assalamualaikum,
saya ada kemuskyilan.
Saya telah tertinggal waktu solat disebabkan tertidur atau dalam keadaan terlupa setelah masuk waktu solat yang baru. Lantas dengan teringatnya ketinggalan solat tersebut, saya terus mengerjakan solat tersebut tanpa berlengah lagi. Soalannnya ialah, perlukah niat utk solat yg tertinggal tersebut ditambah dengan 'qadaan' atau niat biasa?
terima kasih
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr qwer dengan kadar kemampuan yang terhad, Insyaallah.
Didalam Islam, terdapat perkara-perkara yang dima'afkan oleh Allah swt yang disebabkan perkara diluar kawalan, seperti lupa atau tertidor, lantas menyebabkan seseorang itu tertinggal melakukan kewajipannya. Sabda Rasulullah saw :
Begitu juga halnya dengan ibadat Solat dimana solat yang tertinggal disebabkan tidur atau pun terlupa hendaklah dilakukan sebaik sahaja bangun atau teringat tanpa sebarang kifarat yang lain. Hadith dari Anas ibn Malik ra berkata : Nabi saw bersabda :-
Scenario ini juga merujuk kepada waktu solat bagi seseorang yang tidur atau terlupa jatuh telah berlalu, lalu dia segera menunaikannya, maka solat tadi dikategorikan oleh sepakat ulama' sebagai Solat Qada'. Menurut Dr Wahbah Al-Zuhaily, definasi Qada' ialah "melakukan sesuatu amalan yang diwajibkan selepas dari waktunya". Dr Al-Syarabaasi pula mendefinasi Solat Qada' sebagai :
Maka Niat Solat pada masa itu dianggap sebagai Qada' dan bukan Tunai. Cuma menurut ulama' tersebut Qada' solat orang yang tertidur dan lupa tidak dianggap sebagai dosa. Menurut bekas Mufti Mesir, Dr Nasr Farid Wassel :-
Ulama' melihat alasan tidor dan lupa merupakan alasan yang syarie dan bukanlah alasan-alasan lain seperti sibuk, malas, tidak sampai seru, tidak ada masa dan sebagainya, yang mana menurut sebahagian ulama' seperti Ibn Taimiyah rh. tidak boleh dilakukan qada' keatasnya melainkan bertaubat dan melakukan banyak solat sunnat. Ulama'-ulama' mazhab membenarkan qada' terhadap solat tersebut (yang bukan alasan syarie). Ulama' Salaf hanya menerima Qada' solat wajib keatas sebab-sebab Lupa dan Tidor sahaja sebagaimana hadith diatas, akan tetapi Jumhur Mazhab mewajibkan Qada' Solat diatas sebab-sebab yang lain. WA.
wassalam
======
Rujukan
1. Dr Ahmad Al-Syarabaasi. Yaaluunaka fi al-diin wa al-hayaah - 1. cetakan baru. Beirut : Daar Al-Jiil [t.t]. (ms 46)
2. Dr Wahbah al-Zuhaily. al-Fiqh al-Islami wa adillatuh - 2. cetakan ke 3. Damsyik : Dar al-Fikr, 1989.
3. Dr Nasr Farid Wassel. ßíÝíÉ ÞÖÇÁ ÇáÕáÇÉ ÇáÝÇÆÊÉ. url : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=44556
خيرالأمين