nas yang thabit dari Nabi saw yang menyuruh orang Islam membaca zikir-zikir yang tertentu didalam solat, terutamanya secara bersendirian.
b. Bertakbir secara KUAT itu akan mengganggu orang-orang yang sedang bersolat di Rumah ALLAH.
Selepas selesai melakukan perkara yang dituntut, perbuatan Takbir ialah merupakan satu ZIKIR yang agung bagi mengingati Allah swt. Malah, jika dilhat didalam amalan-amalan yang shahih yang sunat dilakukan selepas selesai solat ialah menyebut takbir (Allahu Akhbar) 33 kali.

Sebagai tambahan, apabila seorang Islam itu mendengar seseuatu yang mengembirakan, dia benarkan melaungkannya,
sebagamana yang diperkatakan oleh Sheikh Muhammad Saleh Al-Munajjid :

[="#0000ff" size="3"]ßÇä ÇáäÈí Õáì Çááå Úáíå æÓáã ÅÐÇ ÑÃì ÔíÆÇ íÚÌÈå ÞÇá : " Çááå ÃßÈÑ Çááåã áÇ ÚíÔ ÅáÇ ÚíÔ ÇáÂÎÑÉ " ÑæÇå ÃÍãÏ . ÝíÌæÒ ÍíäÆÐ Ãä íßÈÑ ÇáãÑÁ ÅÐÇ ÑÃì ãÇ íÝÑÍå æíÚÌÈå æíÑÝÚ ÕæÊå ÈÐáß ãä ÛíÑ ãÈÇáÛÉ ¡ ÃãÇ ÇáÊßÈíÑ ÇáÌãÇÚí ÈÍíË íÈÏÁæä æíäÊåæä ÌãíÚÇ ÝÛíÑ ãÔÑæÚ áÚÏã æÑæÏ ãÇ íÏá Úáì Ðáß ¡ áßä ÅÐÇ ßÈÑ ÔÎÕ æßÈÑ ÂÎÑ æßÈÑ ÂÎÑ ÝÊæÇÝÞæÇ ãä ÛíÑ ÇÊÝÇÞ ÓÇÈÞ ÝåÐÇ ÛíÑ ãäåí Úäå . æßÐáß íõãßä Ãä íÓÌÏæÇ ááÔßÑ ÅÐÇ ßÇä ÃãÑÇ åÇãÇ
"Apabila Nabi saw mendengar sesuatu yang mengembirakan beliau akan mengucapkan :'Allaahu akbar, Allaahumma la ‘aysha ila ‘aysh al-aakhirah. (Riwayat Imam Ahmad). maka diberi kebenaran bagi seseorang itu mengucapkan Allahu Akbar apabila melihat sesuatu yang melegakan, dan boleh menaikkan suara, tanpa menjadi eksterim. Akan tetapi, mengucapkan Takbir secara berjemaah, tidak pula dinyatakan didalam Islam, kerana tiada riwayat yang melaporkannya. Tetapi jika seseorang mengucap takbir, kemudian diikuti oleh orang lain, dan berkebetulan pada waktu yang sama mengucapkannya, tanpa apa-apa perjanjian sebelum ini, maka tidaklah salah. Mereka juga boleh melakukan sujud al-shuykr jiga perkara tersebut lebih serius."[2]

Sebagai kesimpulan, eloklah di elakkan dari melakukan sesuatu perkara walaupun ia baik didalam hal-hal ibadat. Ibadat-Ibadat didalam Islam telah dilengkapkan oleh Nabi saw, dan tidak boleh ditokok tambah sebagaimana larangan-larangan yang keras didalam hadith tersebut. Walaubagaimanapun, zikir takbir yang tidak dilakukan sejurus selepas selesai solat bukanlah bid'ah. Kita kena dahulukan amalan-amalan yang thabit dari Nabi saw dari permulaan Solat sehinggalah selesai perkara-perkara yang sunat didalam solat. Dimasa yang sama, konsep bid'ah ini, perlu dilihat didalam perspektif yang lebih luas. Jangan mudah kita membid'ahkan sesuatu perkara, yang perkara tersebut jelas bukannya ibadat. Nanti akan ada pertanyaan-pertanyaan yang bukan-bukan seperti : Bila nak baca do'a naik kenderaan ini? Kena duduk ke? Kena kereta bergerak dulu ke? Mana nasnya? Bila pula nak baca selawat? Nak kena duduk ke, atau boleh ke baca sambil berdiri? Dimana kesemua ini dilihat sebagai ibadat umum yang berbentuk do'a dan zikir kepada Allah swt.

Sebelum kita mengakhiri permasalahan ini, elok kita lihat dua kaedah yang boleh kita guna pakai didalam kehidupan harian.

a. Didalam perkara-perkara Ibadat:

[="#0000ff" size="4"]ÇáÃÕá Ýí ÇáÚÈÇÏÇÊ ÇáÊæÞÝ
al asl fi al-ibadaat al-tauqif
"Asal sesuatu ibadat itu diberhentikan"

Ini membawa pergertian bahawa, setiap ibadat itu hanya boleh dilakukan jika ia disertakan dengan nas-nas. Jika tidak, maka ia boleh dikategorikan sebagai bid'ah dan dilarang dari melakukan.

b. Didalam perkara-perkara yang bukan ibadat:

[="#0000ff" size="4"]ÇáÃÕá Ýí ÇáÃÔíÇÁ ÇáÅÈÇÍÉ
al asl fi al-asyyaa' al ibaahah
"Asal sesuatu perkara itu harus (dibenarkan)"

Dengan ertikata lain, perkara-perkara yang diluar ibadat adalah harus dilakukan, kecuali jika ada Nas atau dalil yang menegahkan, atau dalil yang menunjukkan kaedahnya.

wallahu'alam

-wassalam-
---------------

Rujukan :

1. Sheikh Ahmad bin Abdul Aziz bin Baaz. Majmu' Fatawa Samaahah Al-Sheikh Abdul Aziz Bin Baaz - 4. cetakan 1. Riyad : Dar Al-Watan, 1995. ms 247

2. Sheikh Muhammad Salih Al-Munajjid. Melaung Takbir di Masjid secara berjemaah. url : http://63.175.194.25/index.php?cs=prn&ln=ara&QR=3751&dgn=3&dgn=2

خيرالأمين