SJ-01-0035 : Ulik mayang

Primary tabs

2 posts / 0 new
Last post
Anonymous (not verified)
SJ-01-0035 : Ulik mayang

Assalamualaikum semua,

After a recent discussion on a statement made by Dato' Rais Yatim concerning the detriment of malay culure as a result of malays adopting more 'arab' culture, n the suggestion that malays are more arabs than arabs, (which is ridicilous by the way) there were certain issues that needed to be settled, n i hope ikhwah n akhwat could help me with the following issue:

1) Ulik mayang is a traditional dance, derived from a form of pujaan called Puja Pantai. It is well known that Puja Pantai is haram since it is a form of syirik. But the Ulik Mayang itself - just the dance minus the 'puja-puja' stuffs - is it halal? If it is done in the form of a truncated form, where parts are left out, could it then be regarded as could be done (ie bole buat, bukan syirik)?

- my comment: I believe it is still a re-enactment of a pujaan n should be left out. Dancing itself, esp if by females performing to an audience that have males, is not allowed. Even on the lighter note, since we are not sure, it should be left out. But if I was to disagree n disapprove of it indefinitely here (at NZ), i might be outcasted, distanced by the malay public which might harm my progress n my other works here (I am new at NZ..)..so, what should i do? A group of female students had asked me on the 'boleh ke buat ulik mayang' issue since they are planning to do a show here..should i say it couldn't be done? or should i give a go ahead?

2) Please give me some guideline on how for me to deal with the issues similar to above..

JZKk, wsalam,

Wan hisham

Re: SJ-01-0035 : Ulik mayang

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami ingin memohon ma'af diatas kelewatan menjawab soalan sdr Wan Hisham. Kami akan cuba menjawabnya dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.

Benar, ritual memuja pantai ini sudah semesti tidak dibenarkan didalam Islam. Ia boleh membawa kepada syirik! Persoalannya, bagaimana pula jika upacara pemuja-muja itu ditinggalkan dan hanya tarian dikekalkan? Tarian2 yang melibatkan wanita dibenarkan dengan beberapa syarat2 yang ketat, diantaranya :-

a. tidak melibatkan perkara syirik, thema yang syirik.
b. tidak terdapat penonton dikalangan kaum lelaki (hanya kaum wanita yang menyaksikan)
c. iringan nyanyian tidak melibatkan seni kata atau thema yang haram.
d. tidak melibatkan pergerakan yang melampau dan berlebihan (israf).
e. penampilan penari hendaklah kemas (tidak membuka aurat yang dibolehkan sesama wanita).

Dr Yusuf al-Qaradhawi menjelaskan :-

ÝÅÐÇ ßÇä ÇáÛäÇÁ Ãæ äæÚ ÎÇÕ ãäå íÓÊÔíÑ ÛÑíÒÊå¡ æíÛÑíå ÈÇáÝÊäå æíÓÈÍ Èå Ýí ÔØÍÇÊ ÇáÎíÇá ÇáÍÓì ÝÚáíå Ãä íÊÌäÈå æíÓÏ ÇáÈÇÈ ÇáÐì ÊåÈ ãäå ÑíÇÍ ÇáÝÊäÉ Úáì ÞáÈå æÏíäå æÎáÞå ÝíÓÊÑíÍ æíÑíÍ.
"Apabila nyanyian dan jenis2nya dapat menimbulkan ransangan dan membangkitkan syahwat, menimbulkan fitnah menjadikan seseorang tenggelam didalam khayalan, maka hendaklah dijauhinya. Hendaklah ditutup rapat pintu2 yang dapat meniupkan angin fitnah kedalam hati, agama dan akhlaknya". - [Fatawa Mua'syirah 1/692].

Kalau majlis tersebut melibatkan percampuran lelaki dan wanita sebagai penonton dan juga penari, sudah tentu pintu2 fitnah tidak dapat lagi dibendung. Malahan melihat pergerakan2 wanita oleh kaum lelaki juga merupakan satu dosa dan mengundang kepada fitnah yang lebih besar. Banyak lagi firnah2 dan dosa2 yang berkaitannya akan timbul. Ini satu majlis tidak boleh sdr bekerjasama dengannya. Jauhilah dari mempunyai saham didalamnya. Dari Abi Sa'id Al-Khudri r.a. telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda :

ãä ÑÃì ãäßã ãäßÑðÇ ÝáÛíÑå ÈíÏå ¡ ÝÅä áã íÓÊØÚ ÝÈáÓÇäå ¡ ÝÅä áã íÓÊØÚ ÝÈÞáÈå ¡ æÐáß ÃÖÚÜÝ ÇáÅíãÇä
"Barangsiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia merubah/mencegah dengan tangannya (kekuasaan) jika ia tidak mampu, maka dengan lidahnya (secara lisan), dan jika tidak mampu, maka dengan hatinya (merasakan tidak senang dan tidak setuju). Dan itu adalah selemah-lemah Iman". -[Riwayatkan Imam Muslim #49, hadith #34 didalam Hadith 40 Imam Nawawi]

Kita tidak boleh berkompromi dengan perkara yang melibatkan kemungkaran, lebih2 lagi ia juga melibatkan orang lain yang lebih ramai (penonton). Sebagaimana didalam hadith diatas, jika kita mempunyai kuasa mencegahnya, maka kita cegahkan dengan kedudukan atau jawatan kita, atau jika kita mampu menulis surat complain dsb, maka lakukanlah, atau setidak-tidaknya didalam hati menolak kemungkaran tersebut. WA.

wassalam
==========
Rujukan :

1. Syiekh Dr Yusuf al-Qaradhwi. Fataawa Mua'syirah : Hadyu al-Islam - 1. cetakan ke 9. Kuwait : Dar al-Qalam, 2001. ms 688-693.

خيرالأمين