Soaljawab Islam

SJ - 2141 : SEMBAH PATUNG = SEMBAH KAABAH ?

Assalamualaikum wmt Wkt ahli Panel,

Bagaimana nak mematahkan hujjah non Muslim yang mengatakan org Islam juga menyembah berhala iaitu Kaabah.Ketika solat juga orang Islam sembah pintu, tingkap dan bermacam lagi.Kata mereka lagi, kalau bgitu tiada perbezaan antara org Islam dan kafir dalam bab sembah berhala Ini rentetan dari hujjah org Islam yang mgatakan orang kafir sembah patung. Wassalam

SJ - 2138 : RAWATAN RESDUNG & RAWATAN TRADISIONAL

:salam

Kepada ustaz yang mempunyai banyak ilmu

Masalah penyakit Resdung... Boleh ker kita pergi rawatan yang mengunakan asap (macam rokok tu) kain digulung dan dibakar.masalah yer apakah kah ramuannya.Pening MATbLINK dlm hal ni. dah ader iklan kat paper2.rawatan muka itu

Bagaimana plak dengan mereka yang gi salon/pusat kecantikan yang menawarkan khidmat begitu. merasa was2 kaedah itu

dapat lah ustaz menerangkan lebih lanjut mengenai ini

SJ - 2140 : DAKWAH KEPADA ORG YG LEBIH TUA

Assalamualaikum.w.b.t

1)Ustaz saya nak tanya bagaimana cara yang sebaiknya untuk berdakwah kepada org yg lebih tua dr kita atau pun Ibubapa.

Ini kerana mereka lebih tua dr kita jadi banyak batas2 atau teknik2 yang lebih elok.

2)Bagaimana plak dengan cara begini anak tidak berani menegur hanya berdoa supaya Allah membuka pintu hati mereka /hidayah dan juga dengan cara melakukan amal kebajikan/ibadat di depan mereka supaya dengan cara ini sedikit sebanyak memberi kesedaran kepada mereka.

SJ-2137: Tahiyyat Akhir

:salam

Tahiyyat akhir yg rukun perlu dibaca adalah sama spt tahiyyat awal shj dan yg lain itu sunat shj. Betul ke? :yess

SJ-2143: Musykil-Jawatan dan Khalwat

A'kum....
Saya ada beberapa soalan ,
1) Adakah seseorang itu dikira berdosa apabila dia menolak jawatan utk dipimpinnya kerana tidak sanggup memegang amanah?
2) Apakah hukumnya menolak jawatan tersebut sekiranya dia adalah yang paling layak untuk memegang jawatan itu?
3) Apakah hukumnya bercouple antara lelaki dan perempuan.
Harap dapat penjelasan.

SJ-2135: sahwi dan fatihah

:salam

1. Berkenaaan sujud sahwi. Adakah bacaan di dlmnya itu mesti di baca atau perbuatan sujud shj itu memadai?

2. Sblm membaca al-Quran selalunya didahului dgn membaca Fatihah. Apakah hukum amalan ini?

:wassalam

SJ-2142: khuf part 2

:o :salam

Saya dah browse arkib soal jawab pasal khuf. Alhamdulillah beberapa persoalan telah jelas. Cuma ada beberapa perkara.
Dlm SJ-1738; ‘Jika dia membuka stokin itu untuk buang air, maka tidak boleh lagi sapu sepatu.’ Setelah merujuk jawapan dlm SJ yg lain, saya jumpa bhw mencabut khuf merupakan salah satu syarat yg membatalkan. Saya kurang jelas dgn perkara ini?
Adakah ini bermaksud kita mesti sembahyang dgn khuf itu sekali. Dan sekiranya kita cabut maka batallah wudhu’ kita dan tidak sahlah solat? :wassalam

SJ-2136: doa

:D :salam

Seperti yg diterangkan sblm ini berdoa secara beramai2 selepas solat jemaah adalah bida'ah. Bagaimana pula doa musafir, naik kenderaan dan makan beramai? Pernahkah Nabi membuat amalan seperti ini? Adakah benar lagi ramai org mengAminkan dia lagi besar peluang untuk dikabulkan doa kita?

2. Menyebut Amiin stelah imam membaca fatihah adalah sunat. Saya ada juga dgr lagi kuat Amin itu lagi bagus. Betulke?

:grin:

:wassalam

SJ - 2139 : DUDUK BERSILANG KAKI

:salam
:confused:

Saya ada dengar perbuatan bersilang kaki adalah tidak elok kerana itu merupakan perbuatan syaitan. Pernah beberapa kali saya ditegur terutama di dalam masjid. Betulke pendapat ini?

:wassalam

SJ-2133: Munakahat - Bersetubuh dgn Isteri

Apakah hukumnya mengeluarkan air mani di luar (faraj isteri) dgn niat utk mengelakkan isteri mengandung... (perancangan keluarga)..

SJ-2132: Kentut (rukhsah?)

:salam
saya ada masalah iaitu kerap kentut. Saya sangkakan sewaktu bulan2 biasa sahaja. Rupa2nya waktu Ramadhan keadaannya sama sahaja.
Yang pelik, sewaktu sudah berwudhu' baru terasa demikian. Dan kadang-kadang sewaktu sedang bersolat. Bukan angin, sebagaimana sabda nabi (adakah sabda nabi ttg bunyi dan bau itu termasuk jika terasa sewaktu sebelum mula bersolat-angkat takbir {soalan tambahan})
Soalan saya:

SJ-2131: senseng seluar & duduk ketika azan

1) apakah hukum menyinsing seluar/kain..hingga nampak buku lali..adaka ia perlu dilakukan sblm solat..jelaskan..

2) semasa azan adakah boleh sorang muslim itu duduk kerana sampai di masjid semasa azan dilakukan..dan apakah hukumnyer jika dia berdiri pulak?

3) bolehkanh solat sunat tahyatul masjid semasa azan dilaungkan..?

SJ-2130: bunuh kutu dikepala manusia dan kucing

Askum Ahli Panel:
Saya ingin bertanya mengenai membunuh kutu dikepala dan di badan kucing? apakah hukumnya, dalil serta hujjahnya.
Jazakallah.

SJ-2134: JIHAD

S: Boleh terangkan makna Jihad sebenarnya.
2. Apakah Jihad yg paling Utama?

SJ-2129: GAMBAR

Bolehkah kalau kita menggantung gambar diri atau keluarga di dlm rumah? Gambar yg diambil melalui kamera bukan lukisan.
Kerana apa yg saya tahu melalui kamera mode skrg tidak mengapa..

Pages